Jump to content
PyroForum.nl

Jodoform synthese


bibbor

Recommended Posts

Voor de geïnteresseerden:
MSDS staat HIER.

Proefje zelf ook even gedaan.
Van links naar rechts 4mL 0,1M KI oplossing, 3mL aceton, 4mL 'dunne bleek' (<5% hypochloriet)


KI en aceton samengevoegd, aceton geur is erg sterk, bij mengen duidelijke 'mengkringen' te zien.


Na toevoeging van bleek. Bij toevoegen van weinig bleek verdwijnt het ontstane neerslag binnen enkele seconden. Na toevoegen overmaat bleek blijft een licht gele suspensie over. De geur is apart te noemen en deed mij erg denken aan de praktijk van mijn fysiotherapeut.
Dat is niet zo raar, aangezien jodoform vaak gebruikt word als ontsmettingsmiddel.



Heeft niets met pyro te maken, en heel erg onder de indruk was ik niet. Maar het is een geinig proefje om eens uit te proberen thuis. Aparte lucht en beter te trekken als boterzuur. :lol:
Gr33tZ

Link to comment

Dat kan ook. Je kunt zowel beginnen met KI als elementair jood.

Het voorschrift van Vogel:

Los 6 gram KI op in 100mL water, en voeg 2mL aceton toe. Voeg zolang 5% bleek (supermarkt, goedkoopste bleekwater, dus geen dikbleek ofzo) toe tot er geen neerslag meer vormt, je hebt ongeveer 65ml nodig. Laat het reactiemengsel staan voor 10 minuten en filtreer. Was met water.

Je kunt herkristalliseren door op te lossen in zo weinig mogelijk kokende ethanol (ik denk dat brandspiritus misschien kan, wel veel water aanwezig, 15%, dus weet het niet zeker, wel ontkleuren met actieve kool, oftwel Norit) tot het opgelost is, en dan laten afkoelen.

Ik heb dit zelf niet gedaan. Wat ik wel had gedaan is mijn gefiltreerde product op lossen in wat zuivere (labkwalitiet) dichloormethaan, en dit verdampen. Dit gaf mij prachtige, glinsterende kristallen.


Een leuk experiment met jodoform:
http://81.207.88.128/science/chem/exps/CHI3/index.html

Jodoform is niet echt giftig.

Dus kortom, dit is een leuke, makkelijk synthese voor de beginner.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...