Jump to content
PyroForum.nl

Saltpeterzuur produceren

Guest PyR0ToM!!

Recommended Posts

Guest PyR0ToM!!
Posted

Hallo allemaal,

ik vond laatste een zeer interesant filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=2yE7v4wkuZU

ik ga geen reclame maken maar je zou ook even hun channel moeten bekijken ze maken zeer interesante spullen denk aan: zwavelzuur, spiegels en water-flash echt een heel mooi kanaal.

maar ja, ik ben vooral ge interreseert in de 2de methode, zeker als ik de grondstoffen bekijk

80 grams of an nitrate salt,
50 ml water
100 ml 30+/- HCl
>32 grams of copper

oftewel,

80 gram natrium/kaliumnitraat,
50 ml water,
100 ml 30% zoutzuur,
>32 gram koper (dit kun je later weer terug winnen door middel van aluminiumfolie).

een concentratie van 69% is volgens mij haalbaar met deze methode en de grondstoffen zijn niet duur/moeilijk tevrerkijgen behalve copper maar dit recycle je, dus ik ga het binnen kort uitproberen.

ik wou vragen of iemand van jullie al ervaring heeft met deze methode.

en of je hiermee ook 90-99% kunt behalen door bv. het ontsnappende gas niet door water op te lossen maar gewoon af te laten koelen?

groetjes Pyrotom,

Posted (edited)

Oke, uhm.
Je kunt dit beter gewoon in het topic posten dat gaat over salpeterzuur (die is er namelijk :D )
Daarbij is het niet echt een rendabele methode, ik ken hem , niet zelf getest overigens.
Als je al kaliumnitraat hebt kun je veel beter zwavelzuur gebruiken, dat is echt niet zo duur als je goed zoekt.

een concentratie van 69% is volgens mij haalbaar met deze methode en de grondstoffen zijn niet duur/moeilijk tevrerkijgen behalve copper maar dit recycle je, dus ik ga het binnen kort uitproberen.

De yield zal wel bijzonder laag zijn en daarmee de vraag of het economisch enig nut heeft om het zo te maken.
Salpeterzuur is voor rond de 20 euro per liter te krijgen, ik denk niet dat je hiermee daar onder kunt gaan.
Zoutzuur van dergelijke concentratie is ook niet bepaald gratis.

en of je hiermee ook 90-99% kunt behalen door bv. het ontsnappende gas niet door water op te lossen maar gewoon af te laten koelen?

Dat ga je in een keer niet halen vrees is.
Beter is om het met water over te destilleren , althans de eerste keer, zo voorkom je nog meer onnodige ontleding.
Je zou namelijk met een hele efficiënte vigreux de azeotroop kunnen breken, maar wederom niet praktisch.
Je kunt het altijd een 2de keer doen.

Zoals hij op dat filmpje de gassen door vloeistof bubbelt is denk ik meer een manier om aan te tonen dat het kan.
Ook moet men hier gewoon een glazen setup voor gebruiken, ook voor de veiligheid.
Al met al vind ik het geen fantastische methode, maar ik zou zeggen: voor 'm uit post je yield, grondstoffen, een paar foto's en ik ben benieuwd. Edited by Guest
Guest PyR0ToM!!
Posted

Bedankt User1

ik denk ook niet dat de methode echt rendabel is maar,

aceton peroxide maken heeft ooki geen nut, maar is goedkoop en makellijk
deze synthese is ook makkelijk.

ik ga hem zeker uitproberen, maar ik ben momenteel door mijn zoutzuur heen dat komt volgende week pas weer binnen.

je hoort nog van mij,

Pyrotom,

Posted

Ook al kan je alles kopen, het is wel interessant om te maken.
Als mijn werkhok klaar is zal ik het wel een keer proberen en vergelijken met mijn eigen salpeterzuur (60 %).
Alleen moet ik ff kijken hoe ik de beste vergelijking kan maken.

Guest PyR0ToM!!
Posted

vergelijken kan heel makelijk:

- koper/zilver in je zuur gooien (staat beschreven in het filmpje).
- combineren met zwavelzuur (nitreerzuur)
- combinenren met zoutzuur (konings water)

eventueele procenten zijn moeilijk te bepalen (volgens mij) maar met een schatting of vergelijking kom je al best ver.

succes,

Pyrotom

Posted

Alles behalve wetenschappelijk.

Het enige dat je weet als je koper in salpeterzuur gooit is de concentratie met een afwijking van +/- 50%.
Concentratie bepaling kan op meerdere manieren waaronder dichtheid meten en dmv titratie.
Over schatten zal ik maar niets zeggen.

Als men met redelijk gevaarlijke stoffen als salpeterzuur bezig gaat is het geen overbodige luxe om daar ook iets over te weten, zo ook over scheikunde in het algemeen.

Posted

In het onwaarschijnlijke geval dat je een serieuze discussie wilt over alternatieve syntheses van salpeterzuur, kan dat in het reeds bestaande topic hierover. Verder, zoals User1 aangeeft, is het hierbij wenselijk enige kennis van scheikunde te hebben. Koningswater maken om te controleren of een oplossing salpeterzuur bevat slaat nergens op.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...