Jump to content
PyroForum.nl

Je Eigen Casings Voor Spherical Shell's Maken.


Blowtourgh

Recommended Posts

Dit is dus nog een topic wat ik mis op dit forum.

Ik neem aan dat niet iedereen gewoon bestellingen shell's doet met een of andere supply dealer, voor deze mensen zal dit topic dus wel van pas komen.
Hier worden geen groottes of hoeveelheden genoemt, omdat je ze in alle maten kan maken de tennisbal is maar een voorbeeld van grootte omdat deze tochwel een dikke rand heeft.

Benodigdheden :
- 1 krant of kraftpapier
- bakje behanglijm/houtlijm 80/20
- vaseline
- 1 tennisbal
- 1 polyster kit
- 1 lege vorm


1.De tennisbal molesteren.
Probeer de middellijn van de tennisbal te ontdekken.Hier zijn 2 helften aan elkaar geplakt.
Snij deze mooi in 2 halve bollen.Leuk voor te zien deze 3 mm dikke wand :P
Maak nu een onderscheid tussen de mooiste binnenkant.
De halve bol wat de minst mooie binnenkant heeft ontdoe je van schil, alle haartjes af !
(hierbij kan je misschien gebruik maken van aceton of een heel sterke persoon, mesje , ...)

2.Het maken van de Mal
De mal gaat later gebruikt worden om je papiermarché shell in te maken.
Wrijf nu de mooiste binnenkant van je bol in met vaseline, gewoon een vettig laagje van maken 0,15mm
Doe dit ook voor de buitenkant van je bol zonder haartjes.
Begin met de polyster kit te mengen (harder en polyster).(onthoud polyster verwarmt hevig bij harden.)
Vul de ingesmeerde vaseline/vet binnenkant met polysterkit en plaats deze zodat hij niet omvalt op een rolletje tape of dergelijk.
Vul nu je lege vorm (in mijn geval een glazen haring doosje) tot bijna aan de rand met polysterkit.
Plaats hierin je laatste halve bol met vettigekant naar polyster kit toe.Je merk dat de bol begint te drijven, voorkom dit door er dwars een plankje over te zetten.
Alles laten drogen voor minsten 2 uur.
Haal nu je halve bol er uit en neem de plank af van je mal.Reinig alles eens met dreft.
Nu nog een beetje opschuren en klaar is kees.


3.Het maken van de shell.
Schuur de krant in stukjes, grootte afhankelijk van je shell, stukjes mogen max 1/3 zijn van je shell.
Wrijf opnieuw je mal enn halve bol in met een beetje vaseline.
Maak je krantensnipper lekker nat in de behanglijm en leg de in de mal en een beetje over de rand.
Ga zo verder tot je merkt dat de halve bol net iets boven je rand komt.
Zet dit nu lekker te drogen voor 12 uur.haal dan alles een uit elkaar en laat opnieuw drogen voor 12 uur.
Voila ziezo de eerste halve bol is af.


Hierbij bespaar je denk ik veel geld,als je iedere avond heb je na een maandje toch 7 shells, dus met oud en nieuw 21 van deze diameter.

Ik wou dat ik foto's had getrokken tijdens het maken van de mal zelf maar helaas.

Laat die tips maar binnenkomen, zodat ik de shell's van mij op en top kan maken.

[EDIT] Kan iemand dit verhuizen naar Tools aub?, verkeerd geklikt.Dank u wel.En waarom kan ik geen attachments toevoegen?, na even upload tijd verstreken te zijn zie ik een lege pagina[\EDIT]


Ik laat het topic hier staan, tevens heb ik de titel van het topic aangepast om verwarring te voorkomen!

(Richard)

Edited by Richard
Link to comment

Dit is inderdaad best handig voor mensen die geen hemmi's bestellen maar ze zelf maken. Waaronder ik zelf.
Wat ik altijd doe werkt ook wel makkelijk. Ik heb ook gewoon een bal, die ongeveer formaat heeft van 2"en ook een met 3".
Daar doe ik een dun laagje tisue omheen tapen, en dan paste ik heel de bal gewoon in. Laat het een dag drogen. En snij hem doormidden. Resultaat, een setje hemmi's die je zelf zo dik kunt maken als je wilt.
En over het Toevoegen van attachment's heb ik de laatste tijd ook moeite mee. Zodra ik een filmpje aan het laden ben en hij op 100% is. Dan is mijn pagina een soort van vast gelopen. En moet ik mijn post opnieuw maken en mijn filmpje opnieuw toevoegen wat geen zin heeft :S

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
  • 4 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...