Jump to content
PyroForum.nl

oplosbaarheid


PeterBlaat

Recommended Posts

Hey iedereen,

ik zat me af te vragen, is er een manier om van een willekeurig zout te berekenen bij welke temperatuur er hoeveel zal oplossen in hoeveel water?
Mischien is dit een nogal n00bvraag, maar stel ik zit te denken om KNO3 te maken van NH4NO3 en KCl en daarna het te laten afkoelen. Ik weet dat bij 0 graden, KNO3 bijna niet meer oplost en dan (grotendeels) uitkristaliseerd.
Bij welke temperatuur dit hele zaakje van NH4+, NO3-, K+ en Cl- ionen in water bevriest (tot hoelaag je de temperatuur kan laten dalen zonder dat de vloeistof in een vaste stof veranderd) is een kwestie van testen, maar ik zou wel willen weten hoeveel NH4Cl en KNO3 je kan oplossen in water van pak-en-beet 0 graden, o.a. omdat ik zou willen weten hoeveel KNO3 er opgelost blijft in het water en hoe zuiver dus de NH4Cl is als ik die indamp.
Nu is dit even een voorbeeldje waar dit handig voor zou zijn, maar ik heb wel vaker van dit soort reacties...
Ik heb even in m'n binas gebladerd, maar ik vond alleen in tabel 45A dat op kamertemperatuur NH4Cl goed, KNO3 goed, NH4NO3 goed en ook KCl goed oplost (wat wil je, chlorides en nitraten lossen altijd goed op in water (enkele uitzonderingen daargelaten)) en in 45B staat het alleen over water van 298 K (+/- 25 C). Daarnaast staan in het binas lang niet alle zouten beschreven. Verder zag ik niet direct iets wat ik zou kunnen gebruiken.

alvast hartelijk dank,

Peter

Link to comment
Ik zat me af te vragen, is er een manier om van een willekeurig zout te berekenen bij welke temperatuur er hoeveel zal oplossen in hoeveel water?

Je bedoelt zoiets van "er zitten een kalium, drie zuurstof en een stikstof in" en dat dan invoeren in een formule en er komt de oplosbaarheid bij elke temperatuur uit? Voor zover ik weet is dit niet mogelijk. Ik ben dan wel geen thermodynamicus, dus misschien zijn mensen het hier niet met mij eens, maar ik heb Atkins (Physical Chemistry) er even op nageslagen en ik kon niets vinden.

Ik heb even in m'n binas gebladerd, maar ik vond alleen in tabel 45A dat op kamertemperatuur NH4Cl goed, KNO3 goed, NH4NO3 goed en ook KCl goed oplost (wat wil je, chlorides en nitraten lossen altijd goed op in water (enkele uitzonderingen daargelaten)) en in 45B staat het alleen over water van 298 K (+/- 25 C). Daarnaast staan in het binas lang niet alle zouten beschreven. Verder zag ik niet direct iets wat ik zou kunnen gebruiken.

En daarvoor hebben ze dan ook andere boeken uitgevonden, namelijk het CRC Handbook of Chemistry and Physics, ofwel de rubber bijbel :P.
Link to comment

Bedankt, ik heb het boek net gedownload en er staat genoeg in. Ik ga het binnekort is goed uitpluizen ^^

--edit--
Wat ik mij nog afvroeg:
Stel: zout A kan 1 KG oplossen in 1 liter water, zout B kan dat ook. Beiden doen ze dit op 20 graden C.
Ik neem een liter water van 20 graden C. Dan kan ik 1 KG van zout A OF B oplossen, maar kan ik dan ook eerst een Kg van A oplossen en daarna OOK zout B? of zou van zout B minder/niets oplossen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...