Jump to content
PyroForum.nl

Electromotor t.b.v bijv. Ballmill


sjeef1

Recommended Posts

Ik heb een electromotor over die ik graag kwijt wil.

Vaste prijs 35 Euri's (ex verzendkosten)

Wat details :

Rolstoelmotor 24v.
12 volt RPM 60
24 volt RPM 120

Verder weinig over te zeggen. Ik zal vanavond even een foto maken.

Inclusief een rolstoelwiel, waar je de aansluiting van kan gebruiken.

Gr
Sjeef.

Link to comment
Het is misschien ook wel leuk om het vermogen, ampere van het ding te weten. ;)
En de afmetingen, en status. (Vooral van de koolborstels)


De heer van wie ik hem gekocht heb gaf aan dat ie onbelast 2 a 3 amp vraagt. Dus ik vermoed rond de 100Watt (P=UxI toch? dat weet ik dan weer wel).
Zoals gezegd zal ik later even een foto'tje maken, zal ook gelijk even kijken of ik 1 van het typeplaatje kan schieten.

Qua koolborstels moet je mij niets vragen want ik ben niet zo'n electrotechnicus (meer een pyrotechnicus dank u!)
Maar hij ziet er nog goed uit dus ik denk dat ie in goede staat is. Edited by sjeef1
Link to comment

Haha Oke,

Denk er aan dat als je hem belast dat de stroom ook omhoog schiet.
Er is natuurlijk een maximum wat de motor volhoud.
Dit punt is het vermogen wat de motor kan leveren.
Het vermogen is dus ook een gegeven.
Als het goed is staat er meer op het type plaatje.

De koolborstels slijten met de draaiuren van de motor.

Edit:
Dit is btw een te zware motor voor mij.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Even rekenen hoor... We gaan uit van de ideale situatie van 3 ampère. Bij deze stroomsterkte op 12 en 24 volt levert de motor respectievelijk 36 en 72 watt vermogen. Wanneer de dit vermogen deelt door de hoeksnelheid krijg je het koppel, de 'omwentelingskracht' die de motor heeft. De hoeksnelheid is 2 pi maal de omwentelingssnelheid.
Dus: T = P/(2pi*w) Het koppel wordt dan in beide gevallen 36/2pi oftewel 5,73Nm. Ter vergelijking: een Lortone van 70 watt op 60 RPM draait 11Nm.

Het benodigd koppel hangt sterk af van de gebruikte diameter trommel (moment is kracht maal arm). De lortone uit het voorbeeld trekt met een 115mm OD trommel krap een 800ml trommel met loden kogels. Wil je jou motor goed kunnen gebruiken dan zou je de 24 volts aansluiting moeten benutten en de 120 RPM via een tandwielvertraging moeten terugbrengen naar ~60RPM. In dat geval verdubbelt je koppel naar 11Nm en heb je iets wat redelijk bruikbaar wordt voor een serieuze kogelmolen. Met keramische media en een kleine trommel zal de 12 volt aansluiting misschien net gaan.

Lijkt me dus een prima bruikbaar ding. Een foto van de koolborstels is inderdaad handig.

Link to comment
Even rekenen hoor... We gaan uit van de ideale situatie van 3 ampère. Bij deze stroomsterkte op 12 en 24 volt levert de motor respectievelijk 36 en 72 watt vermogen. Wanneer de dit vermogen deelt door de hoeksnelheid krijg je het koppel, de 'omwentelingskracht' die de motor heeft. De hoeksnelheid is 2 pi maal de omwentelingssnelheid.
Dus: T = P/(2pi*w) Het koppel wordt dan in beide gevallen 36/2pi oftewel 5,73Nm. Ter vergelijking: een Lortone van 70 watt op 60 RPM draait 11Nm.

Het benodigd koppel hangt sterk af van de gebruikte diameter trommel (moment is kracht maal arm). De lortone uit het voorbeeld trekt met een 115mm OD trommel krap een 800ml trommel met loden kogels. Wil je jou motor goed kunnen gebruiken dan zou je de 24 volts aansluiting moeten benutten en de 120 RPM via een tandwielvertraging moeten terugbrengen naar ~60RPM. In dat geval verdubbelt je koppel naar 11Nm en heb je iets wat redelijk bruikbaar wordt voor een serieuze kogelmolen. Met keramische media en een kleine trommel zal de 12 volt aansluiting misschien net gaan.

Lijkt me dus een prima bruikbaar ding. Een foto van de koolborstels is inderdaad handig.Thnx voor de reclame ;)


Thnx Leander, ik heb hier weinig kaas van gegeten maar ik redeneerde dat er in een rolstoel een aardig sterke motor zou moeten zitten aangezien die dingen redelijk zwaar zijn en dus dit goed zou werken voor een ballmill.
Ik heb nu alleen zo'n superding van PS en dus heb ik deze motor niet meer nodig aangezien ie me echt te zwaar is voor een starroller.
Link to comment
Even rekenen hoor... We gaan uit van de ideale situatie van 3 ampère. Bij deze stroomsterkte op 12 en 24 volt levert de motor respectievelijk 36 en 72 watt vermogen.
Als ik het goed lees bedoelt de verkoper *onbelast* 2 tot 3 amp.
Ik kan me niet voorstellen dat je met maar 72 watt een gehandicapte medemens een heuvel op kan sleuren.
Als de motor belast wordt zal het ampèrage snel oplopen denk ik (omdat de interner weerstand van de motor lager wordt naarmate deze meer belast wordt).
De super de luxe ball mill van PS is volgens de beschrijving overigens ook maar 60W. Edited by pdfbq
Link to comment

Waarschijnlijk heb je gelijk. De maximale arbeid en hoogste stroom vindt (thermodynamica ;) ) namelijk plaats bij een oneindig laag toerental, oftewel bij maximale afremming. Nu is maximale afremming niet echt haalbaar omdat hier behoorlijk wat warmte wordt geproduceerd, zodat je motor het nooit lang kan volhouden. Je moet dus uitgaan van een 'redelijke belasting'.

Wil je iets zinnigs kunnen zeggen over het werkelijk vermogen zul je de motor 'redelijkerwijs' moeten belasten, dan de stroom moeten meten en vervolgens het koppel moeten berekenen volgens bovenstaande vergelijking.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...