Jump to content
PyroForum.nl

koper+azijn?


Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik ben beetje aan het gooien en smijten hier met verschillende stofjes en kijken wat er gebeurd.
Ik had een tijd geleden een stuiver in azijn gedaan, en na een tijd kleurde het azijn erg mooi blauw, weet iemand wat dit kan zijn?

Cu+CH3COOH -> ?

Ik weet dat als azijn (CH3COOH) met soda (Na2CO3) reageert dat er CH3COONa (NatriumAcetaat) ontstaat, zou het mogelijk zijn dat er met koper iets als Cu(CH3COO)2 (koperacetaat) ontstaat?

Ik heb toen een klein beetje van dit onbekende stofje (20 ml) overgegoten in een klein bekerglaasje en er 0,5 à 0,75 theelepel NaOH korrels bij gevoegd.
Dit werd behoorlijk warm, en er ontstond een suspentie die een donkerdere kleur blauw had dan de koper+azijn.
Nu het koud is, is het bezig met bezinken. Er 'golft' nu een soort 'rook' door de vloeistof, die waarschijnlijk verder bezinkt en straks op de bodem ligt.
Kan iemand mij vertellen wat ook die laatste stof(fen) zou(den) kunnen zijn?

alvast bedankt

Peter

Link to comment

De ontstane stof was inderdaad koper(II)acetaat. Dit werd/wordt ook als kleurstof gebruikt.

PLaatsvindende reacties:
Cu --> Cu2+ + 2 e-
CH3COOH + H2O <--> CH3COO- + H3O+
H3O+ + e- --> H2O + H2

Totaalreactie:
Cu + 2 CH3COOH --> (CH3COO)2Cu + H2


Wat er nu in je bekerglaasje ligt, lijkt me koper(II)oxide, CuO. Dat krijg je wel vaker als je een koperzout in oplossing met NaOH laat reageren. Ik weet het alleen niet zeker, want koperoxide is zwart met soms een donkerbruine tint. Het zou ook zoiets als koperwaterstofacetaat of koperhydroxyacetaat kunnen zijn. De chemie achter het element koper is bijzonder ingewikkeld, dus ik kan niet echt iets met zekerheid zeggen.

Link to comment

Het is Koperhydroxide-acetaat:

Titration of copper acetate solution with a dilute NaOH solution to pH 6.5 and subsequent aging at 313 K yielded copper hydroxide acetate with an analytical composition of Cu2(OH)3.1(OCOCH3)0.9nH2O (n ~ 0.7) and layered discoid crystals.
http://www.mrs.org/s...156146
Verder zit er ook nog natriumacetaat in je oplossing (lost goed op door het natriumion).

De reactie zou er ongeveer zo uit moeten zien:

(CH3COOH)2Cu + OH- --> CH3COOCuOH + CH3COO-

Het natriumion wat bij het hydroxide- en acetaation hoort komt zowel links als rechts voor in de reactie, en wordt daarom niet genoteerd.
Link to comment

oke, bedankt voor de info!
ik begin hier echt gefasineert te raken door koperzouten.

wat mij opvalt is dat, nadat ik het glaasje een nachtje heb laten staan, er langzaam bruine/zwarte 'vegen' ontstaan in het neergeslagen zout.
Is het mogelijk dat de koperhydroxide-acetaat aan het ontleden is tot CuO + andere stoffen of heeft koperhydroxide-acetaat een wisselende kleur afhankelijk van de omstandigheden?

Link to comment

"Koperacetaat is een zout van koper en azijnzuur. Het heeft een donkerblauwe kleur en het is goed oplosbaar is water. Koperacetaat kan bereid worden door het in azijn te leggen en waterstofperoxide toe te voegen. Koperacetaat ontleed echter bij hoge temperaturen waardoor koperoxide achter blijft. De stof is hygroscopisch"

Volgens wikipedia zou koperacetaat dus moeten ontleden in koper(2)oxide op hogere tempratuur.
En zou kopeeracetaat berijd worden door koper met azijn en dan waterstofperoxide toe te voegen, heb jij dat gedaan? Stond niet in je posts.

Maargoed, al je koperacetaat dus heet was kon het zich ontleden in onderandere koper(2)oxide.

Groeten, Tom

Link to comment

Het zou kunnen dat de hydroxidegroep aan het reageren is met de acetaatgroep, onder vorming van azijnzuur. Dit zou je kunnen checken door het experiment nog een keer uit te voeren, en dan de pH bij te houden. Als de koperhydroxideacetaat ontleedt in azijnzuur en kioperoxide, zou de pH moeten dalen.

Een andere mogelijkheid is dat er nog natriumhydroxide in je oplossing aanwezig is, en dat die hydroxide reageert met de acetaat. Dit lijkt me niet helemaal logisch, want voor zover ik weet reageert een geconjungeerd zuur (zuur die een proton heeft afgestaan en dus eigenlijk een base met een lading is geworden) niet graag met een base.

@Tommy: Die waterstofperoxide dient enkel als katalysator, net als bij de vorming van koperchloride uit koper en zoutzuur. De waterstofperoxide ioniseert de koper, waardoor het makkelijker met zuren reageert. (simpele versie, de volledige versie is een heel stuk ingewikkelder)

Link to comment
Totaalreactie:
Cu + 2 CH3COOH --> (CH3COO)2Cu + H2


Even miereneuken:
Cu + 2CH3COOH + 1/2 O2 ---> (CH3COO)2Cu + H2O
Die zuurstof komt dan uit de lucht en wss ook uit je azijnzuuroplossing. En uit het waterstofperoxide, als je er toevoegt.
Cu + 2CH3COOH + H2O2 ---> (CH3COO)2Cu + 2H2O
Het waterstofperoxide is hier geen katalysator hoor, het neemt namelijk deel aan de reactie, het wordt opgebruikt.
Tenzij je katalysator louter beziet als 'reactieversneller'... want met zuurstof uit de lucht alleen gaat het idd nogal traag.
Link to comment

Ik heb geen H2O2 toegevoegd, ik heb enkel schoonmaakazijn en een stuiver (uit de tijd dat we nog florijnen hadden, niet die nep euro-stuivers van nu) bij elkaar gedaan. Het duurde wel ontzettend lang. Ik weet niet meer of dat een kwestie van weken of maanden was (ik had het potje nog ergens staan van lang, lang geleden en bij het verhuizen van mijn kamer vond ik het ineens weer. Op mijn vorige kamer diende het enkel als leuk gekleurt watertje :P ) maar het was erg lang....

Het zou kunnen dat de hydroxidegroep aan het reageren is met de acetaatgroep, onder vorming van azijnzuur.

ik snap dit niet helemaal, je bedoeld dat de losse ionen met elkaar reageren? dus OH- met de CH3COO- tot CH3COOH + O2 ?
Ik had het graag over gedaan met pH meten, maar helaas ben ik (nog) niet in bezit van de juiste pH-meetaparatuur. Zou zo'n ding om het pH van een zwembad te meten voldoende zijn?

@sobrero: als jij neukt, neuk ik mee :)
Cu + 2CH3COOH + 1/2 O2 ---> (CH3COO)2Cu + H2O

dat word dunkt mij
2Cu + 4CH3COOH + O2 -> 2Cu(CH3COO)2 + 2H2O
Wij mogen in ieder geval nooit halve moleculen opschrijven op school en indien je toch een halve nodig hebt alles verdubbelen.

ps: ik kijk net weer in het bekerglaasje en ik zie dat de stof bijna helemaal zwartig/bruinig is. Ik schud het nog is en nu zit er een bruin, iets naar het groen neigende, suspentie in mijn glaasje, het is duidelijk donkerder geworden sinds gisteravond. Gisteravond was het nog mooi blauw wat iets naar het groen neigde.
Ik vind het trouwens vreemd ruiken. Het heeft een zwakke chemische lucht zoals je soms ook in openbare toiletten ruikt.
Link to comment

Halve moleculen van zuurstof, waterstof, halogenen en dergelijke zijn toegestaan in reactievergelijkingen, omdat die standaard met z'n tweetjes zijn. M'n scheikundeleraar noemde dat altijd de homo's van het periodiek systeem.

De pH kun je ook meten met indicatorpapier. Dat is voor een incidentele meting veel goedkoper, maar je kunt eventueel ook een pH-meter kopen op Labstuff.nl.

Link to comment
niet die nep euro-stuivers van nu

Die zijn niet eens van koper gemaakt... Het is gewoon koper plated ofzo. Ik was er laatst een paar aan het oplossen in salpeterzuur, en je krijgt alemaal rotzooi, en maar een heel klein beetje kopernitraat. Als je hem er daarna uithaalt is het ding grijs/zilverkleurig. Het is dus iets van zink met koper coating oid... Of zit ik er nou naast?
Link to comment
muntjes zijn copper-plated

Ook de stuivers uit de goede oude guldentijd?
Ik had eens iets gelezen over dat je voor koper ook goed 1 cent muntjes en 2 cent muntjes (dus waarom geen stuivers) uit de guldentijd kon gebruiken, anders zou ik een potje azijn moeten nemen met electrodraad en dat keer gebruiken bij een nieuwe proef :P
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...