Jump to content
PyroForum.nl

Salicylzuur


Recommended Posts

Heeft er iemand een synthese?

Aangezien acetylsalicylzuur de azijnzure ester is van salicylzuur, zou je kunnen proberen acetylsalicylzuur te hydrolyseren met waterig loog. Na enkele minuten googlen vond ik dit document: klikkerdeklik.
Het schijnt dus inderdaad te kunnen. Ik vraag me wel af wat je hier precies mee wilt gaan doen. Sinds we ons op een pyro/HE forum bevinden dacht ik meteen aan picrinezuur. Maar voor de picrinezuursynthese kun je ook gewoon vrij verkrijgbaar acetylsalicylzuur gebruiken. Laat dus even weten wat je er precies mee van plan bent alstublieft...

Ik kan ook nog wel een syntheseroute voor je opstellen uitgaande van benzeen en een hele hoop ingewikkelde stappen. Ben in het vervolg dus iets duidelijker over wat je precies wilt, en waaruit je het wilt maken. Er zijn namelijk best veel manieren om zulke stofjes te maken.

"gr33tss tnx bij voorbaad"

Edit: Let btw wel even op je stijl, spelling, en taalgebruik.

Edit2: Nu ik nog iets langer aan het zoeken ben op de meest voordehandliggende tekst, vind ik het erg op spoonfeeden lijken: klikkerdeklik. Edited by superman21
Link to comment

Hmm, hier een PDF over de synthese vanuit methyl salicylaat. (?) Als je dit makkelijk kunt krijgen is het best een leuke synthese.

Een synthese van methyl salicylaat vind ik alleen met salicylzuur en methanol als beginstof. Daar bereik je niets mee dus.

...

Nog een andere synthese, deze begint met Natriumfenoxide. (Een organisch natriumzout) De synthese is wat lastiger, aangezien je het met CO2 erbij moet verhitten, en het dus in een afgesloten ruimte moet zitten. Hoe hoger de druk hier, hoe beter je yield.


Als je het voor het stofje doet, en niet voor de synthese, dan kun je het beter kopen denk ik. :rolleyes:

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Meestal wordt oil of wintergreen (methyl salicylaat) gemaakt vanuit salycylzuur en juist niet andersom. Voor salycylzuur kun je ook beginnen bij acetylsalycylzuur en dan de azijnzuurgroep er af trekken met behulp van zwavelzuur, dit is echter vrij lastig uitzuiveren achteraf. Makkelijker om salycylzuur te bekomen is dezelfde bron als je acetylsalycylzuur, deze bronnen hebben vaak ook wel salycylzuur of kunnen dit bestellen.

BTW:

Hier heb je je synthese, vrij makkelijk alleen je moet wel phenol hebben... http://en.wikipedia.org/wiki/Salicylate

Edited by Keesthemad
Link to comment

Wat is die synthese vanuit Benzeen soms?
Ik heb nog ongeveer 250ml benzeen staan en ik weet niet echt wat ik ermee zou doen.
Dus dan kan ik er mss beter salycilzuur mee maken :rolleyes:.

Edited by fyver
Link to comment

Jammer,
Dan zal ik het benzeen maar houden voor een andere synthese.
Toch bedankt ik kan het altijd eens proberen met 10ml benzeen en dan de yield bepalen.
Welke gassen kan ik eigenlijk allemaal gebruiken en moet dat met een gas gebeuren?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...