Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Duvel

Fountains

Recommended Posts

No, it's not necessary, JPGs are quite sufficient...eventhough little blurred. The fuse is primed at the top, isn't it?

Blaf

Well, in fact you can substitute Al with anything, but it will all give other effects. :huh:
Fountains with Mg.. It is possible, but the Mg should be coarse. (Shavings etc..?)

Mg burns quite fast, so it's hard to create nice sparks with it when the Mg is too fine. (It will burn out before even leaving the fountain)
Tried regular meal with 10-20% Mg?

I have made two succesful fountains using the following composition:

80 Meal
5 KNO3
15 Mg

Magnesium should be coarse. I used magnesium that is used to form Grignard's reagent. The particle size is about 10-20 mesh. You could also use shavings or cut magnesium ribbon (expensive...). It resulted in long lasting brilliant white sparks, which flew about 6ft high. It was used in two small end-burning fountains with the following specs:

14mm ID
19mm OD
5mm Nozzle
100mm Length

Sign in to follow this  

• Topics

• "Ouder an daardoor voorzichtiger"? Alle ouderen die ik ken worden met het jaar juist alleen maar gekker!
      Wel jammer om te lezen! Nu hoop ik natuurlijk wel dat je hier wat actief blijft om eventuele vragen die ik misschien ga hebben op te heldere. Oké, dat klinkt al als iets wat ik misschien in het rijtje zou zetten. Leuk! Ik word steeds enthousiaster.
      Over die tool zal ik inderdaad nog even, niet te moeilijk, nadenken. Stel nou dat mijn interesse zich zo zou opbouwen dat ik het daadwerkelijk zou willen gaan maken, zouden jullie dan zeggen koop tubes of rol ze zelf?
      Ook heb ik mensen gezien die voor gerbs geen papieren tubes gebruiken, maar buizen van diverse materialen. Kan dat ook? Als in zouden jullie dat doen, denkend aan bijvoorbeeld al de veiligheid?
      Natuurlijk snap ik dat pvc niet een optie is, maar iets als een klein stuk dunne (water)leiding. Het is dan wel metaal, maar het ontploft, als het goed is, niet.
      En daarnaast kan je die eventueel zelfs na schoonmaken hergebruiken.
      In gedachte houden dat ik nog een echte 'newbie' ben.
    • Per toeval dat ik even keek of er nog wat leven in het forum zit, en zo te zien is Tyneman er nog (een echte oude rot hier). Zelf maak ik niks meer, ben ouder en daardoor wat voorzichtiger geworden. En de chems zijn niet meer zo makkelijk te krijgen... Heel jammer  En dan nu, on-topic ! Ik heb altijd de compo van Takeo Shimizu (ook een oude rot) gebruikt, met wat extra Ti dus daardoor aan de snelle kant. Dat is waarom ik zonder nozzle makkelijk 3/4 meter hoog kwam, maar totaal niet efficiënt natuurlijk, maar wel mooi vol. Als ik het goed heb is de compo: KNO3 - 51 / C - 9 / S - 10 / Ti - 30. Probeer niet al te moeilijk te denken over de tools, vaak is een DIY net zo goed als een tool van 100 EU.
    • Oké, dat is dan eigenlijk meteen helemaal duidelijk voor me! Groet,
      McM
    • Zier er interessant uit! Ga ik zeker even doornemen, dankjewel! Groet,
      McM
    • Hier, heb je een beetje leesvoer.    Veel plezier ermee.
  • Who's Online (See full list)