Jump to content
PyroForum.nl

Bariumnitraat maken


Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

In bariumcarbonaat en zwavelzuur zitten niet echt nitraat groepen dus ik denk niet dat je hier verder mee gaat komen hoor :wink:

Misschien bedoelden ze barium metaal oplossen in salpeterzuur, dat zou waarschijnlijk wel bariumnitraat kunnen geven maar ik ken de eigenschappen van barium niet echt en dat zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn als je al barium kan krijgen.

Misschien dat je Ba(NO3)2 en HCO3 kan vormen met bariumcarbonaat en salpeterzuur en dan even kijken naar de oplossingstabel en de twee proberen te scheiden.

Maar ik moet zeggen dat ik niet echt weet waar ik het over heb... Het enigste dat ik wel ooit gedaan heb is zilver oplossen in salpeterzuur, dat vormt zilvernitraat, water en NO2 gas en kan dus zeer gemakkelijk gescheiden worden door indampen.

Link to comment

Bariumnitraat uit bariumcarbonaat en zwavelzuur? Dat getuigt niet bepaald van een beetje basiskennis wat toch wel en vereiste is als je hier aan begint. Heb je enig flauw idee wat de chemische formules zijn van desbetreffende stoffen??

Ba(NO3)2 kan je vormen uit HNO3 en BaCO3. Als je werkt met bariumcarbonaat van de keramieker pas dan op, want er komt dan ook H2S vrij wat nog aardig giftig is. Je merkt het wel erg duidelijk, de rotte eieren stank is niet te missen.

Een zuur-base reactie met een carbonaat is vrijwel altijd aflopen, er wordt geen HCO3 gevormd, maar H2CO3, wat uit elkaar val in H2O en CO2, scheiden is dus niet zo moeilijk.

Link to comment

Nee, ten eerste is het H2CO3, dit is zodanig instabiel dat dit vervalt in H2O en CO2, denk maar spuitwater dat je schud, dit is niks anders dan H2CO3 die aan het ontleden is,

let trouwens ook op me Ba(NO3)2 omdat dit aardig giftig(net zoals alle andere goed oplosbare Ba zouten).

Link to comment
Guest Richard

Weet iemand hoe het gesteld is met de giftigheid van Strontiumzouten? Vooral de nitraat en carbonaat versie? Zelfs in een veiligheidskaartenboek van €346,- staan geen strontiumzouten in, wel bariumzouten.

Link to comment

Sr-zouten vallen qua giftigheid goed mee, je moet er natuurlijk niet van eten maar speciale maatregelen moeten niet getroffen worden, voor Ba(NO3)2 moeten echter zoveel maatregelen genomen worden als mogelijk,

vooral dan latex handschoenen en gezond verstand!!

Link to comment

Groen is maar 10pct van wat Ba zouten uitstralen,
onder normale omstandigheden straalt Ba alleen wit licht uit en moet de hoeveelheid chloride zeer precies zijn als je goede resultaten wilt boeken,

Verder is BaCO3 een slechte chem om groen mee te maken, maak dus gewoon maar Ba(NO3)2

Link to comment
Guest Richard
Sr-zouten vallen qua giftigheid goed mee, je moet er natuurlijk niet van eten maar speciale maatregelen moeten niet getroffen worden, voor Ba(NO3)2 moeten echter zoveel maatregelen genomen worden als mogelijk,

vooral dan latex handschoenen en gezond verstand!!


Heb gasmasker en latexhandschoenen van de week binnen gehaald, zie net je post :P In elk geval heb ik goeie patronen gehaald. Voor gassen en dergelijke en voor schadelijk stof. Ik heb begrepen dan Ba(NO3)2 door de huid wordt opgenomen en cariogene effecten niet uitgesloten zijn. Klopt dat?
Link to comment

Hey iedereen,
Ik zag het volgende staan op de site van Gamekeeper - Chem info:

Barium nitrate may be prepared from nitric acid or ammonium nitrate and barium carbonate, which is available from ceramic supply stores.

Hieruit blijkt dat je Bariumnitraat uit Bariumcarbonaat+Ammoniumnitraat kan halen, maar hoe ? :P
Dank u allen, Duvel

Link to comment

Kan inderdaad maar dit duurt een heel eind en stinkt walgelijk, ik dacht dat je de 2 stoffen samen moest mengen, opwarmen met een heel klein beetje water en iedere keer een klein beetje water aanvullen,

Persoonlijk gebruik ik de HNO3 methode aangezien die stukken sneller gaat en veel minder stinkt.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb nog een paar vragen over het maken van Ba(NO3)2
Hoe zuiver is de BaCO3 van de keramiek winkel? (vandaag besteld morgen in huis)
Voegen jullie de BaCO3 in overmaat toe aan het salpeterzuur? en daarna de oplossing indampen? In hoeverre nemen jullie veiligheidsmaatregelen? ten alle tijden dat jullie met deze stof werken (Ba)?

Link to comment

Je kan beter overmaat HNO3 nemen omdat je dan zeker weet dat alle barumcarbonaat heeft gereageerd. Ik denk dat dit gewoon te zien is doordat er geen bubbeltjes oid meer komen.

Bariumcarbonaat van de keramiekwinkel is aardig onzuiver, er zit nogal wat bariumsulfaat in, dat met HNO3 tot waterstofsulfide reageert, doe het buiten dus.

Link to comment
Bariumcarbonaat van de keramiekwinkel is aardig onzuiver, er zit nogal wat bariumsulfaat in, dat met HNO3 tot waterstofsulfide reageert, doe het buiten dus.


Bariumsulfide. :wink:

H2S stinkt inderdaad vreselijk, neem er ook de tijd voor, omdat je oplossing ook behoorlijk gaat schuimen als je de bariumcarbonaat toevoegd.
Link to comment

Ja maar als ik een overmaat HNO3 neem, zal dat er dan zonder problemen uitdampen?
Ik bedoelde een overmaat Ba(NO3)2 omdat deze slecht oplosbaar is, dus wanneer er niks meer reageerd is alle HNO3 verdwenen en zal er nog Ba(NO3)2 onopgelost op de bodem liggen. dit is dan makkelijk te decanteren lijkt mij.
idee?

Link to comment
Ja maar als ik een overmaat HNO3 neem, zal dat er dan zonder problemen uitdampen?

Ja, want HNO3 verdampt bij 120C en water bij... :) dus das geen probleem.

Ik bedoelde een overmaat Ba(NO3)2 omdat deze slecht oplosbaar is, dus wanneer er niks meer reageerd is alle HNO3 verdwenen en zal er nog Ba(NO3)2 onopgelost op de bodem liggen. dit is dan makkelijk te decanteren lijkt mij.  
idee?


Ehm, bariumnitraat lost idd niet goed op in water. Dus als je te veel bariumcarbonaat neemt zal een deel van de bariumnitraatopbrengst uitkristaliseren. Van de lage oplosbaarheid kan je ook gebruik maken, door je pannetje ff in de vriezer te zetten. Bij 0C heeft het een oplosbaarheid van maar 9 gram per 100 ml. Dus dan hoef je eigenlijk niet eens in te dampen omdat je maximaal maar 90 gram per liter verliest.

Maja, anders schenk je het gewoon ff af en damp je de rest uit.


Btw, ik kan het allemaal mis hebben hoor, heb dit zelf niet gedaan thuis, maar dit lijkt mij logisch :)
Link to comment

Oow, op die manier, jet het niet gereageerd bariumcarbonaat simpel weg kan scheiden door afgieten of filteren oid. ?

Bariumnitraat lost echt kut op in water, dus dan zit je al snel met een mengsel van twee onoplosbare stoffen. Niet alle nitraten lossen goed op in water.

Link to comment

Ja ok snooby, ik denk dat je mij nu wel snapt maar ik zal m'n theorie nog 1 keer duidelijk prober uit te leggen voor de rest:
Bij de salpeterzuur een overmaat aan vaste BaCO3 toevoegen dus meer BaCO3 dan HNO3.
even de reactie vergelijking:
2 H+ + 2 NO3- + Ba2+ CO3.2- ----> Ba2+ + 2 NO3- + H2CO3

dus qua molverhouding heb ik het dubbele aan salpeterzuur nodig.

wanneer ik een overmaat aan Bariumcarbonaat toe voeg zal de reactie verlopen totdat alle HNO3 gereageerd is. Wat er dan over is is een oplossing van bariumnitraat met bariumcarbonaat op de bodem.

Ik kan trouwens niet de oplosbaarheid van Ba(NO3)2 vinden, alleen bij 0 gr celcius idd 9gr / 100ml

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...