Jump to content
PyroForum.nl

Nieuw


evolation

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben dus Michiel, ik lees al een tijdje soms het forum door, dus ik dacht, laat ik mijzelf eens aanmelden :P.

Ik ben 16 jaar, zit in 4VWO N/T en mijn hobby's zijn Computer Hardware, Autosport (Rallysport).

Scheikunde (en Pyrotechniek) vind ik erg leuk, ookal heb ik op dat vlak nog niet veel ervaring: Ik heb nu 2 jaar SK gehad en ik heb nog maar één keer echt wat gemaakt thuis; een KAS-Suiker rookbom. Maar hoe minder kennis je hebt, hoe meer je bij kan leren :P

Het eerst volgende wat ik wil gaan maken is een klein beetje ANFO (sorry voor het "kewl-gehalte", maar ik houd wel van harde knallen ;) ) en dat dan achter ons huis tot ontploffing brengen (geen zorgen, ik woon voor een groot akkerland :P )

Nouja, dat was het wel, ik hoop dat ik nog veel plezier mag beleven aan dit forum :P

Link to comment

Welkom!

Dat leren komt wel goed hier :P. Je hebt grote ambities zie
ik (ANFO) maar ik denk niet dat ANFO geschikt is als "inlopertje".
Hoe wou je het bijvoorbeeld ontsteken? AP is nasty, APAN al
helemaal (ik neem even aan dat je op de hoogte bent van
Primairies en Secundaries). Om echt verantwoordelijk met zulke
stoffen om te gaan heb je lab ervaring nodig, ervaring waar
een member ook na een heel jaar pyro en scheikunde niet
genoeg van had. Vandaar raad ik dus aan om niet met detonaties
te beginnen (ontstabiele primaries zijn nodig ;)).

Ik zou het snappen als de Hoog Energetische stoffen je het
meest boeien (zo kom je iig over), heb ik ook. Maar je kunt
beter VEEL lezen en beginnen met een HE als NitroCellulose,
daar ben je sowieso wel even zoet mee (geweldig spul!).

Ach ja, het zal je toch wel een paar maanden kosten voor je de
spullen hebt voor echte explosieven (organische peroxides excluded).
In die tijd zal je er een hoop bij leren over veiligheid en whatnot.


P.S. Heb je Dit topic al gelezen, da's echt een must als je wilt
beginnen met explosieven.

Link to comment

ANFO kan niet proper detoneren onder de 400-500 gram, ivm de kritieke diameter. Een kleine ANFO charge bestaat daarom ten eerste niet. Daarnaast is ANFO een krachtige booster nodig, waarbij kennis over zowel primaire als secundaire explosieven een vereiste is. ANFO is om die reden inderdaad geen ''kewl' explosief, en ik zou er als ik jou was maar niet aan beginnen.Lees eerst eens wat meer over pyrotechniek. Goede flash en whistle composities geven ook erg harde knalen! ;)

verder geilen de mods erg op correcte spelling, maar dat schijn je al aardig door te hebben.. :P

Have fun, en vooral, Stay safe. Veel plezier op het forum gewenst!

Edit: Mesh was me voor...

Link to comment

Nouja, dat idee over de ANFO kwam van een klasgenoot, die kwam vanmiddag met een printseltje aanzetten over een 'mestbom'. Ik ben toen eens gaan zoeken op wikipedia, en kwam er toen achter dat NH4NO3 met een brandbaar goedje ook wel ANFO werd genoemd. Maar als het zo link is zal ik eerst wel met wat anders beginnen.

Wat betreft de Hoog Energetische stoffen, dat vind ik inderdaad wel het leukst, maar in het algemeen een beetje 'spelen' met stoffen en het bereken van reacties vind ik ook leuk :P Of ik echt ver ga weet ik niet, ik weet niet of mijn ouders dat gaan tolereren ;)


En qua spelling, ik houd er zelf ook wel van als alles een beetje goed leesbaar is, maar ik ben absoluut geen held met werkwoorden en spelling. Ik ben meer een Beta-persoon (dat zijn meer mensen hier op het forum neem ik aan :P )

Link to comment

Ach een beetje forum-en doet wonderen voor je
spelling (op het moment begin ik te merken dat
d of dt automatisch gaat OMFG!).

Die mestbom gaat heus niet af met een vuurtje hoor.
"Gewone" LE (dus vuurwerk) is een goede afleiding
als je echt graag HE zou willen maken maar nog niet
genoeg materialen of ervaring hebt (dit heeft mij zo'n
5 a 6 maanden geduurt).

Link to comment

Welkom evolation!

Je start is netjes. ;) Zo te zien heb je de regels al gelezen.

ANFO is zeker niet k3wl, het is alleen zo, (zoals boven al staat) dat je ANFO niet gedetoneert krijgt zonder andere explosieven. En die zijn veel gevaarlijker en moeilijker te maken.

Wees slim en begn me wat ervaring opdoen in de pyro voor je aan hoog energetische dingen gaat beginnen.

Have fun, stay safe!
Gr33tZ

Link to comment
×
×
  • Create New...