Jump to content
PyroForum.nl

KClO3 en Suiker


Guest

Recommended Posts

eum ja ik heb dus kunnen KClO3 kunnen bemachtiggen... naart schijnt kun je met dat goedje en suiker explosieve ladingen maken voor rotjes, ik heb al een mengsel gemaakt 1/1 en dat gwn in brand gestoken ( brand hevig met rode vlam ) maar ik zie het nog niet meteen ontploffen eigenlijk... is het veilig om in huls te doen en oxploderen , graag wat info erover ( ik weet al dat je het niet met zwavel moet mengen want dan word het te gevoelig en blaas je zonder je het weet de inboedel op )... maar voor de rest ... graag wat info

Link to comment

Maak H3(suiker moet eerst smelten voor het reageert)
Uw verhoudingen liggen ook niet juist, reken eens stoichometrish uit wat de correcte verhoudingen zijn.

Om nu terug te komen op H3, H3 is een mengsel van 75pctKClO3 en 25 pct C,

Als dit mengsel goed gemengd is zal dit vele malen sneller branden dan BP.

Een pyrotechnische sas ontploft trouwens niet, het is door de gasopbouw in een huls die plots vrijkomt dat je een knal krijgt, niet door de deflagratie in de open lucht(opgelet flash kan DIT wel doen in te grote hoeveelheden)

Link to comment
  • Root Admin

Stoichometrisch uitrekenen bedoel je daarmee dat je de juiste reactievergelijking opschrijft? (met juiste aantallen moleculen)

Een pyrotechnische sas ontploft trouwens niet, het is door de gasopbouw in een huls die plots vrijkomt dat je een knal krijgt, niet door de deflagratie in de open lucht(opgelet flash kan DIT wel doen in te grote hoeveelheden)

Grote hoeveelheden? Volgens mij gebeurd dit al bij +/-50 gram....
Link to comment

of... neem 2:3 KCLO3 en 1/3 C6H12O6 (suiker), liefst bloemsuiker uiteraard, en je KCLO3 ook in poedervorm.

Ook leuk, meng eens wat van dat poeder meet alcohol en laat het drogen. Als het hard is, kan je het aan een luciferdoosje aanstrijken. :(

En knallen, zij maar zeker. In een containerke, en een lont er in, of een electrische ontsteking of zo (met gloeidraadje) werkt ook beestig goe.

Link to comment

dank je wel voor de uitleg :( , ik heb het gisteren eens geprobeert om er een fontein mee te maken ( moooooie rode vlam he ) maar spijtig genoeg stond ik te dicht bij om het te filmen voor de vlam en is ze met een redelijke kracht de lucht in gevlogen... ik stond er maar een metertje van af en ik had piep in men oor voor 3 uur :D , leuk is anders! maar jah alles heeft een eerste keer he :D, een ezel stoot zich geen 2 keer aan een steen he ( soms ) :oops: ik heb hier nog 450 gram KClO3 liggen dus ik zal nog wel wat proberen :P , ha seg nog iets , in een raket moet je een tering maken he, maa in los poeder gaat dat wel niet bepaald , hoe doe je dat? ( ik bedoel : kruit hard maken he , en kunnen julie ook de beste mengsel geven om te gebruiken ( liefst in de zin van buskruit en verwanten )

Link to comment

Stoichometrish uitrekenen:

2KClO3 + 3C --> 2KCl + 3CO2
Dus bij een volledige verbranding van 3 Koolstof atomen heb je 2 Kaliumchloraat moleculen nodig.

Link to comment
Guest Richard

De bovenste post was van mij^.

Ik snap wat je bedoeld gamekeeper, je bedoeld dat je in dit geval dus niet 2 delen KClO3 en 3 delen koolstof moet gebruiken, omdat je ook rekenschap moet houden met de molecuul en atoom massa.

Ik kreeg de kans niet om mijn post af te maken, omdat ik geslaagd was voor mijn examens :(

Richard

Link to comment

Gefeliciteerd :wink: .

Het verschil tussen theorie en praktijk zit hem niet zozeer in de juiste stoichometrische verhoudingen, maar wat uit praktijk wordt waargenomen als beste verhouding.

Omgerekend zouden de juiste verhouding 245.1 gram KClO3 tegenover 36 gram koolstof moeten zijn.

Dit is ongeveerd 6,8 : 1. (KClO3 : C)

H3 is echter 3 : 1.

Stoichometrisch correcte verhouding geven dus niet altijd betere prestaties dan afwijkende verhoudingen.

@POS
Suiker is niet C6H12O6, dat is glucose.
Gewone kristalsuiker is C12H22O11.

Edit: Hoe werkt het sub- en super-script hier eigenlijk?

Link to comment

waw al die geleerde praat :D, hoeveel moet ik nu met hoeveel mengen ( KClO3 - suiker ) tja in theorie ben ik geen goeie e :( alvast bedankt , heb ik al gezegd dat dit de beste pyro site is die ik ken? :P

Link to comment
verhoudingen.  

@POS
Suiker is niet C6H12O6, dat is glucose.
Gewone kristalsuiker is C12H22O11.


Thx voor de verbetering, ben ik verkeerd ingelicht.

Anyway, als ik je berekening volg, heb je dus

8KCLO3 + C12H22O11 (2 x KCLO3 per 3C)

nodig voor een volledige verbranding ? 8:1 ? De practijk toont echter 2:1 uit hoor. Kanmisschien wat schelen aan de zuiverheid van de stoffen,maar zo een groot verschil ? Dan moet je er al bijna een bak zand bij zwieren om zo een wanverhouding te krijgen, niet ?
Link to comment

Voor de verbranding van 1 suiker-molecuul hebben we 8 kaliumchloraat-deeltjes nodig.

C12H22O11 + 8 KClO3 ---> 12 CO2 + 11 H2O + 8 KCl

Echter, 1 suikermolecuul heeft een heel ander gewicht dan 1 deeltje KClO3.

Omgerekend weegt 1 mol suiker 342.3 gram.
1 mol KClO3 weegt 122.6 gram.

In de juiste mol-verhoudingen (stoichometrisch) heb je 8 x 122.6 = 980.8 gram kaliumchloraat tegenover 342.3 gram sucrose.
Dit is een verhouding van 2.8 : 1 (KClO3 : C12H22O11), wat dus al wat meer in de buurt komt van 2 : 1.
Theoretische correcte verhoudingen geven trouwens niet altijd praktisch de beste resultaten, die worden bepaald door experimenteren.

Link to comment

joew de mensen... ik em glucose kunne vast krijgen , dat is zuiverder dan bloemsuiker, is de hoeveelheid in H3 dan nog steeds het zelfde of word die anders? alvast bedank

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...