Jump to content
PyroForum.nl

Synthese kalium dinitrofenaat


Recommended Posts

Beste mensten,

Ik wil graag whistle mix maken maar ik mag enkel nitraten gebruiken.
Bij de database reste mij dus alleen nog,

whisle mix #2
kaliumnitraat 30
kalium dinotrofenaat 70

Nu heb ik overal op internet (en in de forumsearch) naar Potassium dinotrophenate gezocht maar heb er nergens een deftige beschrijving van gevonden (weet zelfs niet als het in het nederlands zo geschreven wordt), ik zou het trouwens ook graag zelf maken. Heeft iemand trouwens ervaring met deze mix en is deze bruikbaar in nozzle less raketjes?

dank bij antwoord

Link to comment

Kaliumdinitrofenaat is het kaliumzout van het zuur dinitrofenol :klik:.

De synthese van dinitrofenol valt goed mee, zie daarvoor in Urbanski I, pagina 482-486. Daar vind je verscheidene syntheses uitgaande van fenol. Ik zou voor de "Reverdin & de la Harpe's method" gaan, maar fenol verwisselen met (acetyl)salicylzuur (bij die methode is dat mogelijk).

Dan moet je het laten reageren met kaliumhydroxide- of kaliumcarbonaatoplossing (dit laatste met verhitting).

Ik denk dat het een krachtige whistle mix moet zijn, dus dat zit goed voor nozzleless raketten IMO.


Als je specifiekere hulp nodig hebt, moet je het maar vragen :(
Succes!

Link to comment

Dinitrophenol is wel een explosief, al daar niet lage VoD en brisantie, maar het blijft een explosief. Net zoals K of Na dinitrophenol, uitkijken dus, ik weet niet hoe schokgevoelig is, maar ik zou het maar eens testen.

Dinitrophenol is niet heel moeilijk te maken, door gewoon 50-70 procent salpeterzuur bij phenol te doen geeft een groot deel dinitrophenol, een beetje mononitrophenol en een heel klein beetje trinitrophenol, deze hoef je niet echt te scheiden.

Het zal een zeer snel brandende whistle mix zijn, ik ga het wel eens uitproberen, ik heb nog 20 gram dinitrophenol.

Bij het maken van K-pikraat is het belangerijk dat de KOH oplossing niet te sterk is, dan gaat je TNP kapot, ik denk dat dit bij dinitrophenol eenzelvder effect heeft. Dus gewoon netjes een 0.1M oplossing gebruiken.

EDIT: Typo, het moest salpeterzuur zijn

Link to comment

Nee natuurlijk niet, dat was een typo van mij, het moest salpeterzuur zijn. Als je lage percentage salpeterzuur gebruikt krijg je mononitrophenol, als je het met zwavelzuur mengt krijg je trinitro, dus je moet ergens tusseninzitten. Je moet precies genoeg zwavelzuur gebruiken om de acetylgroep er af te krijgen, dat komt neer op 1:1 Zwavelzuur:Aspirine. Daarna gewoon salpeterzuur toevoegen van de hoogste concentratie die te krijgen is (70% oid).

Link to comment

Hebben we het hier nou over laag energetische fuel/oxidiser mengsels, of over HE's? Volgens mij zijn dit nou de mengseltjes die <10 gram kunnen detoneren, net als goede whistle.

Ik denk als je de nitraat vervangt door een (per)chloraat dat je dan een extreem goede burst compo hebt. Een detonator erin lijkt me ook een leuke test! :( Als ik tijd heb, zal ik me hier ook eens in verdiepen.

Link to comment

Dinitrophenol is inderdaad een HE, alleen je hebt tientalle grammen nodig om een dtd te krijgen, wellicht helpt de oxidator al een heleboel, maar 10 gram zal volgens mij nog niet detoneren. Het natriumzout zal waarschijnlijk iets gevoeliger zijn maar ik denk nog steeds niet dat het knalt.

Ik heb een keer een hoopje dinitrophenol aangestoken, dit brand vrij slecht sputterend, net zoiets als AP als het nog redelijk nat is. Natte natriumpikraat is dan weer een ander verhaal, dat wil wel.

Maar goed het lijkt mij wel interesant om een keer te doen, heeft iemand een idee of het slecht is dat er een %trinitrophenol door mijn dinitrophenol zit ? Want een detonerende raket vind ik geen leuk idee...

Immer karton als huls gebruiken, geen pvc, ik gok toch dat je een cato kans hebt van 50% oid.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...