Jump to content
PyroForum.nl

HCl+Cu=???


Recommended Posts

Het enige zinnige wat ik er van kan maken is koperoxide door een neerslagreactie met NaOH, en vervolgens dehydratie. Beetje aluminiumpoeder erbij, en je hebt een mooie snelle thermiet compositie. :)

Natuurlijk kun je ook verder 'kweken' en op zoek naar andere kopercomplexen, met je choride als beginstof.

Link to comment
Kan ik met koperchloride ook koperchloraat maken

Ja dit kan op de electrolyse manier. In plaats van KCl of NaCl gebruik je dan CuCl2. Ik weet echter niet de geleidbaarheid van die oplossing zo even uit mijn hoofd, dus misschien is het verstandiger uit te gaan van NaCl en dan het koperchloraat laten neerslaan met een CuCl2 oplossing. Maar zoals ik al zei weet ik niet of dit sneller gaat, en of de oplosbaarheid van koperchloraat lager is dan natriumchloraat...

Is dit dan een goede oxidator?

Over het algemeen zijn chloraten goede (lees snelle, maar instabiele) oxidatoren. De keuze voor een bepaald chloraat is afhankelijk van je doel. Als je bijvoorbeeld een blauwe vlamkleur wilt maken, is koperchloraat de beste keus. Waarschijnlijk omdat koper geen alkalimetaal ion is, zal het zout minder reactief zijn dan bijvoorbeeld KClO3 of NaClO3. Je kunt dus niet zomaar KClO3 vervangen door koperchloraat...

Kan je koperchloride ook gebruiken als zout net als natriumchloride en kaliumchloride

Ik zou het inderdaad niet doen. Koper valt onder de groep "zware metalen" als het gaat om afvalscheiding. Omdat deze ionen niet echt lievertjes zijn, mag je een oplossing niet zomaar in de gootsteen gooien. Alle zware metalen brengen een vergiftiging met zich mee, en bij koper resulteert dit in bijvoorbeeld levercirrose, hersenbeschadiging, geboorteafwijkingen en koper neerslag in het hoornvlies. Dat wil je dus niet X)
Link to comment
Ja dit kan op de electrolyse manier. In plaats van KCl of NaCl gebruik je dan CuCl2. Ik weet echter niet de geleidbaarheid van die oplossing zo even uit mijn hoofd, dus misschien is het verstandiger uit te gaan van NaCl en dan het koperchloraat laten neerslaan met een CuCl2 oplossing. Maar zoals ik al zei weet ik niet of dit sneller gaat, en of de oplosbaarheid van koperchloraat lager is dan natriumchloraat...


Aan de kathode zal Cu2+ eerder geoxideerd worden dan Cl-
Cu2+ + 2e- --> Cu
en niet
Cl- + 6e- + 3H2O --> ClO3- + 3H2

Koperchloraat neerslaan zal helaas ook niet lukken, het is namelijk erg oplosbaar in water. Het kan wel gemaakt worden door natriumchloraat en (watervrij!) kopersulfaat op te lossen in kokende methanol. Natriumsulfaat slaat neer en na filtreren en zacht indampen blijft er groen koperchloraat over...
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...