Jump to content
PyroForum.nl

een soort draaizon maken?


PyroPowerZ

Recommended Posts

Hallo.
Ja ik weet het , het is een beetje een vage titel maar ik kan het niet beter omschrijven :lol: .
Maar ik vroeg me af of het mogelijk is (mogelijk is het zeker, maar ook mogelijk voor iemand die niet over zoo super veel tools beschikt) om een soort draaizon aan een touwtje te maken?

Foto:

Dit lijkt me wel vast te zitten toch?

Zo denk ik te werk te gaan:
Eerst maak ik een huls van papier (gelijmd).
Dan maak ik een gegrind katten grind + lijm papje, dat wordt de stopnozle
Daar verwerk ik meteen het touwtje in, dan zit die ook meteen goed vast.
Dan ram ik het kruit er in (ik denk D1 Glitter).
En dan helemaal dicht maken.
Dan nog in de zijkant (zo ver mogelijk van het touwtje af) een gaatje boren en een lontje er in.

Plaatje:

Weet iemand trouwens hoe zo'n draaizon ding heet?

Graag snel reacties!

Bye!

PyroPowerZ

Link to comment

Aparte constructie :lol:
Geen flauw idee hoe je het noemt, een draaizon is meer een kartonnen/houten schijf met 1 of meerdere drivers erop volgens mij.
Ik denk grondbloem met een touwtje oid :) echt draaien gaat hij niet, maar alle kanten op.

Zelf zou ik denk ik iets van wc papier met houtlijm gebruiken waar dat touwtje ingaat en aan de andere kant een kattegrind stop.
En een snelle sas met titanium, D1 gaat niet werken denk ik.
Heb je er geen filmpje van?

Edited by High Density
Link to comment
En een snelle sas met titanium, D1 gaat niet werken denk ik.


Ja zo iets dacht ik ook al, alleen heb ik geen titanium :lol: .
Misschien deze mix:


Silver shower star #3

Flitter Aluminum .................................15
Kalium nitraat ....................................55
Boor zuur............................................2
Fijne houtskool ...................................10
Dextrine .............................................5

Bron: http://www.wfvisser.dds.nl

Heb je er geen filmpje van?


Ja, het is een plaatje uit het filmpje.
Filmpje:Grondbloem_met_touwtje.wmv
Link to comment

Staalwol aan een touwtje is heel leuk en een heel stuk veiliger. Bovenstaand concept heeft als nadeel dat je een erg hete regen van vonken krijgt, zeker met titanium. Overigens zal D1 best werken, zolang je maar geen nozzle gebruikt.

Die compositie die je post is bedoeld voor gebruik in sterren. Als je die gaat gebruiken voor een 'wheel' moet je er vele meer aluminium bij stoppen, zo'n 20-30 delen in totaal.

Link to comment
Staalwol aan een touwtje is heel leuk en een heel stuk veiliger.

Hier had ik ook al naar gekeken.
Maar ik wil het in een "showtje" gebruiken, dus niet dat ik er midden in sta, en me zelf half verbrand.
En ik heb nog geen antwoord op mijn vraag:
Maar ik vroeg me af of het mogelijk is (mogelijk is het zeker, maar ook mogelijk voor iemand die niet over zoo super veel tools beschikt) om een soort draaizon aan een touwtje te maken?

:lol:

Overigens zal D1 best werken, zolang je maar geen nozzle gebruikt.

Is het logies dat ik dit niet snap :) ...
Volgens mij krijg je dan een soort stadion fakkel...
Maar zou je het anders alsjeblieft uit kunnen leggen hoe het werkt en hoe je dit moet doen.
Want ik snap er niks van :P .

Die compositie die je post is bedoeld voor gebruik in sterren. Als je die gaat gebruiken voor een 'wheel' moet je er vele meer aluminium bij stoppen, zo'n 20-30 delen in totaal.

Ja, ik wist ook dat dit voor stars was, maar ik dacht als je de dextrine weg doet, je het gewoon kunt gebruiken (of je gooit het papje in de huls en laat het opdrogen, en dan de nozzle er op).
Maar jij zegt dat er dan meer aluminium bij moet, werkt het dan wel?
En dan heb je toch wel een nozzle nodig?

Heet het trouwens echt een "wheel"?
Want dan kan ik er op google naar zoeken (of in dit forum :P ).

In ieder geval bedankt voor je tips.

Sorry van de vele quote's , maar het moest wel even

Bye,
PyroPowerZ
Link to comment

Ik dacht dat je het rond ging slingeren aan een touwtje? Dan wil je namelijk vooral niet dat er ook maar enige 'thrust' vanaf komt, en heb je inderdaad een soort stadionfakkel nodig. Als je er wel een draaizon (wheel of catherine wheel in het engels) mee wilt maken is een nozzle uiteraard wel een vereiste.

Wel of geen dextrine maakt bijna niks uit als je het toch in een buisje gaat rammen. Die iets grotere hoeveelheid aluminium is voornamelijk omdat het de bedoeling is dat je het een en ander aan vonken gaat krijgen, met te weinig aluminium wordt dat uiteraard een vrij teleurstellend effect.

Zie hier voor een hele meuk aan filmpjes :lol: .

Link to comment
Ik dacht dat je het rond ging slingeren aan een touwtje? Dan wil je namelijk vooral niet dat er ook maar enige 'thrust' vanaf komt, en heb je inderdaad een soort stadionfakkel nodig.

Ik dacht al dat dat niet zou kunnen :) .
ik heb er trouwens nooit aan gedacht om het zelf rond te slingeren :lol: .
Het is juist de bedoeling dat hij vrij rond kan draaien/slingeren, maar dat hij niet opeens richting mij komt, dus bedacht ik dat touwtje (touwtje klingt als zo'n dun draadje maar ik gebruik wat steviger touw ).

Maar jij zegt dat het (met wat meer aluminium) moet werken?
Ik denk dat ik trouwens eerst een kleine "test" versie maak.

Leuke filmpjes trouwens, maar ik zei al dat ik het iets losser wou hebben (zie mijn filmpje van eerdere post).

Maar bedankt,
Bye,
PyroPowerZ
Link to comment
Het is wel aan te raden een stevige huls te nemen, omdat anders het gaatje snel groter uibrand en je je thrust verliest.
Mooier is als je een bentoniet stop ramt met een bolle rammer, en het gat zodoende ook nog door wat klei boort, waardoor deze meehelpt erosie te voorkomen.

Ja dat klopt wel...
Maar die als je het gaatje in de onderkant maak krijg je meer een voetzoeker idee (vuurpijl zonder stokje),
ik zou het liefst hebben dat het gewoon rond draait en een beetje weg vliegt.
En een voetzoeker vliegt gewoon overal heen...
Het liefst test ik het gewoon allemaal, maar dat vindt ik chemicaliën verspilling :lol: .
Maar hoe dik zou die huls moeten zijn?
(bij lengte X en Diameter Y... 0,5X diameter bijv. ?)

In ieder geval bedankt,
Bye,
PyroPowerZ
Link to comment

Miech heeft even een helder momentje, het gaat hier over grondbloemen en niet over zonnen en wielen :lol: . Een grondbloem zou ik lekker meal met aluminium voor pakken. Een grotere wanddikte is inderdaad aanbevelenswaardig, eventueel kan je het gaatje nog bevochtigen met waterglas.

Dat is trouwens een hummer in het Engels.

Link to comment

@high denasty: Zo iets moet te maken zijn, alleen moet ik nog even zien hoe ik aan een bolle rammer kom :lol: .
Misschien de bolle kant van een (oude) bezem? of is die niet bol genoeg?
Maar goed idee, daar was ik zelf nooit op gekomen :) .

@miech: JA!!!!! jij begrijpt het! ik wist echt niet hoe ik het moest noemen, aangezien een grondbloem volgens mij meer "tolt" maar zo kan ik het het best omschrijven.
Meal met aluminium? hoe veel delen meal? en hoe veel delen aluminium?

ik schat:

Meal ................ 70
Aluminium ....... 30

En dan grove aluminium voor een mooie "tail"

Dus ik denk dat ik wat aluminium staafjes bij de doe-het-zelver ga halen,
en die op vijlen :P .

Bedankt voor de naam! :P
Alleen jammer dat hij zo heet, ik krijg alleen maar foto's en filmpjes van hummers (die auto's) met vuurwerk op de achtergrond.

Maar allebij bedankt voor jullie nuttige post's

Even offtopic: waarom is er geen subforum voor fonteinen, bengaals vuur of dit soort dingen?

Link to comment
De hoeveelheid aluminium die je erin knikkert hangt af van de fijnheid van je aluminium. Begin eens met 10% en kijk wat er dan gebeurt. Niet te veel erin stoppen, dan kan je gaatje verstopt raken.


Okey, dan begin ik daar maar eens mee.
Alleen dat rammen met die bolle rammer lukt niet echt zo goed...
Ik gebruik dus de bolle kant van een bezem maar weet jij misschien iets beters?

Zo ie zo bedankt!
bye,
PyroPowerZ
Link to comment

Nu ja, ik maak nooit hummers :) maar als je je leven lang hummers gaat maken kan je het beste staal nemen en die flink rond vijlen.
En anders gewoon een flink dikke huls en het beste ervan hopen als je Miech z'n idee van waterglas niet kunt uitvoeren.

Of een flink scheef gat boren door een rechte eindstop, het hoeft geen pad te volgen het mag blijkbaar overal heen vliegen zolang als het touwtje is :lol:

Edited by High Density
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...