Jump to content
PyroForum.nl

Hallo pyroforum

Bass

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal! :P

Ik ben Bas. Vanaf december 2008 ben ik begonnen met het bij elkaar sprokkelen van spullen om pyrotechniek te bedrijven. Sinds die tijd is er ook bijna geen dag voorbij gegaan zonder op dit forum en andere sites, als pyroguide, info te zoeken.

Ondertussen heb ik een ballmill gebouwd waarmee ik nu MP en zelfs BP van behoorlijke kwaliteit kan maken.
Tot nu toe gebruik ik alleen KNO3/S/C en maak vuurpijlen. M'n vuurpijlen werken ondertussen vrij goed afgezien van
het feit dat m'n nozzels er nóg te vaak uit knallen.
Effecten maak ik nu door verschillende grootte van het houtskool. Maar binnenkort ga ik een hoop chemicaliën bestellen zoals aluminium, magnesium, koper etc. om wat effecten en kleuren te maken :lol: Ook kan ik daar KClO3 kopen maar eigenlijk wil ik KClO4 vanwege de 'instabiliteit' van KClO3 met zwavel en ammoniumhoudende verbindingen. Maar ik denk niet dat dit topic geschikt is om daarover te discusiëren.

Ik ben 22 jaar en zit op de Hogeschool Utrecht waar ik HBO Chemie volg.

Tot spreeks in de topics :)

Posted

Welkom! :lol:

KClO3, hoewle gevoeliger, is voor sommige composities nog steeds onmisbaar als oxidator. In sommige starcomposities, rookbommen en burstcharges is KClO4 niet zo eenvoudig te verwisselen met KClO3. Dit vooral omdat KClO3 minder heet en sneller brand. Ik zou je aanraden om toch iig een paar 100 gram in te slaan.

Posted

Het is erg jammer dat KClO3 bijna niet te vervangen is door minder gevoelige stoffen aldus Takeo Shimizu:

"It would be ideal to reject this material (potassium chlorate;) from fireworks, but it is quite difficult even at present, because no other oxidizer can surpass potassium chlorate in burning speed, in ease of ignition or in noise making, using the smallest amount of composition."

KClO3 is dus eigenlijk onmisbaar (of iets in de buurt daarvan) als je veel verder wil gaan met pyrotechniek. Ook zul je er mee moeten leven dat je met giftige stoffen zult moeten werken als boorzuur, kaliumdichromaat, antimonytrisulfide enkele bariumverbindingen etc., dit is iets waar sommige mensen toch wel problemen mee hebben! Ook is het aanschaffen van PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen) een dure maar belangrijke zaak!

Ik hoop net als de rest op een prettig, veilig, leerzaam en een mooi (in de zin van de behaalde resultaten :lol:) verblijf!

KR, Lennard
Posted (edited)

Ik ben zelf nog maar nieuw en heb nog geen ervaring met KClO3 (komt nog wel) maar ik wil je toch welkom heten op het forum ^^

niet te vergeten doe het veilig :lol:

edit: kcio3 => kclo3

Edited by destroyer
Posted

Idd zal KClO3 zijn voordelen hebben tegenover KClO4 maar als je naar alle composities kijkt, kleur stars, flash etc. dan zie je dat er toch voor het meerendeel KClO4 gebruikt wordt.
Ik vind gevaarlijke stoffen niet vervelend, maar ik probeer het liever te vermijden want het is gezien de hoeveelheid soorten van elke compo gewoon niet nodig om b.v. kaliumdichromaat te gebruiken. Dan pak ik liever green star #16 :lol:

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...