Jump to content
PyroForum.nl

hoi ik ben rookbommetje


rookbommetje

Recommended Posts

hoi ik ben tim :)

(Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar ik kan niet posten in het beginners vragen deel.)

Na zo'n 5 uur aan research naar rookbommen heb ik toch nog wat vragen

1. wat is beter? suiker smelten en dan kno3 erbij en dan roeren of paraffine in de pan smelten en dan daar suiker en kno3 bij doen (dus dat de suiker niet carameliseert)

2. is je pan nog bruikbaar nadat je er rookbom mix in hebt gemaakt?

3. maakt het bij een SOLIDE rookbom uit of hij in een goede huls zit?

4. Zijn waxine lichtjes nog gemaakt van paraffine, zoja welke? (bv ah huismerk ofzo)

5. Wat is nou de perfecte samenstelling, want in veel threads lees ik allemaal verschillende samenstellingen, varierend van 65/35 tot 50/50 en paraffine tussen de 10 en 40 (in gewicht) (en met 40 gram paraffine en 50/50 knsu mix krijg je dan dus 140 gram, niet dan dus bv 30/30/40, ik ga dus niet uit van een totaal van 100)

Geloof me ik heb de zoekfunctie gebruikt, en google, en youtube, alles, maar als je dan een tut vind van een gigantisch goede rookbom met kleur blijkt dat dus hardstikke fake te zijn :P (de rookbom niet, de compositie die hij zegt gebruikt te hebben wel)

en hier onder mijn ik ben dingetje

Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? ja

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? ja jammer genoeg wel :(

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! Ik haal soms buskruit uit rotjes om heksenkringen te maken? :S ik hoop dat dat niet te k3wl is

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken!
jazeker, voordat ik deze account maak heb ik me toch echt minstens 5 uur ingelezen in rookbommen :P
Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht!
Net als boven :)
Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is?
ja
Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? ja

Link to comment

Hallo,

Mijn inmiddels al 3 jaar ''ervaring'' is:
1 - koop gewoon lange kaarsen bij bijvoorbeeld -B-lokker of -X-enos, zijn zekersteweten van paraffine gemaakt.
2 - gesmolten is altijd beter dan droog ( bij een bommetje met kaliumnitraat ).
3 - De pan is prima bruikbaar, zelfs nadat je kaarsvet hebt gebruikt, alleen wel ff goed schoonmaken met dreft en warm water en flink schrobben.
4 - Je kunt als beste de mix gebruiken: paraffine, KNO3(kaliumnitraat), natriumbicarbonaat(bakpoeder), suiker (zo fijn mogelijk)
5 - verhouding (wat ik doe) voor ong 200 gram: 93 gram KNO3, 51gram suiker, 58 gram paraffine en 25 - 50 gram bakpoeder (gooi ik meestal gewoon wat bij en weeg niet altijd af)
6 - stappenplan: 1#pan op vuur 2 minuten laag, 2#gooi na 2 minuten op laag vuur de kaarsen erin, 3#vervolgens rustig de rest er doorheen roeren, 4#vuur uit en op koud pit zetten en 2 minuten laten staan, 5#vervolgens in verpakking stoppen/scheppen/overhevelen.

Ik hoop dat ik je hiermee flink heb geholpen.

Ik heb ook een klein vraagje: (ik heb nu 3 jaar van die standaard kno3 rookbommen gemaakt en wil nu iets nieuw doen, nu las ik over lactose en kcl (in npk= 0-0-60 mestzakken???) dat die een lagere brandtemperatuur hebben en ook ''compatible'' zijn met eventuele kleurtjes)
Is er iets vervangends voor lactose, dat makkelijker te krijgen is, goedkoper dan 10 euro de kilo, en dus hetzelfde doet als lactose(melksuiker) in een KCL(kaliumchloride) en lactose rookbom?

Link to comment

Bedankt voor de tips :)

Is er nog iets speciaals aan de container nodig? want sommige zeggen dat hij perse super dicht moet zijn enzo, en anderen zeggen dat het echt niet boeit.

En is een core maken belangrijk?

Hoe steekt u uw mix aan trouwens? visco? sterretje? 50/50 knsu (in de core)?

Na mijn eeuwige google searces enzo weet ik 95% zeker dat u een kaliumCHLORAAT(kcio3) + lactose rookbom bedoelt?

En ik dacht dat je meel/maizena ofzo kon gebruiken ipv lactose maar dit weet ik ECHT NIET zeker <- ZOIEZO nazoeken ;p


Ohja en idd kaliumchloraat lactose rookbommen kunnen met kleur, je moet dan wel goede kleurstof vinden, de kleurstof moet niet verbranden, maar verdampen en dan in de lucht weer vast worden waardoor je eigenlijk een stofwolk aan kleur door je rook hebt (ook dit weet ik niet 100% zeker btw)

Link to comment

Als je nu zegt dat je weet dat dit een voorsteltopic is.

En ik zie hier toch 5 posts over rookshit.

Dan denk ik: Jij wil graag een warning, maar vooral de heren die reageren. Die zouden nml beter moeten weten.

Topic closed, geen warnings deze keer.

Maar weet dat het weer tijd is voor de eindejaarsbonus. >:)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...