Jump to content
PyroForum.nl

Stijn's fontein!


mr.stijntje

Recommended Posts

Ik heb laatst een mooie fonteinmix gemaakt, en hier is een test van 15 gram van die mix. Mooi in een hulsje, ID=16mm, mozzle was 1/3 van de diameter. (ongeveer 5mm)
De mix:
KNO<sub>3</sub> ----- 55
Suiker --- 15
Zwavel -- 10
Houtskool 10
Al/Fe ----- 10

Ik had dus ijzer én Aluminiumpoeder erin. Volgende keer laat ik het ijzerpoeder weg, want die zie je toch niet tussen de houtskoolvonken.

Mooi gewacht tot 23:30 met afsteken, dan is het tenminste donker.

Mijn video-edit software werkt niet fijn samen met Win98, dus liep hij vast tijdens het renderen van de video. De laatste 10 seconden vielen dus weg.
Hier brandde de fontein rustig uit, maar bleef wel even hoog! De vonken werden gewoon minder.

15gFontein.wmv

Hij kwam ruim 2 meter hoog, wat ik erg veel vind voor een 1/3 nozzle!
Een geslaagde fontein dus.

De core kwam niet helemaal tot onderaan, en dat zie je ook duidelijk terug in hoe hij brandt. Eerst zie je veel vonken, de core! Daarna zie je minder vonken, maar brandt hij nog wel goed, het gedeelte onder de core!

En ik heb nog een 55 grams versie staan, die krijgt een core tot op de bodem, en ga ik 21 juni (midzomernacht) afsteken, want dan heb ik iets te vieren met mijn vriendin. :D

Filmpje hiervan volgt eind komende week.

Mzzls
Stijn

Link to comment
En over dat laatste... nee....
En al helemaal niet middenin de toetsweek!


Waarom niet? Sex in de toetsenweek werk erg goed tegen stress verschijnselen :)

Wel een erg mooie spuitert hoor Stijn.
Hoelang bleeftie nou branden in totaal? Op het filmpje is het maar 3 seconden. ;)

Gr33tZ
Link to comment

Ach dat zijn mijn zaken hè? :)

In totaal brandde hij 10 seconden ongeveer, hij bleef nog een hele tijd doorgaan.

De 55 grams is nog veel breder, ID=33mm, de core wordt niet breder dan 8mm denk ik. Dus dat wordt echt feest! Ik voorspel ruim 2 meter en een hele poos dikke vonkenregen!
We zien het woensdag! :wink:

Link to comment

Oh oh, ik schaam me kapot..
Hoe kon ik zó dom zijn?

Okay, straight to the point.

Mijn vriendin was wat vroeger dan verwacht, en ik moest de core van mijn fontein nog volgooien met KNO3/Suiker.
Maar, met mijn stomme hoofd, pak ik KClO3!
En in mijn fonteinmix zit dus Zwavel!

Ik mengde het, gooide het in de core, en bevochtigde het met spiritus, zodat het een beetje hard wordt.

Alleen duurt het best lang voor spiritus verdampt, dus zette ik het onder een halogeenlamp. DOM!
Het warmde op, en zoals iedereen weet gaan reacties sneller als ze opwarmen.
Dat was het geval, Zwavel reageerde met KClO3.

Dus opeens begon de fontein IN MIJN KAMER VUUR TE SPUITEN!
Met wat snelle handelingen waren ik en mijn vriendin makkelijk op tijd de kamer uit, dus dat valt dan weer mee, maar mijn halve kamer was een zee van oranje vonken en witte glitters!
En omdat de lamp er nog boven hing, gingen die opzij in plaats van naar boven.

Rustig uit laten branden, washandje voor mond, kamer in en raam openzetten, voordeur open, lekker door laten waaien, en de rook was zo weg.

En zelfs de schade is enorm beperkt, Mijn lamp is finaal gesmolten, maar mijn beeldscherm die ernaast staat heeft alleen een zwarte brandplek, en mijn dekbed zat vol met brandgaatjes.
Ik ben zeker van dat ik een goede beschermengel heb! Mijn gordijn was namelijk ook binnen 1.5 meter!


Mijn vriendin en ik zijn tijdens het doorwaaien even buiten rond gaan lopen, ik maakte mijn excuses, en zij schoot in de lach. Nu kan ik je zeggen, dat maakt al HEEL VEEL goed als ze lacht!

Uiteindelijk hebben we nog een hele leuke avond gehad, en ik heb vanaf nu de bijnaam pyrodonut.

maar ik wil dat ook jullie één ding hiervan leren, droog NOOIT iets met een halogeenlamp!
Als iets snel droog moet zijn, gebruik dan aceton of zo, maar ga het niet versnellen met een lamp!

Greets
Stijn (die iets geleerd heft gister)

PS: hoe gaat 't verder?
Ik blijf gewon pyro doen, komende weken houd ik het rustig en rond ikmijn printer-ballmill af, en daarna ga ik gewoon weer door en denk ik na voortaan.

Problemen met mijn ouders heb ik totaal niet, ik betaal de schade zelf, en krijg een brandblusser op mijn kamer.

Link to comment
maar ik wil dat ook jullie één ding hiervan leren, droog NOOIT iets met een halogeenlamp!
Als iets snel droog moet zijn, gebruik dan aceton of zo, maar ga het niet versnellen met een lamp!

Ergens heb ik het idee dat het meer lag aan het zwavel met KClO3 mengen en daarna bevochtigen :?
M'n mond stond hier wel van open, gelukkig hoefde er geen brandweer te komen, anders had je dalijk ook nog een taakstraf erbij.
Ergens is het ook wel een beetje om te lachen, zwavel met KClO3 en dan bevochtigen met spiritus :)
Link to comment

Nee stond uit, maar water in je pc is einde verhaal.
Nog een wonder is dat mijn webcam, die 10 centimeter er vanaf zat, maar nét onder de bovenkant van de fontein, het helemaal overleefd heeft!

Ik heb gewoon heel veel mazzel gehad.

PS:
Duidelijkheid, ik heb géén water gegooid, dat zou ik alleen gedaan hebben als er écht iets in de fik gevlogen was.

Link to comment
Problemen met mijn ouders heb ik totaal niet, ik betaal de schade zelf, en krijg een brandblusser op mijn kamer.


Op het hele gebeuren en vooral het bovenstaande:
YOU LUCKY PIECE OF POEP!!

Weer wat geleerd moeten we maar denken. Blij dat er niets echt fout is afgelopen!

Stay safe people!!!
Gr33tZ
Link to comment

Pffew! Volgens mij heb je echt een beschermengel! En helemaal chille ouders! Ik ben blij dat er niks fout is gegaan! Had idd heel slecht kunnen aflopen, en als je huis affikt vanwegen pyro, kan je er op rekenen dat je geen rooie cent van de verzekering krijgt, dus dan zit je diep in de shit...Gelukkig liep het goed af!

Link to comment
  • Root Admin

Haastige spoed is zelden goed, en zeker niet met pyro. Dit had voorkomen kunnen worden, shame on you. Als je huis was afgefikt (afgezien van de persoonlijke schade etc.) had het de pyro-scene weer eens mooi in een kwaad daglicht gezet :x. Bedroom-pyro is niet de manier zoals het uitgeoefend behoord te worden.

Link to comment

Jij hebt echt ziek veel geluk Stijn. En jouw ouderz zijn ook niet normaal relax, als zoiets bij mij zou gebeuren zouden ze gelijk al mijn potten en mijn voorraad ton en alles wat maar met pyro te maken heeft afpakken !

Ik heb toen ik 12 was ook een keer ergens een halogeenlamp opgezet, op een tekening met verf ofzo, en toen was ook die hele halogeenlamp gesmolten... Dus daar heb ik vroeger al van geleert :) .

He maar jammer dat we je Fontein niet netjes buiten hebben zien afgaan :wink: .

Groetjes, Yellowcard :wink:

ps. En nu word ik altijd wel zo gewaarschuwt door alle mods, maar bij mij is nog nooit wat gebeurt.

Link to comment
Haastige spoed is zelden goed, en zeker niet met pyro. Dit had voorkomen kunnen worden, shame on you. Als je huis was afgefikt (afgezien van de persoonlijke schade etc.) had het de pyro-scene weer eens mooi in een kwaad daglicht gezet :x . Bedroom-pyro is niet de manier zoals het uitgeoefend behoord te worden.


Beetje kortzichtig, niet iedereen heeft een werkplek van 4 bij 2 waar hij zijn gangetje kan gaan.
Bedroom-pyro kan prima worden gedaan, mits je de tijd er voor neemt.
Wat stijn heeft gedaan is zeker dom, maar niet bewust.
Link to comment
Haastige spoed is zelden goed, en zeker niet met pyro. Dit had voorkomen kunnen worden, shame on you. Als je huis was afgefikt (afgezien van de persoonlijke schade etc.) had het de pyro-scene weer eens mooi in een kwaad daglicht gezet :x. Bedroom-pyro is niet de manier zoals het uitgeoefend behoord te worden.

Kom op man, wat gebeurt is is gebeurt, iedereen maakt fouten, en mijn huis fikt niet zomaar af.
Gordijnen in de fik okay, maar ik had al een emmer water in mijn hand toen ik ging controleren of er niets brandde. Met snel handelen is veel te verhelpen.
Maar voorkomen is nog vele malen beter.

Haasten en pyro gaat niet samen, en bij deze heb ik dat voorgoed geleerd.
Dus lijkt het me onnodig om mij nu nog is af te gaan kraken, want er is niets meer aan te doen.
En over een pyro - slaapkamer combinatie, gaat prima samen, alleen de combinatie vuur en slaapkamer is minder. Zolang er geen vuur aan te pas komt, en je gewoon chems mengt en fonteinen perst is er geen probleem.

Maar geloof me, van zo'n ongeluk leer je, ga je nadenken, en maak je de fout nooit meer.

(En ga nu niet zeggen "Dat hoop ik ja", want het is een feit, maar daarvoor moet je mij kennen)
Link to comment
×
×
  • Create New...