Jump to content
PyroForum.nl

Woytek


woytek

Recommended Posts

Nou ja bijna dan. Ik ben namelijk ook nieuw in de pyro business en kan dus ook geen geweldige vuurwerk entree verzorgen. Maar misschien binnenkort wel!

Ik ben eigenlijk begonnen naar aanleiding van de filmpjes op metacafe van shootingegg's. De maker liet in deze filmpjes zien hoe hij een rookbom maakt en het resultaat mag er wezen!

Vijf kilo kaliumnitraat gehaald en wat natriumbicarbonaat om mee te beginnen. Eerste rookbommetjes gewoon gemixt en gemalen met een vijzel. Vandaag twee kleine (15 gram) test exemplaren afgestoken die gemaakt waren door de suiker te smelten en daarin de KNO3 en NaHCO3 te mengen. Enige nadeel, ik was vergeten de KNO3 fijn te malen, DOH!

Ze rookten aardig maar de rook was lang niet dik genoeg naar mijn smaak! Ik zal me in het begin dus bezig houden met rookbommen en later overgaan op flash wanneer ik wat Al poeder heb gekregen. Lijkt me ook nog leuk om te experimenteren met vuurpijlen, maar ik zoek nog een manier om veilig mijn commerciële grofkorrelige buskruit fijn te krijgen voor een raketmotor. Gebruiken er trouwens mensen commercieel buskruit? Ik kan me voorstellen dat dit wel fijn is wanneer je een goede kwaliteit kruit wil voor bijvoorbeeld een zware vuurpijl.

Overigens lijkt het me ook leuk om een keer bij iemand te gaan kijken hoe hij een vuurpijl maakt, dus als je een beetje dichtbij woont laat maar weten! Heb eigen vervoer dus moet te doen zijn. Snap wel dat ik nu nog vreemd ben. :P

edit om even te reageren op morpheus:

Inderdaad slim om er bij te zetten! Ik heet dus echt Woytek (soms wordt dat inderdaad als forum naam aangezien) en woon in Nieuw Lekkerland. Klein plaatsje ten oosten van Rotterdam vlakbij Ridderkerk/Alblasserdam. Ik ben achttien jaar en studeer op dit moment Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek op de TU Delft.

Link to comment

Welkom. Hoe kom je aan dat commerciele buskruit als ik vragen mag? Kan je misschien een keer een filmpje ervan op 't forum zetten, nog nooit gezien hoe commercieel bp nou brandt. (en dan bedoel ik niet het bp dat in vuurwerk wordt gebruikt :P )

Link to comment

Commercieel BP fijnmaken kan gewoon in een vijzel of kogelmolen hoor. BP is een van de minst gevoelige composities gebruikt, en mag je van mij zelfs gerust met een hamer vergruizen :P
Oplossen ik kokend water en laten uitkristaliseren met ijskoude ispropylalcohol (CIA method) is ook een (omslachtige) optie.

Waarom gebruik je trouwens natriumwaterstofcarbonaat in je rookbom-composities? Naar mijn weten is het geen efficiente oxidator, en vlamkleuring is bij een rookbom ook niet bepaald nuttig.
Bij KNO3/Suiker zou ik als ik jou was trouwens wat ijzeroxide (FeO, Fe2O3) doormengen. Door de catalistische werking brand deze compositie zo veel sneller! :)

Link to comment

Ik bedoel Natriumbicarbonaat oftewel baking soda. Dit is wat de maker van deze video's gebruikt.

http://www.metacafe.com/watch/704958/ultim...red_smoke_bomb/
http://www.metacafe.com/watch/721351/make_..._smoke_grenade/

Dit zijn de filmpjes op metacafe en ik probeer dus zijn compositie te gebruiken omdat deze rook echt mooi is. Er wordt gezegd dat de brandsnelheid verlaagt word door de baking soda maar ik heb geen idee of het echt werkt. Daarvoor moet ik een vergelijkende test doen.

Overigens is commercieel kruit gewoon vrij om te hebben en kopen maar veel mensen weten dit niet. Het is wel prijzig uiteraard en ik gebruik het kruit van mijn vader. Ik ben het helaas niet met je eens dat buskruit gewoon te vermalen is. Ik ga het nooit maar dan ook NOOIT droog in een kogelmogel malen ofwel met de hand mbv een vijzel. Buskruit is namelijk helemaal niet zo schok-ongevoelig als jij zegt.

Link to comment

Het is absoluut schokongevoelig! Wrijvings(frictie)ontsteking is echter inderdaad wel mogelijk met buskruit. Malen moet je inderdaad wel vochtig doen ja. :)

Ik weet het trouwens weer! De natriumbicarbonaat word gebruikt in kleurenrookcomposities om de temperatuur onder controle te houden (verhogen of verlagen, weet ik niet meer) zodat de correctie temperatuur word bereikt en behouden voor de kleurstoffen om te verdampen. Dit heeft volgens mij bij KNO3/Suiker geen enkele functie. Kun je misschien eens testen? :P

Link to comment

Dat filmpje van die ene gekleurde rookbom, daar zijn op chemixtry (een ander forum) nogal wat twijfels over. Er wordt een stof gebruikt die wordt beschreven als: 'Organic Powdered Dye', maar volgens de mening van sommigen heeft die gozer de kluit belazerd, aangezien hij in verscheidene fora en reacties op het filmpje in alle talen zwijgt over dat ene spul, zelfs als er over gevraagd wordt. Dus meteen even een vraag hierover;
Kan dat kloppen (van dat 'Organic Powdered Dye') of is het iets anders? Zo ja, wat zou die andere stof kunnen zijn?
En als ik het goed begrijp heeft het toevoegen van NaHCO3 dus totaal geen toegevoegde waarde bij een gewone KNO3/Suiker compositie?

Link to comment

Allereerst welkom op dit forum Woytek (om niet al te ver offtopic te raken).

Natriumbicarbonaat is om de brandsnelheid en temperatuur te verlagen, omdat anders je kleurstof verbrandt. Als je meer informatie wilt, moet je Gooooooooooooglen en dan eventueel een nieuw topic openen (als je wat toe te voegen hebt).

Link to comment

Ik weet niet hoezeer de mods het erg vind als ik in mijn eigen welkomst-topic wat offtopic ga maar wil toch nog even reageren. Maak waarschijnlijk wel een nieuw topic later.

Ik heb gisteren een 45 grams rookbom afgestoken met een flinke schep NaHCO3 erin. Het effect was echt enorm, een grote steekvlam sierde de rookbom terwijl de brandsnelheid juist lager zou moeten liggen. En met steekvlam bedoel ik niet gewoon een hoge vlam maar echt een raketmotor vlam.

Zit toch te denken of er niet zuurstof overschot was. Ik heb de 40/60 suiker/KNO3 aangehouden.

Link to comment

Welkom Woytek!

Meteen even een reactie over dat 'Organic Powdered Dye'... Ik heb eens een keer een Azo kleurstof gesynthetiseerd. Dit is een zogenoemde 'organic dye'. Doordat het een geconjugeerd molecuul is, heeft het een kleur. In mijn geval oranje. Ik heb hiermee een heel klein rookbommetje gemaakt (ik had maar 5 gram gemaakt in het lab) en dit kleurde gewoon mooi oranje, zoals de stof ook gekleurd was. Volgens mij kan het dus wel gewoon met organische kleurstoffen. Ik denk dat dus gewoon verpoederde organische kleurstof bedoeld wordt, en dit werkt echt... Beter trouwens niet in schilderwinkels zoeken naar dit spul, is ontzettend duur en fijn gemalen voor gebruik in zelfgemaakte verf. Je kan beter bij toko's of drogisten zoeken naar kleding verf poeder waarmee je bijvoorbeeld een witte spijkerbroek blauw maakt. De poeders zijn hier een stuk goedkoper, en verkgrijgbaar in iig blauw en rood.

Link to comment
×
×
  • Create New...