Jump to content
PyroForum.nl

New guy in town...


Psykx

Recommended Posts

Hey,

Ben nieuw hier... (23j, geen studies chemie maar wel al altijd een sterke interesse :P )

Ik kom hier door mijn zoektocht naar smokebombs.
(Vind ik interessant om eens te gebruiken bij paintball sessies, vooral gekleurde...)

Al gauw kwam ik te weten dat men met KNO3 redelijk veel kan doen :P
Nu ben ik even op zoek waar ik deze kan krijgen...

-apotheek --> te duur (250gr voor 40euro :P ) (20 heb ik ook al gehoord... maar naar het schijnt opgeslagen)

-drogisten menen dit ook te verkopen maar moet besteld worden in 25kg's
prijs moeten ze nog laten weten maar ze gokken op een 75euro :(

-chemiegroothandels ook in 25kg maar als particulier niet te krijgen.

-doehetzelf tuinmaterialen... niet te vinden in de goede verhoudingen...

nu zegt gamekeeper me dat dit maar 20euro kost voor 25kg...

*Gedeelte van de tekst verwijderd*

Spelling, overmatig gebruik van smiley's en het vragen naar bronnen! Lees de regels en voorkom een tweede warning. Warned! (Richard)

Link to comment

Dat heb je waarschijnlijk te danken aan een zekere "leslie" die niet in staat is de regels te lezen en om geld zeurt. Ik zal je in ieder geval welkom heten hier.

Rookbommen zijn niet heel erg ingewikkeld of gevaarlijk, maar volgens mij mag er geen zelfgemaakt (ongecertificeerd) vuurwerk gebruikt worden bij paintball toernooien. Gekleurde rookbommen zijn trouwens een ander verhaal, die zijn erg duur en/of giftig als je ze zelf maakt. Voor een gram of 10 aan compositie ben je al snel 10 euro aan chemicaliën kwijt, terwijl de rookopbrengst zeer matig is.

Link to comment
Hallo en welkom,
Ik had eerst ook een probleem met zoeken van mijn chems. Per toeval kwam ik achter een bron. Je moet gewoon veel dingen op internet proberen. Je kunt namelijk héél veel via internet kopen.
Een tip is om iets te zoeken met Aquariums :(


Ik weet dat je voor aquariums ook KNO3 kan/moet gebruiken om je redfieldratio in orde te brengen in je water maar heb dit nog niet tegengekomen om de aquawereld...
Zal hier ook eens dieper zoeken...

Als je je KNO3 hebt, wat is dan het dure bestanddeel van je rookbom? baking soda is ook redelijk goeikoop, de kleurstoffen miss? Suiker heb ik hier in de kast :P

Ben niet altijd heel happig via internet te kopen, ik vertrouw dit niet zo zeer...
en trouwens krijg ik dit niet zo graag via post binnen...
Link to comment

Suiker brandt sowieso al te heet om gekleurde rook mee te maken. Lactose, meel en houtstof zijn veel betere brandstoffen, maar dan heb je kaliumchloraat nodig als oxidator. De meeste kosten zitten inderdaad in de kleurstoffen, aangezien er maar weinig geschikte zijn, en de prijzen per gram vaak meer dan 5 euro zijn. Een aanrader om mee te beginnen is blauwe rook. Deze gebruikt meestal indigo als kleurstof, en dat kost relatief weinig.
Ik heb enig succes gehad met de volgende compositie, al is deze verre van optimaal. Het grote voordeel van indigo is dat het werkt en niet heel erg giftig is, het grote nadeel is dat letterlijk alles blauw wordt.

40% Kaliumchloraat
30% Lactose
30% Indigo

Link to comment

Welkom.

Gekleurde rook kan ook gemaakt worden door aniline. Wordt wel gebruikt in inkt, overigens wel een mooie zoekopdracht. Trouwens, veel chemoluminescente stoffen leveren ook gekleurde rook. Ik zou als ik jou was eens wat gebroken kastanjehoutjes extraheren met gewoon warm kraanwater. Een half uur laten staan en filtreren. Dit indampen levert een mengsel van rotzooi, behoorlijk bruin. De fluorescente stof aesculine zit daar ook in. Doe je deze prut door je rookcompo zou het nog best wel eens een leuk effect kunnen geven. Ik weet zelf niet wat het exact gaat doen, ik heb het zelf nog niet kunnen testen, maar als theoreticus kan ik je zeggen dat er wel een kans is dat er blauwe rook wordt gevormd. Misschien ook wel aardig om er bij te vermelden: Er is een kans dat je dit voor het eerst ter wereld doet, ik ben dus wel benieuwd naar je resultaten.
Voor de mensen met UV-lampen en UV-leds: pak eens een kastanjetakje van tussen de 0.5 en 1.0 cm dik, verduister de kamer en zet het takje gewoon in het water. Geeft een mooi blauw effect en het is ook heel mooi zichtbaar hoe stoffen mengen in water, nog veel beter dan met "gewoon zichtbare" stoffen zoals kaliumpermanganaat en water. Overigens wel even schoonmaken of de bast schrappen zodat er niet overige troep in het water komt.

Link to comment
×
×
  • Create New...