Jump to content
PyroForum.nl

Vetzuren


Hanzzz

Recommended Posts

Mede forumgenoten,

Ik heb vandaag heel lekker ouderwets in de hut zeep gemaakt,

Het recept was,

45 gram NaOH,
90 gram water,
200 gram Olijf olie,

Ik heb nu zo'n 200 gram natriumzeep gemaakt wat volgens mij uit tussen de 60-80% bestaat uit natrium-oelaat.

Oelaat is het ester van oliezuur wat in gebonden toestand veel voorkomt in olijfolie (vandaar dat ik voor deze olie koos). Ik heb dus een mengsel gemaakt van het bovengenoemde recept en deze een uur laten mixen op 80 graden hierna was het een grote geleiachtige klomp. Deze klomp werd vermengt met 2 keer zijn volume aan geconcentreerde zoutoplossing waarna een enorme vaste klomp naar boven kwam drijven. Ik zette vervolgens mijn filter opstelling neer en goot de vloeibare toestand in het filter, een paar schilvers zeep gingen mee. De grote klomp heb ik in een apart kommetje gedaan waaraan ik de schilvers nog zal toevoegen. In het algemeen ben ik best tevreden het wassen en de zeepvorming gingen snel en makkelijk.

Wat moeten wij nou met zeep zullen jullie wel vragen?

Nou deze zeep is een belangrijk begin punt voor de vetzuur chemie. Ikzelf ga hem gebruiken voor een emulgator daarvoor maak ik uit het zeep eerst het vrije vetzuur los D.m.v. zwavelzuur. Je kunt ook de zeep oplossing en er dan metaalionen aan toevoegen. Zeep heeft op deze manier veel toepassingen en ik geloof dat koper/bariumzeep nog wel eens interessante eigenschappen kan hebben in kleurencomposities maar dit allemaal terzijde ik ga het hebben over de emulgator,

ik ga ervan uit dat mijn zeep 100% natriumoelaat is omdat dit makkelijk rekent en het maakt niet heel veel uit want alle vetzuren hebben ongeveer dezelfde molmassa. Dus voor elke mol natrium-oelaat heb ik 3 mol zuur nodig 1 mol natrium-oelaat weegt 305 gram en 1 mol zwavelzuur weegt 98 gram maar 1 mol zwavelzuur laat 2 delen zuur los dus hoeden we het simpel op 1,5 gram zwavelzuur per 3 gram zeep. Ik heb 200 gram zeep en wil hiervan graag 90 gram omzetten tot zijn vrije vetzuur mijn zwavelzuur is 44,5 % dus dat word 45 gram zwavelzuur per ongeveer 101 gram dus gebruiken we 105 gram zwavelzuur.

Als het goed is word dat dus een klomp zeep (90 gram) in een oplossing van 45 gram zwavelzuur in totaal. Dit lost allemaal op en vormt 2 lagen: oliezuur en water met natriumsulfaat. Ik moet misschien even filteren voor de natriumsulfaat en dan gebruik maken van een scheid trechter om de oliezuur te scheiden van het water.

oké dan gaan we glycerine-monooelaat maken dit betekent i.p.v. 3 vetzuren aan een glycerine molecuul 3 glycerine moleculen aan een vetzuur. Glycerine-monooelaat is dus geen vet! nou zo'n verestering vraag om 2-3% NaOH katalysator of 5 Ml zwavelzuur ik ga voor NaOH omdat dit een schoner product oplevert verder word geadviseerd een grote overmaat glycerine te gebruiken. Het gaat er dus als volgt uitzien 5 Mol glycerine gaat reageren met 1 Mol vetzuur en 2% NaOH word nog toegevoegd. 5 Mol glycerine is 460 gram en 1 Mol vetzuur is 282 gram ik ga uit van ongeveer 85 gram oliezuur en dit reageert dus met 170 gram glycerine met ongeveer 5 gram NaOH lijkt me wel genoeg.

Uiteindelijk word deze brei geroerd en laat men het veresteren op 120-160 graden voor 4 uur waarna men de brei in 2 keer zijn volume aan water giet waarna de emulgator boven komt drijven en de natium-oelaat glycerine en NaOH als bijproducten oplossen in het water.

Zo ben ik van plan mijn emulgator te maken dit weekend ook ben ik van plan een overig deel van mijn zeep op te lossen en dit neer te laten slaan met ijzer, koper en misschien wel nikkel om te kijken hoe de gevormde zepen zich gedragen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal al hebben gedaan met vetzuren. Ik weet dat al veel mensen hebben geprobeerd een emuglator te maken door directe esterficatie van olie echter is dit een veel intensiever proces dan wat ik hier gebruikt ik hoorde ook dat het niet bij iedereen gelukt was.

Maar met deze methode garandeer ik jullie een 100% goede W/O emulgator, maar ik zal het in de loop van het weekend wel moeten bewijzen XD.

laat jullie ervaring maar horen.

Hanzzz,

P.S. Allemaal een fijn weekend toegewenst!!!

Edited by Prophet
Link to comment

Hanzzz maak a.u.b. nu eens fatsoenlijk gebruik van leestekens en splits je zinnen op.

ik ga ervan uit dat mijn zeep 100% natriumoelaat is omdat dit makkelijk rekent en het maakt niet heel veel uit want alle vetzuren hebben ongeveer dezelfde molmassa. Dus voor elke mol natrium-oelaat heb ik 3 mol zuur nodig 1 mol natrium-oelaat weegt 305 gram en 1 mol zwavelzuur weegt 98 gram maar 1 mol zwavelzuur laat 2 delen zuur los dus hoeden we het simpel op 1,5 gram zwavelzuur per 3 gram zeep. Ik heb 200 gram zeep en wil hiervan graag 90 gram omzetten tot zijn vrije vetzuur mijn zwavelzuur is 44,5 % dus dat word 45 gram zwavelzuur per ongeveer 101 gram dus gebruiken we 105 gram zwavelzuur.

Zulke stukken zijn zeer onaangenaam om te lezen en daarbij ook niet echt duidelijk. Een paar goedgeplaatste komma's en herschreven zinnen verhogen de leesbaarheid drastisch.
Het is trouwens oleaat en niet oelaat. Afgezien van dat heb je nog een hoop lekkere typefouten, dt-fouten en spelfouten erin zitten. Dit is echt de tachtigste keer dat ik je hier voor aanspreek. Doe nu toch eens moeite voor je zo'n lap tekst neer plant.
Link to comment

Wat betreft je opmaak;

  • Iedereen die ik acht enige interesse in dit verhaal te hebben zal kunnen molrekenen. In plaats van in 3 zinnen helemaal uit te leggen dat je met zus en zo'n molecuulgewicht, die verhouding en die concentratie zoveel moet gebruiken is onnodig uitgebreid. Vermeld simpelweg de molverhouding waarin je de reagens met elkaar laat reageren en indien belangrijk de concentratie maar laat het daarbij. Mocht iemand het willen reproduceren is dat rekenwerk zo gepiept.
  • Verduidelijk, indien nodig, je verhaal met chemische rekenformules. Wiskunde is niet meer dan ingedikte taal. Maak hier handig gebruik van! Als jij al je rekenstappen en antwoorden tijdens een wiskunde toets op de middelbare school in geschreven tekst zou uitschrijven zou je leraar panisch worden.

Wellicht ben je nog bereid je verhaal adv de laatste 2 posts wat bij te werken? :)

Inhoudelijk;
Zeep heeft op deze manier veel toepassingen en ik geloof dat koper/bariumzeep nog wel eens interessante eigenschappen kan hebben in kleurencomposities maar dit allemaal terzijde ik ga het hebben over de emulgator,

Het massapercentage koper lijkt me hier veel te laag voor. Een meer algemene toepassing van vetzuren van metalen is smering. Lithium verzeepte vetzuren zitten tegenwoordig zo'n beetje in alle kogellagervetten. Google maar eens op 'metallic soaps', je zult nog wel meer toepassingen kunnen vinden. Let er ook even op dat de meeste metaalionen die je noemde met NaOH (vervuiling) direct neerslaan.

Verder ben ik benieuwt wat je bevinden zullen zijn. Een fotoreportage lijkt me op z'n plaats? :P
Link to comment

Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's te stoppen in mijn post want mijn nederlands is gewoon onhandig en hier is geen excuus voor mogelijk.

Fotoreportage komt eraan, ik zal je verhaal over het molrekenen onthouden en ik heb hier nog een leuk filmpje,

http://www.youtube.com/watch?v=JSuqrVRbbM8

Neerslag reacties doen iets met je...

http://www.youtube.com/watch?v=5bNHETXFH2A...feature=related


Er is geen NaOH vervuiling in mijn zeep omdat ik het uitvoering heb gewassen met zout-oplossing.

Hanzzz,

Edited by Hanzzz
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...