Jump to content
PyroForum.nl

ClO2


Guest

Recommended Posts

Ik heb wat ClO2 gemaakt, doormiddel van H2SO4 op wat KClO3 te druppelen, even wachten, en een organish ding, in dit geval een papiertje erop te leggen, schrok best van de eerste knal ;) , alleen jammer dat ik het niet goed gefilmd heb, maar hope you guys get the idea.

En als iemand anders deze proef wil doen met andere organische substanties of gewoon ook een papiertje :) , adem zeker niet de dampen in.

Maarja genoeg geluld.

ClO2.mov

Jammer dat ik de 1e knal niet goed filmde, maar er was eigenlijk niet zoveel te zien.
Het was meer het geluid waar ik ineenen van schrok :P



Lttrrzz

Link to comment

Wow ik had eerder verwacht dat het gewoon in brand zou schieten ipv knallen. Straf spul :P .
Ik vind het wel raar dat je kaliumchloraat/zwavelzuur-mengsel rood is. Met al die ClO2 zou dat juist groen/groengeel moeten zijn. Of komt dat door de kleurstof in je zwavelzuur?

Link to comment

Volgens mij heb jij het over gewoon CL2, en niet CLO2 , volgens mij is dit gas gewoon geel rood.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorine_dioxide

Chlorine dioxide is a chemical compound with the formula ClO2. This reddish-yellow gas crystallizes as orange crystals at −59 °C

Dit is Cl2----> http://www.webelements.com/webelements/ele...ent-pics/Cl.jpg

Ik dacht eerst ook dat ik gewoon groen gas hoorde te krijgen.

''Bedankt NG nog ff voor uitleg over msn'' :)

Ik had inderdaad ook niet zo een harde knal verwacht. :P

EDIT:Hmm raar als ik in google intyp chlorine dioxide+gas, krijg ik ook allemaal sites die zeggen dat het geel groen is, maarja bij mij was het dus rood oranje geelachtig, net zoals de engelse wiki zegt.

EDIT2:Nu zie ik pas dat je het over het mengsel had en niet de gas kleur, daar weet ik niks over, maar ik weet wel dat mijn zwavelzuur geen kleurstoffen bevat.

En nu je het zegt, toen ik het ging opruimen was het idd groen geel geworden.

Link to comment
Guest meatyke

Ik heb het ook eens geprobeert:
Ik legde dus de KCLO3 op een steen, druppelde er H2SO4 op, toen gaf het al kleine knalletjes, hoe zou dit komen? Een steen is toch niet organisch?

Link to comment

Dat leken niet echt knalletjes, je kan het beter op een bijna 100% anorganisch object leggen, ander zal de KCLO3 en de H2SO4 reageren, en zal het waarschijnlijk gewoon ontbranden of kleine reactietjes aangaan, zoals bij jou, eerst moet het gas opbouwen tot een hoge concentratie, en dan moet je er een organisch object opleggen, dan wil het wel knallen :P .

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...