Jump to content
PyroForum.nl

Suiker


DennMann

Recommended Posts

Ik heb nu al een tijdje lopen zoeken op de site en het forum en op google maar ik kom er niet uit..

Waarom word er nouw suiker gebruikt bij bijvoorbeeld rookbommen? Alle stoffen die op de site en het forum worden genoemd kan ik thuisbrengen qua explosie's enz.. Alleen snap ik niet waarvoor de suiker zelf precies dient..

Link to comment

Het zou handig zijn als je die formules wél kent. Dan begrijp je al beter waar je mee bezig bent als je ermee werkt.

C12H22O11 is gewoon sacharose, oftwel gewone huishoudsuiker.
Dit reageert met zuurstof met als hoofdzakelijke reactieprodukten water(damp) en koolstofdioxide.
Ik heb in de reaktie voor het gemak maar O2 genomen. Als je sacharose verbrand met kaliumnitraat wordt de zuurstof geleverd door de nitraat-ionen (NO3-). Maar dan onstaan er ook reactieprodukten zoals K2CO3 en ik had geen zin om dan een correcte reactievergelijking uit te rekenen.

Link to comment

Als je buskruit en suiker mengt zal de suiker door de hitte ontleden in voornamelijk H2O en CO2, maar er zal ook een niet te verwaarlozen hoeveelheid C en CO ontstaan omdat er te weinig oxidator is om alle suiker volledig te verbanden.

Verder nog een algemene oproep, zouden jullie 'kruit', 'buiskruit e.d. alsjeblieft met een 't' willen schijven i.p.v. een 'd', ik erger me altijd dood aan deze spelfout, dit is geen kookclubje.

@-Pk-
Wat je dan eigenlijk gewoon krijgt is een KNO3/suiker rookmix met BP.

Link to comment
KNO3/suiker rookmix met BP


Dat leek me logisch daar wou ik juist toe komen.

Sorry voor de tipfouten, als je de helft van je leven in anderstalige gebieden hebt doorgebracht dan schrijf je gewoon wat iedereen schrijft. Maar ik zal erop proberen te letten. :wink:
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...