Jump to content
PyroForum.nl

Schoonmaken


User1

Recommended Posts

Misschien een beetje ongewoon topic maar ik vond het de moeite waard om er een over te starten.
Dit topic gaat over het schoonmaken van glas en andere hulpmiddelen in het lab.
Nu is dit op een professioneel lab geen probleem (water onder hoge druk).
maar aangezien ik geen hogedruk reiniger heb zit ik weleens te kampen met heel vies glas dat ik soms niet eens schoonkrijg voorbeeld: ijzer(x)oxide in een bekerglas, kaliumpermanganaat in een mortier.
De oplossing (haha de oplossing super grappig , dan heb ik het iig gezegd ) die ik er nu voor heb is of natriumhydroxide erin zetten of met een schuurpapiertje, inmiddels heb ik genoeg glas verkloot dan gebruik ik dat wel voor zaken waar het onbelangrijk is maar toch en ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen.

grtz

Link to comment

Ik maak alles gewoon schoon met warm water en eventueel zeep. Ook op het lab.
Voor sommige stoffen zal je eens moeten zoeken naar, of betere oplosmiddelen, of andere stoffen die er netjes mee reageren. Zo kan je je Bruine MnO2 resten makkelijk schoonmaken met een beetje warm oxaalzuur. Paarse KMnO4 oplossing is met twee korrels sulfiet helemaal kleurloos. En veel melaalzout aanslag is met een beetje zuur heel goed te verwijderen.
Schuren met schuurpapier in glaswerk is stupide! Zo verzwak je je glas en is er een grote kans op breuk. Dat wil je niet als je met een nitratie bezig bent!

Link to comment

Nog een goede en lekker luie tip, Als je weet dat je bekerglas smerig gaat worden, en je weinig behoefte aan schoonmaken hebt, gebruik dan gewoon een schone jampot Die kan je na gebruik zonder veel problemen de glasbak in mikken.

PS, Natuurlijk is dit glas niet boven een brander te gebruiken. :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...