Jump to content
PyroForum.nl

Elektrolyse van Water


jurrrrr

Recommended Posts

Hallo,

Ik wil water gaan elektrolyseren om dan Waterstofgas te krijgen.

Het doel is om dan uiteindelijk de waterstofgas in een ballon te krijgen.

Dit is dan de opstelling:
' alt='' class='ipsImage' >

En dan wil ik als het zo is:
(Met druk het waterstofgas in de ballon laten lopen)


Er weer water in laten lopen zodat je dit weer krijgt:
' alt='' class='ipsImage' >

En dat een paar keer totdat de ballon vol is.
Uiteraard als je het water er weer bij doet, even de kurk eraf halen (Bij de minpool).

Graag antwoorden, verbeteringen ;)

MVG, Jurrrrr

Link to comment

Dit is natuurlijk wat veiliger dan de, andere manier.

Maar waarom niet het electrolyse gedeelte achter wegen laten, en gewoon de natrium hydroxide + aluminium manier, of de Hcl + aluminium manier.

Als je de opstelling vaker wil gebruiken kan je natuurlijk je electrolyse manier uitwerken, of je kan een herbruikbare stelling bouwen met de andere manieren(lees: fles met ballonetje erop ;) ..)


Lttrz

Link to comment

Het idee is leuk. Maar met een toestel van Hoffman (ja, dat is dit ongeveer) is het bijna onmogelijk om genoeg drk te maken om een ballon op te blazen. Opvangen in bv. een boterhamzakje zal wel werken. Vergeet ook niet je water fiks aan te zuren, demi water geleid namelijk nauwelijks.

Gr33tZ

Link to comment

Ja, er staat dat er wat zout door moet, ik doe denk ik gewoon 50 tot 100 gram NaCl per liter (of meer als dat aanbevolen is).

Als jullie zeggen dat het niet de moeite waard is, dan doe ik het wel via NaOH/HCl.
Agz dat stukken makkelijker is.

Nou ok, even daarover.

Ik denk dat dit wel een goede opstelling is:


Kan natuurlijk ook op kleinere schaal ..

Jurrrrr

Link to comment

Tuurlijk werkt dat als koeling, gewoon het principe van een ijsbad.

Ik heb het vroeger ook gewoon zonder koeling gedaan hoor.
Ik heb geen ervaring met koeling, maar ik zou toch een beetje uitkijken, als je een ijsbad gebruikt ofzo.
Dat de temperatuur verschillen het glas niet laten breken.

Dit weet ik niet zeker, ik denk eigenlijk dat dat alleen gebeurt als je de hete fles in eenkeer in een ijsbad zou doen?
En de manier van jouw het glas heel laat en de hitte gewoon gestaag overgaat naar het water

Maar zelf geen ervaring ermee, ik weet wel dat de hitte redelijk snel opbouwt en de reactie best snel voorbij is, probeer het eerst een zonder koeling zou ik zeggen...

Lttrz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...