Jump to content
PyroForum.nl

Elektronische mortier ontsteking


Guest wolkje

Recommended Posts

Guest wolkje

Hallo mede pyro's :)

Ik heb een idee maar ik ben niet 100% zeker dat het zal werken.
Het idee is het volgende: als je met een mortierbuis schiet is het een vervelend en tijdslopend werk om telkens te herladen, voor nieuwe eindstop en lont.
Dus daarom bedacht ik een elektronische ontsteking, dmv warmte opgewekt door weerstand.

Het pricipe is dat een weerstand zoveel mogelijk stroom tegenhoud (te berekenen mer U=I*R) snel warm zal worden.
Onder de buis wordt nu een ijzeren plaatje gelast met 2 elektrode door bvb 2 koperstaven, voordat het gelast wordt moet er tussen de elektrodes een weerstand komen of beter een weerstandsdraad.
Als je de benodigde weerstand wilt weten doe je gewoon dit vb; U=I*R
U=12V (volt)
I=2A (ampère)
R=? ==============> R=U/I========>R=12/2=====>R is 6 ohm.

Na het lassen sluit je bvb 10 meter kabel aan op de elektrodes (polariteit maakt niks uit, je werkt hier met weerstanden).
Sluit het andere uiteinden aan op een ontstekings module.


En klaar is het.


Ik moet dit nog testen maar ik heb een groot vermoeden at het zal werken.

Reackties zijn welkom

Link to comment

Dan moet je em toch nog steeds herladen :)

Mja, tis wel een idee om electrische ontsteking te gebruiken, maar dan heb je ene primary (meestal NC) nodig, en het levert weer wat gedoe op met de constataandraad en primary vervangen.

Link to comment
Guest wolkje

Je hoeft het toch niet ver te zoeken.
Het gaet hem hier om de warmte die ontwikkeld wordt, je zou versteld staan van hoeveel warmte een weerstand in enkele seconde kan ontwikkelen met de juiste stroom spanningsverhouding.
En je hoeft toch alleen maar telkens wat BP erin te doen en je kan weer schieten.

Het enige mogelijke nadeel zou kunnen zijn dat als de mortier oververhit geraakt hij moet afkoelen en dat ken even duren. :)

Link to comment

Als je nu een auto aansteker gebruikt die je door de zijkant van je buis steekt, even 2 draden aan solderen. :)
Lijkt me niet dat je die aansteken snel kapot knalt...

Ook zou je stuk constantaandraad op de bodem kunnen leggen en hem net zo voeden dat hij niet doorbrand.

Link to comment
Als je nu een auto aansteker gebruikt die je door de zijkant van je buis steekt, even 2 draden aan solderen. :)
Lijkt me niet dat je die aansteken snel kapot knalt...

Ook zou je stuk constantaandraad op de bodem kunnen leggen en hem net zo voeden dat hij niet doorbrand.

Autoaansteker kan wel ja denk ik, maar die constataandraad brand dan toch alsnog door als de mortierafgaat.
Link to comment
Guest wolkje

Ik heb vandaag dan toch maar wat tests gedaan.

Ik heb een Witte, niet echt wittte weerstand van 3.3 ohm genomen, dit was wel een vermogenweerstand omdat de kliene weerstandjes de stroom niet aankunnen en dus enorm heet worden en vervolgens gewoon doorbranden.

De weerstand werd gevoed door een 12V/1.9A batterij, 1gr GP erop en laat de stroom maar vloeien.
En ja hoor na zo een 15s ontbrandde het GP en de weerstand ziet er nog altijd even goed uit als ervoor.

Deze test heb ik 2 keer uitgevoerd.



Dus dit wil zeggen dat ik deze week aan mn elektronische mortier begin.

Link to comment
  • 5 weeks later...
Guest speedfight

hey

Ik ontsteek altijd mijn vuurwerk , ( zwaar vuurwerk meestal uit het buitenland ) ook altijd via electriche ontsteking . Ik vind het persoonlijk een zeer veilige manier om zwaar vuurwerk te ontsteken

maar ik doe het niet met weerstandjes maar simpeler, dit heb ik uitgevonden toen ik 12 was,


1 : pak een veertje uit een pen effe een pen sloope en je hebt er een
2 : maak het veertje aan 2 aardedraad vast ( speeker draad werkt het beste )
3 : zet de 2 draadjes vast op een 12 volt 4 ampere accu vast zodat je kortsluiting maakt bij het veertje

inplaats van een groote accu kan je ook een accu van een boormachine gebruiken werkt betervind ik zelf

de werking :

waneer je de draatjes vast maakt maak je kortsluiting omdat de stroomkring geslooten is het veertje geeft veel weerstand en zal daarom roodgloeiend woorden .
zorg dat het lontje het veertje het lontje raakt en het lontje zal ontsteken.

zorg wel dat je de accu niet te lang kortsluiting laat maaken want dan zal je accu smelten en mogelijk ontploffen .


ik hoop dat jullie hier wat aan hebben > :lol:

Link to comment
Guest wolkje

Mooie manier maar enorm slecht voor de accu.
Deze zal als je dit veel doet niet lang meegaan, omdat er kortsluitstroom optreed (deze stroom ligt vele malen hoger dan da accu stroom)

tel maar uit ====> U=IxR als R=0 (door een draad van enkel cm zit 0 ohm)

U=12V
I=?

I=U/R =======> I=12/0 ====> I=12A en dat is 3 keer zoveel als de accu kan leveren, de accu zal dit wel leveren maar kan dan ontploffen , heel heet worden en verslijt enorm snel.

Link to comment
I=U/R =======> I=12/0 ====> I=12A


Dus 12/0=12 ? :lol:
Klinkt niet erg logisch, de echte uitkomst is ontelbaar.
Maar er is eigenlijk wel weerstand, de exacte formule om die weerstand te berekenen weet ik niet zo direct uit me hoofd (ik geloof iets met de soortelijke weerstand keer oppervlak keer lengte).
Link to comment
Guest speedfight

Deze manier gebruik ik nu al jaaren en heb er nog nooit problemen mee gehad.
bovendien kun je met 2 dioden ervoorzorgen dat de acuu geen last heeft van de kortsluiting .

Link to comment
  • 1 year later...
Dus 12/0=12 ? :P
Klinkt niet erg logisch, de echte uitkomst is ontelbaar.
Maar er is eigenlijk wel weerstand, de exacte formule om die weerstand te berekenen weet ik niet zo direct uit me hoofd (ik geloof iets met de soortelijke weerstand keer oppervlak keer lengte).



jij bedoeld 'Weerstand = Soortelijke weerstand x (lengte / oppervlak)

maar die berekening klopt sowieso al niet omdat er wel een weerstand is..
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...