Jump to content
PyroForum.nl

Romeinse kaarsen


Guest Richard

Recommended Posts

Guest Richard

Ik heb eens een romeinse kaars gemaakt, maar de hoeveelheid lift per ster was te veel van het goeie of mijn huls was gewoon te slap (na de eerste paar sterren knapte hij uit elkaar). Het was een 21mm ID x 1000mm lengte.

Het maken van een romeinse kaars is niet moeilijk, bovendien moet je niet overal tutorials voor gebruiken. Je moet zelf dingen testen. Als je dat doet, leer je veel meer.

Het maken van een romeinse kaars:
Zoek een lange stevige koker met een minimale wanddikte van 3mm. De ster, comeet of crossette moet met een klein beetje speling in de koker passen. Het lont moet er namelijk ook nog langs lopen.

Lijm of ram een eindpropje onder in de koker. Laat vervolgens een stuk visco ter lengte van de koker + 10cm tot helemaal onderin de koker zakken. De 10cm buig je over de rand en tape je even vast.

Gooi vervolgens een afgewogen hoeveelheid BP of pulverone onderin. Als je weet hoeveel gram er in moet (afhankelijk van je kwaliteit BP of pulverone en diameter koker) kun je beter een maatschepje gebruiken. Dit werkt veel sneller.

Op dit laagje lift doe je eerste ster, comeet of crossette. Dit druk je even aan met een houten stokje, niet slaan of rammen!

Nu doe je er een afgewogen hoeveelheid perliet in of gebruik een maatschepje. Druk dit goed aan met een houten stokje beetje tikken met stok mag wel.

Nu gooi je weer een beetje lift erop etc etc en je houdt deze volgorde net zo lang aan totdat je koker vol is. Stop ongeveer 5cm onder de rand, gooi je hem helemaal vol dan hebben de eerste paar effecten geen begeleiding en komen lang zo hoog niet.

Tot slot druk je er even een propje toilet of ander zacht papier in.

Opmerkingen:
-Perliet is een poreus bouwmateriaal. Het dient ter isolatie van warmte voor openhaarden of het aanmaken van een vuurvast cement. Het is zeer licht en erg goedkoop. Het zijn een soort van bolletjes.

-Frees of schuur een sleufje in je rammer, hierdoor kan je een beter passende rammer gebruiken. In het sleufje ligt dan het lont tijdens het aandrukken.

Edit: Nieuw topic geopend in overleg met mijn collega's, topic van SuperPyro gesloten wegens beroerde spelling (topic titel klopte ook niet). Vandaar de vreemde openingszin van deze post.

Link to comment

Ik heb een paar dagen geleden er een paar proberen te maken maar dit project ligt ondertussen stil.
Ik had een kartonnen buisje waar mijn stars in pasten. Eerst deed ik een laag BP dan een star en dan wat sterretjes compositie of fontijn ED. en dit herhaalde ik tot mijn buisje vol was. Na de eerste test was mij duidenlijk dat je fontijn/sterretjes comp. aangedrukt moet zijn wil je niet dat bijna alles ineens afgaat.
Owja niet vergeten, ik deed er eerst en vooral nog een kleine bentoniet eindstop in. Ik ben nu gestopt omdat ik met veel hulzen het probleem heb dat mijn rammer er in knelt of er moeilijk in gaat.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...