Jump to content
PyroForum.nl

Alcohol


User1

Recommended Posts

Ik ben vandaag eens aan de slag gegaan met alcohol destilatie.
Ik moet zeggen bestwel leuk om te doen (het is mijn eerste keer) :) .

Goed ik heb dus een compleet glazen desti setup (geslepen :) ) met 500ml kolf en spiraal koeler.
Op dit moment ben ik bezig met een 500ml port (20%) te destileren.
Volgens de theorie ga ik hier dus 100ml pure alcohol aan over houden.
In de praktijk zal het heus wel wat minder zijn.

Ik heb besloten om het destilaat op te vangen in een glas waar al wat water inzit zodat niet alles meteen vervliegt, een optie zou zijn om een leeg glas in het ijs te zetten.

Maargoed ik hoop dus vanavond een lekker glaasje sterke drank te drinken :P


grtz user1

Link to comment

Je kunt nooit via een enkele destilatie van 20% naar 95%. Het kost het je wel twee of drie keer om je alcohol echt >90% te krijgen. Waarschijnlijk smaakt het destilaat ook nog eens nergens naar, aangezien je de meeste geur- en smaakstoffen al kwijt bent. Volgens mij was het niet te zuipen of wel? :)

Edited by Leander
Link to comment

Het is het veiligste ja om het eerste deel van je 1e fractie weg te gooien. Ik heb meerdere keren alcohol gedestilleerd, ik doe dit altijd uit spiritus als het is voor glaswerk en of proeven maar voor consumptie vanuit aldiwijn, dat is lekker goedkoop...

Als je de temperatuur heel nauw controleerd kun je na één keer overhalen wel op 90% zitten. Methanol heb ik zelf nog niet op getest aangezien ik geen bronnen gebruik die methanol bevatten.

BTW: Wat je gedestilleerd heeft smaakt nergens naar ? Wodka... :)

Kees.

Link to comment

Methanol ontstaat alleen bij vergisting van verhoute plantendelen zoals stokjes uit je appel, klokhuizen, en dat soort troep. Het komt niet in gewone dranken als port of wijn voor, maar mogelijk wel in spiritus, en in door brakke Russen gestooke vodka. :)

Link to comment

In de eerste run ga je nooit 90% ethanol halen, denk aan het azeotroop.
Ook ga je met detilleren van simpelweg alcohol en water ook geen 99% ethanol halen, daarvoor moet je je ethanol/water-mengsel met benzeen destilleren en vervolgens de benzeen verdampen.

Ook in port zitten restjes methanol, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken, het gaat om honderden van een procent.

Om je alcohol uiteindelijk echt zuiver te maken kun je er aan het eind wat norrit doorheen gooien, dan hou je hele sterke wodka over.

Edited by Treelover
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...