Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenpompje 12,5mm


Guest Richard

Recommended Posts

Afgelopen donderdag heb ik een sterrenpompje gedraaid en gefreesd op school. Het pompje bestaat uit drie delen, waarvan er twee van aluminium gemaakt zijn. Het pennetje met daarop getapt draad is van messing.

Het handvat is 100mm lang en is afgerond met behulp van een vijl en fijn schuurpapier. Hierdoor ligt hij er lekker in de hand.

Ik heb gekozen voor een soort T-sleuf. Nu kun je zuiger/rammer gemakkelijk uit de cilinder halen. Dit komt ten goede van de reiniging.

Als dit pompje goed werkt, dus lang genoeg handvat etc. Dan maak ik deze ook in de maat 8,5 - 16,5 en 20,5mm.

Waarom die halve mm? De binnendiameter van die buis heeft die maat. Ik draai de zuiger/rammer hier voor op maat. Als je zelf een gat zou boren in een massief stukje aluminium krijg je draaiingen (ribbelig/ruw oppervlak) in je gat. Hierdoor loopt je pompje stroef of gaat er sas tussen zitten.

Tips, tricks of complimenten? Laat maar horen! :P



Link to comment

Dat ziet er gelikt uit :P Super mooi dat je zoiets op school kunt maken! Soms vraag ik me af of ik niet de verkeerde studie heb gekozen. (ja ik ben jaloers :D)

Wat ik me afvroeg: werkt zoiets nou veel sneller dan de spuit-methode? Bij deze laatste zit je wel met het tussentijds af moeten snijden van de stars, maar voor meerdere stars hoef je maar 1 keer compositie te laden. Voordeel van jou tool is natuurlijk wel dat iedere star perfect gelijk is.

Link to comment

Ghehehehe, ik heb zelf voor chemie willen kiezen, maar heb hiervan afgezien omdat het vaak tot routine controles in mijn latere werk zal leiden. Misschien is dit wel niet zo, het zal ook wel afhankelijk zijn van het niveau en de richting die je kiest.

Ik heb lekker voor techniek gekozen, and i love it!

Als je er een beetje handigheid in krijgt werkt het zeker sneller dan met een spuitje. Je noemt het daarnaast zelf al, bij goed gebruik is iedere ster gelijk.

Een ander voordeel is dat je veel meer druk op je rammertje kan uitoefenen dan bij een spuitje, hiermee pers je eventuele luchtbellen uit je ster. Kortom je ster zal veel steviger zijn en de break beter kunnen weerstaan.

Link to comment

hehe, ik ben wiskundig gezien een wandelende ramp, daarom is het dus Scheikunde geworden :D Heb van een vriend bij de TU daar wel eens een rondleidinkje gehad, erg leuk al die apparatuur :P Zou daar graag 'ns een dagje gaan knutselen :P

@KTM: IO'er toevallig?

@Richard: al die voordelen op een rijtje... toch maar eens kijken of ik iets van dien aard kan fabrieken, projectje-zoveel met nog X wachtenden voor 'em.

Link to comment

RVS zou helemaal super zijn. Punt is, mijn tapgereedschap is HSS. Dus niet bedoelt voor RVS en HSS-E is nogal duur spul. Ik heb er een paar draaibeiteltjes voor RVS en daarnaast gebruik ik toolbit, maar dan hebben ze bij ons op school weer geen goede frezen. Tenminste niet voor dat RVS....

RVS heeft trouwens een extra voordeel behalve dat het mooi en sterk is. De sterren plakken slecht op het RVS. Bij aluminium plakt hij wat beter waardoor je met het afpakken van een ster, de ster eventueel kunt breken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...