Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ey allemaal.

Ik heb een receiver en transmitter besteld voor een r/c ontsteker. Nou is mijn vraag aan jullie of jullie mij hiermee kunnen helpen (het apparaat is namelijk niet bedoeld als ontsteker maar voor het openen van poorten, garagedeuren... etc.)

Nou wil ik dus weten hoe ik de E-Matches aan moet sluiten, het enige wat ik namelijk zie is dat elke channel (12 in totaal) een A B en C output heeft, wat is dan + en - en wat is de overige output?

Foto van de set:


Specificaties receiver:

Receiver Specifications:

* Channels: 12
* 315MHz
* Working modes: toggle/momentary/latched/toggle and momentary
* Encode/decode: auto code learning
* Power supply: DC 12V
* Relay: 10A/120VAC, 20A/14VDC
* Relay range: AC 110 - 240V or DC 0 - 28V
* Static current: ≤6mA
* Receiver unit dimensions: 10 x 8 x 3cm (4 x 3.2 x 1.2”)
* Receiver board dimensions: 9.5 x 7.5 x 2cm (3.8 x 3 x 0.8”).


MVG Lennard
Link to comment

Misschien een datasheet of iets dergelijks opzoeken, of een manual. Normaal heeft zo'n ding dat wel.
Maar als ik het goed zie uit de specificaties heb je nog altijd een voeding nodig, die relays gaan niet vanzelf werken. Of toch zeker een of andere stroombron. Je hebt een stroombron nodig om de schakeling te doen werken (10VDC) en een stroombron om je e-matches samen met die relays te doen werken (max 140VAC of max 28VDC). Nu weet ik niet op hoeveel spanning en stroom zo'n e-match werkt.

Edited by Frankenstein
Link to comment

Ik heb hier een 12 volt DC (dôh :huh: ) accu staan, hoop dat dat zal werken!
Heb ook een mailtje gestuurd naar de verkoper, maar helaas woont deze in Sjanghai en krijg ik natuurlijk weer een laat antwoord! :o

MVG Lennard

Link to comment

Ik geef dit wel aan aardige kans van slagen. Maar zonder schema van je schakeling kunnen wij ook niets beginnen. Voordat je uberhaubt gaat knutselen is het wel goed uit te zoeken in hoeverre je ontvanger gevoelig is voor stoorzenders. Als ik mijn draadloze kas aanzet zonder hierbij ook de zender aan te zetten reageert deze vaak vrij snel op andere signalen en maakt deze af en toe contact. Maar aangezien jou frequentie minder gangbaar is dan die van mij kan het best zijn dat jij daar geen last van hebt.

Bij een grafiet/NC ontsteker is vermogen veel belangrijker dan voltage. Op een krachtige stroombron branden deze al door op 3 volt, terwijl bij een lage caparceit accu zelfs 18 volt niets doet. Een 12 volts accu is uitstekend.

Link to comment
Voordat je uberhaubt gaat knutselen is het wel goed uit te zoeken in hoeverre je ontvanger gevoelig is voor stoorzenders.


Dit wordt waarschijnlijk een gigantisch probleem voor mij, ik woon namelijk op een redelijke afstand van een ex militaire installatie waarmee in de koude oorlog berichten mee werden onderschept!



Radio Ontvang Station Eemnes
Post Echo. Een laag gebouw, mogelijk met een bunker eronder, binnen een streng omheind terrein en op enige afstand een cirkel van radiomasten. In 1968 verhuisd van Zeeburg (Amsterdam) vanwege storingen door hoogspanningsleidingen. Bouwstijl wijst op de jaren 1960-1970 mogelijk hebben er nog twee kleinere gebouwen gestaan.
In gebruik bij Technisch Informatie Verwerkings Centrum (TIVC) van de Marine Inlichtingendienst.
Het werk is in originele staat.

Locatie bekend maar niet gepubliceerd.


Deze post schijnt nog in gebruik te zijn tegen terrorisme etc.... :o

wiki

Maar even ontopic, is het niet verstandig om de ontvanger 24 uur aan te laten staan op een bepaalde frequentie met een weerstand (wolfraam uit een lampje?) die doorbrand zodra er een storing is, zodat ik weet of het veilig is of niet?

GRTZ Lenn Edited by lennard
Link to comment

Wat je het beste kunt doen is een elektrische timer in de ontvanger plaatsen.
Deze stel je af op een paar minuten, vervolgens loop je weg.
Nu kun je de ontvanger pas activeren.
Op deze manier heb je een betrouwbare en veilige methode.

*edit*
Btw als je alle relais doorlust. dus relais 1 naar relais 2 naar relais 3 etc
Op die manier hoef je niet bang te zijn voor stoorzenders omdat pas als je alle 12 de knoppen ingedrukt hebt het circuit rond is.
Dit kan per toeval haast niet gebeuren.




User1

Edited by User1
Link to comment

Het is een schakeling die wordt geactiveerd wanneer er een stroom op elektromagneet komt te staan en vervolgens twee contacten naar elkaar toe drukt of trekt waardoor er een stroomkring ontstaat.... toch? :o

Edited by lennard
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat zelfs die dingen met 500m in de praktijk echt een bereik hebben van niets ( denk aan huizen, bomen ,hoogteverschil etc.).
100m haalt in de praktijk misschien 50m.
Dat was echt een ontzettende domper na 15 euro uitgegeven te hebben.

Dit komt voornamelijk door 2 oorzaken.
1. Er zitten op deze frequentie heel erg veel stoorzenders, ook door tv's, lage band radio etc etc.
2. De golf en de lengte van de antenne zijn verre van ideaal om in een gebied met veel vegatatie obstakels te overkomen. De golf is simpelweg te kort om over bijv een object van een meter te zenden.De antenne hogerop plaatsen heeft zelfs weinig effect

Ook heeft het weinig nut om de antenne te verlengen.
Wat je wel kunt doen is een ontvangerversterker in elkaar solderen, dit heeft echter een groot nadeel.
Namelijk dat je nog gevoeliger bent voor stoorzenders.
En dat kan met een stevige lading HE weleens vervelend uitpakken.
Dan moet je dus met een (handmatig) gecodeerd signaal gaan werken.

Ik heb een leverancier gevonden die tot 3000/4000m (433Mhz) zenders/ontvangers levert.(met eventueel codering en meerdere kanalen met als voordeel zie posts hierboven).
Mocht je geintereseerd zijn PM me dan even.

Link to comment

Hey allemaal ik heb net mijn post-rechten terug die waren afgenomen voor 2 weken door een warning.

Ik heb nu eindelijk mijn setje binnen (transmitter en receiver), na wat problemen (interne korsluitingen :o ) en heel wat mailtjes naar china werkt hij nu geheel naar behoren! Ik heb de raad van User1 niet opgevolgd (het doorlussen) maar ik ben bezig om voor elke relais één ontsteker aan te sluiten (ik wacht nu op nieuwe materialen :D ). Ik zal binnenkort wat foto's posten wanneer er een behuizing omheen is gebouwd! :huh:

Grtz lennard

Link to comment

Ik heb vorige week een ontsteker gemaakt die op een mobiel werkt, je belt het nummer en dan na 1 sec. over laten gaan, gaat de ontsteker af.
Als je een oude mobiel + sim hebt liggen is dit heel goedkoop te maken en werkt perfec en veilig (gaat alleen af als ie door mijn nummer word gebeld).
Ik heb het volgende nodig gebruikt:
Nokia 3310 + Sim, 6 AA batterijen (totaal 9v), standaard transistor, 12 v relais (schakelt al bij de 9v van batt.), constantaandraad, kruid uit rotjes
De kost je maar een paar euro (als je een mobiel hebt liggen) en is her te gebruiken
Als iemand foto's of schema's wil zien, moet je t mar zeggen

Edited by lars019
Link to comment
Ik heb vorige week een ontsteker gemaakt die op een mobiel werkt, je belt het nummer en dan na 1 sec. over laten gaan, gaat de ontsteker af.
Als je een oude mobiel + sim hebt liggen is dit heel goedkoop te maken en werkt perfec en veilig (gaat alleen af als ie door mijn nummer word gebeld).
Ik heb het volgende nodig gebruikt:
Nokia 3310 + Sim, 6 AA batterijen (totaal 9v), standaard transistor, 12 v relais (schakelt al bij de 9v van batt.), constantaandraad, kruid uit rotjes
De kost je maar een paar euro (als je een mobiel hebt liggen) en is her te gebruiken
Als iemand foto's of schema's wil zien, moet je t mar zeggen


Lijkt verdomd veel op mijn schakeling! :o Houd er wel rekening dat zulk soort ontstekers nogal gevoelig
liggen bij de autoriteiten he. Met onze hobby is die link namelijk al gauw gelegd.
Link to comment

Ik heb liever niet dat je die schakeling post. Zulk soort ontstekingssystemen zijn gruwelijk gevaarlijk omdat ze niet beperkt zijn in bereik, en kosten in Irak & Afganistan nog bijna wekenlijks mensenlevens. Ook ik denk dat je met zoiets justitieel best gedonder kunt krijgen. Ik vind het moreel gezien een beetje wringen om zoiets op dit forum te behandelen, omdat het raakvlak mbt pyrotechniek zeer klein is, en het raakvlak mbt. terrorisme en vandalisme heel groot is.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...