Jump to content
PyroForum.nl

Electromotor t.b.v bijv. Ballmill


sjeef1

Recommended Posts

Ik heb een electromotor over die ik graag kwijt wil.

Vaste prijs 35 Euri's (ex verzendkosten)

Wat details :

Rolstoelmotor 24v.
12 volt RPM 60
24 volt RPM 120

Verder weinig over te zeggen. Ik zal vanavond even een foto maken.

Inclusief een rolstoelwiel, waar je de aansluiting van kan gebruiken.

Gr
Sjeef.

Link to comment
Het is misschien ook wel leuk om het vermogen, ampere van het ding te weten. ;)
En de afmetingen, en status. (Vooral van de koolborstels)


De heer van wie ik hem gekocht heb gaf aan dat ie onbelast 2 a 3 amp vraagt. Dus ik vermoed rond de 100Watt (P=UxI toch? dat weet ik dan weer wel).
Zoals gezegd zal ik later even een foto'tje maken, zal ook gelijk even kijken of ik 1 van het typeplaatje kan schieten.

Qua koolborstels moet je mij niets vragen want ik ben niet zo'n electrotechnicus (meer een pyrotechnicus dank u!)
Maar hij ziet er nog goed uit dus ik denk dat ie in goede staat is. Edited by sjeef1
Link to comment

Haha Oke,

Denk er aan dat als je hem belast dat de stroom ook omhoog schiet.
Er is natuurlijk een maximum wat de motor volhoud.
Dit punt is het vermogen wat de motor kan leveren.
Het vermogen is dus ook een gegeven.
Als het goed is staat er meer op het type plaatje.

De koolborstels slijten met de draaiuren van de motor.

Edit:
Dit is btw een te zware motor voor mij.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Even rekenen hoor... We gaan uit van de ideale situatie van 3 ampère. Bij deze stroomsterkte op 12 en 24 volt levert de motor respectievelijk 36 en 72 watt vermogen. Wanneer de dit vermogen deelt door de hoeksnelheid krijg je het koppel, de 'omwentelingskracht' die de motor heeft. De hoeksnelheid is 2 pi maal de omwentelingssnelheid.
Dus: T = P/(2pi*w) Het koppel wordt dan in beide gevallen 36/2pi oftewel 5,73Nm. Ter vergelijking: een Lortone van 70 watt op 60 RPM draait 11Nm.