Jump to content
PyroForum.nl

Scheikundig probleem


Wolfsherz

Recommended Posts

Gegroet.

Ik heb van een 'kennis' een verzoek gehad. Die 'kennis' heet Rik(hoef ik niet de hele tijd 'kennis' te typen :D). Rik zijn vader was vroeger een Scheikunde docent. Maar hij is nu 96 jaar. Dat is al een behoorlijke leeftijd. Maar Rik zijn vader begint nogal vergeetachtig te worden. Reden? Hij krijgt geen prikkels/stimulans meer. Dus Rik heeft mij gevraagd om te helpen. Ik moet de vader van Rik om de zoveel tijd wat Scheikundige problemen voorstellen. Zodat de vader van Rik weer wat te doen heeft, en zijn geheugen een beetje kan opfrissen.

Ik hoopte eigenlijk dat jullie mij hiermee zouden kunnen helpen :D . Verzin eens een probleem, of vraag iets wat je altijd al heb willen weten maar NOG niet weet. En het mag behoorlijk pittig zijn, even kijken wat die oude man allemaal nog in zijn mars heeft :angry: .

Ik zal de antwoorden op de vragen ook hier posten. Dat zijn dus de antwoorden die de vader van Rik heeft gegeven op de vraagstukken. Ik hoop dat jullie mij hiermee zouden kunnen helpen. Het is voor een hele oude Scheikunde docent, daar hebben jullie toch wel wat voor over :P ?

Alvast heel erg bedankt. En jullie horen nog van Rik zijn vader :) !

Houzee

Wolfsherz

Link to comment

Scheikunde olimpiade vragen zijn inderdaad wel het beste als je veel variatie wil. Maar als oud leraar verwacht ik dat dat goed te doen is, ik zou meer naar de kwantumchemie (annhilatie, aansalagen van atomen e.d.) of de diepe orgaanchemie en anorganische chemie in duiken wil je het onderste uit de kan halen, voor het geval hij er veel van weet.

Link to comment
Ik heb wel een mooie vraag voor hem denk ik, hij is erg lastig en pyrotechnisch gerelateerd. Namelijk: Hoe komt het dat de aanwezigheid van chloorionen de kleurintensiteit van pyrotechnische kleurcomposities verbetert? Succes er mee :angry:
Toch omdat chloor een soort van katalysator is voor kleuren !?
Dus BaCO3 geeft in een vlam groen, maar BaCl2 geeft beter groen...
Dit dacht ik, en dat is toch ook het idee van een 'Chloordonor'.

Jurrrrr
Link to comment

Ooh die is niet zo moeilijk toch? :angry:
Heb ik nog wel een pdfje over....
Maar ik zal mijn mond houden.

Jurrrrr, wat jij zegt klopt gedeeltelijk wel, maar je geeft totaal geen scheiklundige verklaring. Los daarvan kun je met bromides of bromaten, zonder ook maar een enkel ion chloor erbij, ook prachtige kleuren maken.

Op ChemiXtry worden btw ook wel vaak leuke raadsels en problemen gepost!

Link to comment

Je kan waarschijnlijk toch niet precies zeggen wat er gebeurt. En dan bedoel ik wat er exact gebeurt. Je kan altijd weer een andere waaromvraag stellen over lichtkleuring. En waarom kan broom het ook?

@mr.stijntje: Watvoor pdf is dat, ik vind dit soort zaken altijd wel interessant. Als ik hem niet heb, zou ik hem dan ook mogen hebben? :angry:

Wolfsherz, wat is het voor een chemicus? Organisch, anorganisch, polymeer, quantum?
Over bindingen opzich, en bindingen van edelgassen zijn voor mij nog een paar raadsels. En nog wel een paar aardige vragen over zuurstof.

Hoe kan het dat onder extreem lage druk zuurstof als monoatomair deeltje bestaat, netals een edelgas. Het betekend dus dat het dan in zijn eentje als stabiel is. En waarom is het ook mogelijk dat bij een druk van zo'n 10 GPa zuurstof transformeert naar tetrazuurstof en een rode kleur krijgt? En daarna na 96 GPa metallisch wordt(dus het wordt dus ook weer een monoatomair molecuul)?

Link to comment
En waarom kan broom het ook?
Hier is op ChemiXtry een boel over geschreven. Woelen experimenteert wat met bromaten.
@mr.stijntje: Watvoor pdf is dat, ik vind dit soort zaken altijd wel interessant. Als ik hem niet heb, zou ik hem dan ook mogen hebben? :)
Ik dácht dat ik doe PDF had. Nu ik hem ff voor je wou opzoeken lijkt hij uit mijn database verdwenen te zijn... :angry:
Het was een PDF over de theorie achter vlamkleuringen.
Link to comment
Hier is op ChemiXtry een boel over geschreven. Woelen experimenteert wat met bromaten.


Het was ook meer een retorische vraag. Ik vroeg het ook, omdat Woelen inderdaad laatst aantoonde dat broom het ook kan. :)

Ik dácht dat ik doe PDF had. Nu ik hem ff voor je wou opzoeken lijkt hij uit mijn database verdwenen te zijn... :angry:


Nouja, niet een grote ramp. Wikipedia biedt zat vragen en atwoorden.
Link to comment
Toch omdat chloor een soort van katalysator is voor kleuren !?
Dus BaCO3 geeft in een vlam groen, maar BaCl2 geeft beter groen...
Dit dacht ik, en dat is toch ook het idee van een 'Chloordonor'.

Jurrrrr


Dit is verklaart niet wat er exact gebeurt, een prof anorganische chemie is me het antwoord ook nog altijd schuldig.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...