Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat aantonen


Jor

Recommended Posts

Op vervolg van deze topic:

https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=3662

Je kunt chloraat nog op andere manieren aantonen. Het makkelijkste voor detecteren van redelijk hoeveelheden chloraat (dus geen sporen) is het toevoegen van zoutzuur (liefst geconcentreerd, maar verdund kan ook) aan een paar mL van je perchloraat-oplossing. Perchloraat reageert niet, maar chloraat wel onder vorming van chloor en chloordioxide. Het laatste is een geel gas. de oplossing zal ook geel worden. Het gele gas is bij hoge concentraties of verhoogde druk explosief! Dus in een plastic container doen, of in een open bekerglas, om concentratie-opbouw te voorkomen.
Het leuke is dat dit niet alleen een analyse-methode is, maar je kunt het ook gebruiken om het chloraat te vernietigen, terwijl het perchloraat heel blijft.

Link to comment

Misschien past dit ook wel in het chloraat dmv. elektrolyse topic.

Ik weet niet of er een reagens bestaat voor chloraat, dan zou je d.m.v. titratie ook nog het gehalte bepalen wat dan kan bepalen of het de moeite waard is om een batch purificeren. Het probleem van jouw methode is dat je er geen kwantitatieve analyse mee kan uitvoeren. Daarbij komt ook nog dat als de concentratie chloraat laag is je nooit kan garranderen dat er uberhoubt gassen ontsnappen. Echt betrouwbaar is die methode dus niet.

Edited by pyrobass
Link to comment

Opzich is dit nog niet zo'n gek idee.
Verwarm de perchloraat met zoutzuur en kook dit volledig droog.
Gezien het het hoge smeltpunt van perchloraat kan men gemakkelijk alle resten zuur/water er af dampen.
Voor zelf gemaakte XClO4 lijkt me dit helemaal niet zo'n vreemd idee, dat is mits het waar is wat jor beweerdt.

Link to comment

De HCl methode zal op kwalitatieve schaal wel kunnen werken inderdaat. Echter weet ik niet of HCl chloraat kapot maakt, volgens mij ontstaat er gewoon chloorzuur, wat instabiel is en dissocieert in ClO2 (g) en H2O (l). Als de vervuiling te groot is, is het al niet de moeite waard om dit te proberen omdat je dan waarschijnlijk een groot verlies hebt aan massa stof. Daarbij moet ook bij bedacht worden dat chloorzuur thevens instabiel is boven de 30% grote chloraat vervuiling zorgt dus voor grote hoeveelheden HClO3.

Edited by pyrobass
Link to comment

Uhmm nee pyrobass...
het chloraat gaat een redox reactie aan met chloride in zuur millieu:

ClO3(-) + 5 Cl(-) + 6 H(+) --> 3 Cl2 + 3 H2O
5ClO3(-) + Cl(-) + 6 H(+) --> 6 ClO2 + 3 H2O

Dit zijn de twee uitersten van de reactie, in werkelijkheid zal de verhouding Cl2 / ClO2 dat gevormd wordt er ergens tussenin zitten, afhankelijk van concentraties, en overmaat HCl.

Wat mij dus praktisch lijkt is HCl toevoegen aan je perchloraat-oplossing, even koken (drijft gassen uit oplossing), en dan KCl-oplossing toevoegen, waarbij slecht oplosbaar kaliumperchloraat neerslaat.

Link to comment

Ik heb dit een tijdje terug eens getest met een verzadigde oplossing kaliumchloraat en 10% zoutzuur. Ik nam geen enkel verschil in kleur waar voor en na toevoegen van de chloraatoplossing aan het zoutzuur. Nou lijkt het me sterk dat er iets mis is met m'n zoutzuur, want die is van dat ene merk met een 'e' in de naam en dus minimaal technisch zuiver.

Wat wel een betrouwbare kwalitatieve test is, is die met NPAA en zwavelzuur. Deze is zo gevoelig dat deze tot een concentratie van een paar ppm chloraat nog uitslag zou moeten geven.

Link to comment

Hmmm dan zit ik er naast, zou wel mooi zijn als het werkt, kun je gemakkelijk je perchloraat zuiveren. Ik dacht dat alleen hypochloriet op die manier reageerde, blijkbaar dus ook met chloraat..

Maar natuurlijk kan er geen chloorzuur vormen---> HCl is een zwakker zuur als chloorzuur, en kan dus nooit als geconjungeerd zuur optreden.

Maar alsnog, een echte analysemethode is het niet omdat je gewoonweg moeilijk de concentratie kunt vaststellen. Als ik perchloraat maak zou ik er wel voor 100,00% zeker van willen zijn dat er nog geen mmol chloraat bij in zit. Ik zal eens een test doen op kleine schaal. Misschien dat zo'n NPAA analyse wat is. Ik heb overgens ergens gelezen dat dat stofje met een redelijk thuislab nog wel te synthetiseren valt, mits men aan de juiste stoffen kan geraken (die ook nog eens giftig zijn).

Link to comment

Chloraat ontleed wel degelijk in een zuur milieu. Ik heb ooit eens emulsies gemaakt met NH4NO3 en NaClO3 die in enkele seconden knalgeel werden en chloor achtige zooi begonnen te braken. En daar zat verder dus niet eens een sterk zuur bij. Maar dat was wel bij ~130oC. :lol:

Link to comment
Hmmm dan zit ik er naast, zou wel mooi zijn als het werkt, kun je gemakkelijk je perchloraat zuiveren. Ik dacht dat alleen hypochloriet op die manier reageerde, blijkbaar dus ook met chloraat..

Maar natuurlijk kan er geen chloorzuur vormen---> HCl is een zwakker zuur als chloorzuur, en kan dus nooit als geconjungeerd zuur optreden.

Maar alsnog, een echte analysemethode is het niet omdat je gewoonweg moeilijk de concentratie kunt vaststellen. Als ik perchloraat maak zou ik er wel voor 100,00% zeker van willen zijn dat er nog geen mmol chloraat bij in zit. Ik zal eens een test doen op kleine schaal. Misschien dat zo'n NPAA analyse wat is. Ik heb overgens ergens gelezen dat dat stofje met een redelijk thuislab nog wel te synthetiseren valt, mits men aan de juiste stoffen kan geraken (die ook nog eens giftig zijn).

Dat klopt, ik denk dat ik de stoffen thuis wel heb om het te maken.
Eerst zou ik tolueen kunnen nitreren en het o-nitrotoluene kunnen isoleren, gevolgd door reductie met dithioniet tot het amine, gevolgd door een Sandmeyer, om o-chloortolueen te verkrijgen. Vervolgens kun je dit oxideren met permanganaat in basisch millieu, en het o-chloorbenzoezuur wordt dan gereageerd met aniline, in de aanwezigheid van kaliumcarbonaat en CuO. Ik heb al de benodigde stofjes. Echter, lijkt me dit een experiment waarbij je veel giftig afval produceerd, zeker tijdens de nitratie stap en de reductie, omdat nitrotoluenen, en zeker o-toluidine erg giftig zijn.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...