Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben Mr.Paplu


Mr.Paplu

Recommended Posts

Gegroet,

Misschien kennen jullie mij al. Ik ben Mr.Paplu, en ik dacht vandaag: "hé, volgens mij heb ik nooit zo een ik ben-topic aangemaakt, laat ik dat eens doen". Ondertussen ben ik al meer als een jaar lid van dit forum, maar daar gaat het toch niet om? Ik heb me de afgelopen 1 a 1,5 jaar verdiept in de pyrotechniek en de HE's. Voornamelijk ben ik bezig met het belangrijkste van alles. En dat is natuurlijk lezen. Lezen lezen en nog eens lezen. Ik ben "vroeger" (toen ik ongeveer 16 was) ooit begonnen met lucifers en pvc buisjes. Nu hou ik me voornamelijk bezig met HE's.

Nog iets over mezelf: ik ben 18 jaar, ik doe havo 4 (N&T), en ik wil een opleiding informatica of een opleiding scheikunde gaan doen. Maar dan moet ik eerst toch echt mijn havo halen. Mijn hobbies: Pyrotechniek, PC's en gitaar. Mijn werk: Afwassen in een restaurant. Dat was het zo een beetje wel.

Gr.

Mr.Paplu

Link to comment
Wow, ben je soms 2x blijven zitten ofzo, ikzelf zou me niet snel iemand van 18 in me klas voor kunnen stellen... (ikzelf zit in de 4e en ben 15)


Ja, ik ben 2 keer blijven zitten, door die rot-talen. (frans en duits) Engels ben ik wel goed in. Brak he?


Ik wil trouwens nog even een ervaring met jullie delen. Laatst heb ik samen met leander (ook actief op gamekeeperforum) mijn 1e en 2e detonatie ooit meegemaakt. (leander heeft vaker detonaties meegemaakt)

De eerste was met als detonator hmtd+an, met als primarie 10 gram hmtd, en als secundarie 12 ml ng (in kiezelgoer) Was niet gigantisch spectaculair, wij denken omdat het zand, waar het onder begraven was, de knal nogal dempte.

De tweede was om een klein boompje vastgemaakt. Deze was gemaakt van een detonator met 1,5 gr hmtd en een primarie van 10 ml ng in 25 gr an. Dit voelde zoveel meer krachtiger, en de klap was ook veel mooier qua geluid. Kortom, briljant.

Gr.

Mr.Paplu
Link to comment

Woot ! Voordat jullie nu heel fout over ons gaan denken, ga ik even Mr paplu verbeteren ;)

Paplu's 1e detonatie:

Detonator was 1,5 gram hmtd
Booster was 10 gram htmd/an
Maincharge was 10 ml guhrdynamiet.

Moet er niet aan denken om 10 gram dmtd in een rietje te moeten drukken... :D

Achja dat was even een kort stukje historie van onze samenwerking, waar we allebei met veel plezier op terug kunnen kijken.

Link to comment
Detonator was 1,5 gram hmtd
Booster was 10 gram htmd/an
Maincharge was 10 ml guhrdynamiet.


Als je guhrdynamiet zegt is het al NG gemengd met kieselguhr en spreek je van gewicht, niet volume. Ik neem aan dat dat dan 10ml NG was? Nja, als je nou gewoon ANNG (ammoniumdynamite) had gepakt had het nog een stuk krachtiger geweest. Een booster (zeker 10g) is overigens dan ook niet nodig hoor.
Link to comment

Ik heb daar inderdaad 10 ml neergezet, omdat het imo gaat om de hoeveelheid NG die je in je kiezelguhr laat trekken. De kiezelguhr heeft geen (positief) effect op de detonatie van de NG, daarom vermeld ik het er niet bij. Maar preciaal voor Prophet; volgende keer in grammen ;)

Bij NGAN is dat natuurlijk een heel ander verhaal, waarbij ammoniumnitraat wel actief meedoet in de detonatie.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...