Jump to content
PyroForum.nl

Cellulose


Recommended Posts

Ik was naar informatie over cellulose aan het zoeken en toen kwam ik het volgende tegen:

Als we papier van hout willen maken, hebben we houtvezels nodig. De papierproducenten gebruiken hiervoor houtsnippers van stammen en dunningshout uit bossen en zagerijresten. De bast wordt altijd afgeschild. Het hout kan gemalen (mechanisch proces) en gekookt worden (chemisch proces). Bij malen wordt bijna alles van het hout gebruikt (96-99%), maar papier dat op deze manier wordt gemaakt is niet zo sterk en vergeelt nogal snel. We noemen dit houthoudend papier. De gedroogde vezel wordt gebleekt of ongebleekt in balen aan de fabriek geleverd. Er zijn ook fabrieken die de pulp zelf maken. Dan kan het direct, zonder te drogen, naar de papier machine gepompt worden. Bij de kookmethode, het chemische proces, hou je maar een deel van het hout over (45%), de zuivere cellulose.

Is dit gewoon zo makkelijk als dat het staat? Houtsnippers pakken de bast eraf halen en koken tot cellulose? Het lijkt me namelijk erg sterk dat dit gaat werken.

/edit ik zie net dat er nog chemicaliën aan worden toegevoegd tijdens het koken....Weet iemand welke?

Link to comment
×
×
  • Create New...