Jump to content
PyroForum.nl

basiskennis pyrotechniek en termen en begrippen?


Guest

Recommended Posts

Is er op dit forum een gedeelte waar voor beginners zoals ik wat basiskennis samengevat is en waar vaktermen die vaak gebruikt worden zijn omschreven?
Ik weet dat als je veel leest en opzoekt dat er uiteindelijk vast wel veel te vinden is maar als ik ga zoeken kom ik zoveel tegen waar de antwoorden op mijn vragen niet bijstaan.

En wat ik nog vervelender vind is dat ik heel vaak al dingen ben tegengekomen in topics waar mensen elkaar afzeiken en persoonlijke discussies eindeloos doorgaan. Ik wil geen commentaar leveren op het forum of lullig doen maar in de regels wordt nadrukkelijk gezegd om veel te lezen en eerst goed te zoeken alvorens je een topic opent of een vraag stelt... Ik wil zeker wel moeite doen om me eerst goed in te lezen maar ik heb weinig interesse om persoonlijke vetes of nutteloze discussies door te spitten in de hoop dat ik ook nog ergens wat kennis-informatie tegenkom.

Nogmaals, ik bedoel dit niet lullig maar als ik sommige reacties zie durf ik nu al haast niks meer te posten of te vragen. Kan toch ook niet helemaal de bedoeling zijn?

Groet,

Fonske

Edited by Guest
Link to comment

Nogmaals, ik bedoel dit niet lullig maar als ik sommige reacties zie durf ik nu al haast niks meer te posten of te vragen. Kan toch ook niet helemaal de bedoeling zijn?


Ik heb dit zelf ook ondervonden, maar het dwingt je wel om verder te lezen voordat je vragen begint te stellen. Er staat echt heel veel informatie op dit forum en andere pyro sites (bij links).
Na een paar maanden deze stof doorspitten, snap je al een heel stuk meer over alle vaktermen etc.
Als je geen nutteloze discussies wilt lezen, raad ik je aan eens een kijkje te nemen bij "links" en misschien eens pyroguide door te bladeren. Pyroguide is een Wikipedia voor pyros.
Ook is skylighter een goed adres om je basiskennis op te doen.

Succes, M
Link to comment

bedankt voor je reactie,

ik begrijp het ook wel en heb zelf ook geen zin om overbodige vragen te stellen. Ik lees ook erg veel en ook op skylighter en andere sites. Pyroguide doet het overigens niet bij mij. En de wiki op dit forum is offline zag ik net.

Ik vind alleen wel dat een forum mede dient om elkaar dingen te leren en enthousiast te maken en beginners hebben vaak wat hulp nodig, is nou eenmaal zo. Als je op school komt zegt een leraar ook niet: 'ga maar naar de bibliotheek en lees eerst alle boeken maar eens door, er is genoeg over de stof die ik doceer te vinden'.
Wat is er mis met elkaar op weg helpen?

Alles wat in het kader van deze hobby op het forum te vinden is is al eeuwen bekend en niemand hier vindt opnieuw het buskruit uit... alles is wel ergens in boeken of andere bronnen terug te vinden. Dan hoef je niks meer te posten en is een forum uberhaupt overbodig toch?

Enfin, ik hou me aan de regels en probeer zo weinig mogelijk nutteloze shit te plaatsen, hoop alleen wel op wat meer begrip en coulance want het is hobby en moet ook leuk zijn en blijven en niet alleen maar extreem nuttig.

Dank voor uw aandacht :-))

Edited by Guest
Link to comment

Een school kom je ook niet naartoe voor je plezier :P. Je bent al aardig bekend met bronnen als Skylighter, dat soort dingen zijn wel handig voor de basiscs. Daar heb je ook mooie foto tut's die je op weg helpen.


Als je wat concrete informatie wilt hebben lees dan wat pyro boeken, hier staan veel basics in. Hetzij een beetje old fashioned.

Een good boek is FAST van Shimizu, Fireworks, the Art, the Science and Technique o.i.d..


De hobby blijft illegaal in NL natuurlijk, de mensen die een beetje weten wat ze doen posten juist daarom nog maar heel weinig tutorials of filmpjes in het openbaar. Je zult het dus grotendeels zelf uit moeten zoeken. Laat je af en toe wat leuke dingen zien dan kom je vanzelf mensen tegen die je verder helpen. Ook werkt de PM wel goed voor concrete, snelle antwoorden. Evenals voor het delen van filmpjes ;).

Link to comment

Jij ook bedankt voor je reactie!

Ik heb al ea gedownload en ben al flink aan het lezen geslagen. Vooral Fast van Shimitzu is duidelijk en en prettig lezen. Gelukkig pik ik het ook wel snel op allemaal :-D

Zelf produceren en filmpjes zal nog wel ff moeten wachten, komt in 't nieuwe jaar wel.
En dat het illegaal is weet en besef ik goed, ik verwacht ook geen openbaringen hier.

Ik ga weer verder met kennis vergaren :-)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...