Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool Maken


Recommended Posts

Een blik werkt ook goed hoor, als je een vrij groot blik gebruikt scheelt het een hoop tijd als je er een flink stuk glas of steenwol omheen vouwt. Goed aflsuiten van de lucht is ook belangrijk, wat goed werkt is je stukjes hout inpakken in een paar laagjes alufolie en dan een flinke laag zand eroverheen (je wilt geen zand in je ballmill of koffiemolen :P)...

De beste houtkool krijg je door kleine stukjes kurkdroog wilgen, balsa of sporkenhout in gloeiende kolen langzaam te verhitten. Vooral sporkenhout leverde echt supersnelle bp op dat na persen en granuleren bijna op flashpowder leek...

Link to comment
  • 4 months later...
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo vrienden en vriendinnen,

dit is mijn eerste post op dit forum, ik ben deze week eens gaan experimenteren om ook zelf houtskool te maken. Ik heb daarvoor een camping gasbrander gekocht en een roestvrij stalen mosselpan.
Als houtsoort heb ik wilgenhout gebruikt wat ik nog had liggen (eigenlijk waren dat de snacks voor mijn vogels).

Ik heb zoveel mogelijk houtjes klein gehakt tot ongeveer 10mm x 10mm, dit allemaal in de pan gestopt, de deksel erop (een 4mm gaatje in de deksel) en de brander aangestokken.

Na ongeveer een 30 min. begon de witte rook uit het gaatje te ontsnappen, na ongeveer 90 min was deze rook zo goed als verdwenen.


Alles een uurtje laten afkoelen, daarna heb ik de verkoolde stokjes in kleinere stukjes geknakt en alles nogmaals 45 min in de pan verwarmt.


Er blijft alleen een vreemd residu achter in de pan, weet iemand wat dat is ? (Kan deze pan vermoedelijk niet meer voor het avond eten gebruiken)


Het resultaat is volgens mij best aardig


Als mijn kogelmolen binnen is ga ik het verpoederen en BP maken.

Papa Chris

Link to comment
Alles een uurtje laten afkoelen, daarna heb ik de verkoolde stokjes in kleinere stukjes geknakt en alles nogmaals 45 min in de pan verwarmt.



Papa Chris


Waarom heb je dit gedaan? Als er geen rook meer afkwam is het goed.
Er is nu een kans dat de houtskool verbrand is.
Link to comment

Als er geen rook meer afkomt --> direct uit je blik halen en in een luchtdichte pot stoppen, en het daar een half uur laten zitten. Je ziet dat jou houtskool van buiten al een soort wittige gloed heeft gekregen, wat aangeeft dat het al een beetje te veel verkoolt is. Hoe korter je verkoolt (mits de verkoling natuurlijk volledig gebeurt) hoe beter.

Het residu is inderdaad heel ernstig. Na een stuk of 10 keer stoken is de binnenkant van mijn blikje nu volledig bedekt met een slijmerige laag hars, teer of whatever, die echt zwaar stinkt naar allerlei benzeenderivaten met een vleugje houtlucht. Als je dat op je handen krijgt is het vaak met afwasmidel of terpentine niet eens weg te krijgen.

Link to comment
Waarom heb je dit gedaan? Als er geen rook meer afkwam is het goed.
Er is nu een kans dat de houtskool verbrand is.



Toen ik alles had gebroken, kwam ik in een aantal stukjes nog bruinachtig hout tegen. Tijdens het nogmaals verwarmen, kwam er behoorlijk wat witte rook uit de pan en was het resultaat mooi gitzwart houtskool.
Dus ik denk dat ik de volgende test met dunnere stukjes ga doen, of ik haal de wilgen tenen door een houtversnipperaar.

Als er geen rook meer afkomt --> direct uit je blik halen en in een luchtdichte pot stoppen, en het daar een half uur laten zitten. Je ziet dat jou houtskool van buiten al een soort wittige gloed heeft gekregen, wat aangeeft dat het al een beetje te veel verkoolt is. Hoe korter je verkoolt (mits de verkoling natuurlijk volledig gebeurt) hoe beter.

Het residu is inderdaad heel ernstig. Na een stuk of 10 keer stoken is de binnenkant van mijn blikje nu volledig bedekt met een slijmerige laag hars, teer of whatever, die echt zwaar stinkt naar allerlei benzeenderivaten met een vleugje houtlucht. Als je dat op je handen krijgt is het vaak met afwasmidel of terpentine niet eens weg te krijgen.


Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat het gevaarlijk zou zijn om na de verkooling de pan te openen. De verkoolde resten zouden dan spontaan kunnen ontbranden. Dat wil je natuurlijk al helemaal niet.

Ik heb trouwens geen witte gloed gezien, maar wel een bruinachtige gloed.

Ook heb ik nog eens nagedacht over het residu, het lijkt wel verbrande suiker of inderdaad teer
Link to comment
Dus ik denk dat ik de volgende test met dunnere stukjes ga doen, of ik haal de wilgen tenen door een houtversnipperaar.


Dunnere stukjes mogen wel, maar als ze te dun zijn heb je ook meer last van verbrand hout omwille van het grotere oppervlak. Edited by Frankenstein
Link to comment
Dunnere stukjes mogen wel, maar als ze te dun zijn heb je ook meer last van verbrand hout omwille van het grotere oppervlak.



Heb je enige indicatie wat de minimale en de maximale dikte mag zijn om het binnen een redelijke tijd te vekolen ?
De wilgen tenen die ik heb liggen tussen de 10mm en 30 mm in doorsnede met een lengte van 2 meter (vers en ongeschild).

Zou het een optie zijn om dikkere stukken van 30mm na het verkolen af te schrapen om de eventuele verbrande buitenkant te verwijderen ?

Zal wel een zootje worden als we dat gaan doen.
Link to comment

Met hennephout verkolen heb ik anders nooit teerachtig residu, met wilgenhout wel... Maarja er zit ook minder teer in hé.

Daarbij gebruik ik altijd een verfblik, dat werkt fantastisch. Ik heb 3 blikken, deze vul ik allemaal af en zet ze daarna op het vuur, gewoon een houtvuur in een 20L koperen ketel! Werkt ECHT geweldig! Binnen een kwartier, twintig minuten kun je ze er af halen en na een half uur staan er nieuwe blikken in.

Ik spaar nu al een tijdje hout dus ik moet straks wel een x aantal kilo kunnen maken, veel te veel voor mezelf!

Kees.

Link to comment

Nieuwe test met wilgenhout van wilgen stammen ipv wilgen takken, geen bast meer die je moet schillen en een beter resultaat. ook nagenoeg geen residu meer. (heeft al meer dan een jaar geklieft liggen drogen).



ik heb gisteren een voorraadje wilgenhout gehaald. (voorlopig wel genoeg lijkt me)



Ik wil ook proberen hoe het met hennephout gaat, heb alleen geen idee hoe ik daar aan moet komen (iemand sugesties ?)

Wat ik ook heb gelezen is dat je vooral zachte houtsoorten moet gebruiken, waarom dan geen berk ?

Link to comment

Ik heb eens gehoord dat berk niet goed werkt. Maarja ik heb hier nog een zak berkensnippers staan voor mijn parkieten, die worden binnenkort een keer verkoolt :lol:

Na het verkolen van wilg blijft er bij mij ook vaak houtteer achter. deze is echter ook brandbaar, en is wel te verwijderen pas wel op met je kleren het komt er bijna niet meer uit! Deze teer is wel geschikt voor het dichtstoppen van gaten in aangevreten hout, ik verzamel het, toevoegingen aan raketbrandstof op basis van BP maakt het zelfs iets krachiger :blush:

Link to comment
Ik gebruik tegenwoordig wilgenhout, omdat berkenhout het niet zo goed deed in mijn composities.
Hebben jullie daar ook last van of ben ik hier de enige?
Alvast bedankt :blush:



ik heb gisteren berk verkoold, maar dat gaf wel een enorme rook ontwikkeling en het zag er ook niet zo mooi uit als verkoold wilgenhout (verbrande stukken ertussen). Ik denk dat er teveel olie in berk zit. (wordt ook niet voor niets gebruikt als aanmaakhout).

Ik blijf fijn bij wilgenhout.
Link to comment

Gewoon maar even een ideetje wat in me opkwam: hennep is familie van de brandnetel, dus wie weet geeft brandnetel wel even snelle houtskool als hennep. Daarnaast valt het niet zo op als je een paar brandnetels in je tuin hebt staan, iets wat met hennep wel anders is.

Link to comment
Misschien ga ik eens vrouwelijke henepplanten planten in de tuin, de vrouwelijke zaadjes zijn te kopen in als vogelzaad. Eerst maar eens berk proberen.

Vrouwelijke hennepplanten zijn de planten waar je sensimilia vanaf kan halen, wiet dus.
Mannelijke hennepplanten zijn de planten die stuifmeel maken waarmee je de vrouwen kunt bevruchten en dus consemilia kunt bekomen, ZAADWIET.

Herma's zijn kut en tevens een combinatie van deze twee...

Stuifmeel gaat vele honderden meters ver dus ik denk niet dat je vrienden maakt als je herma's in je tuin zet...

Vogelzaad = herma...

Als jij mijn buurman was had je ook ruzie gehad als je herma's neergezet had!

Kees.
Link to comment
ik heb gisteren berk verkoold, maar dat gaf wel een enorme rook ontwikkeling en het zag er ook niet zo mooi uit als verkoold wilgenhout (verbrande stukken ertussen). Ik denk dat er teveel olie in berk zit. (wordt ook niet voor niets gebruikt als aanmaakhout).

Ik blijf fijn bij wilgenhout.

hmm misschien lag het eraan dat ik het verkeerd deed, zal het morgen wel weer eens met wilgen doen.
Misschien krijg ik dan wel beter resultaat.:blush:
Link to comment
Gewoon maar even een ideetje wat in me opkwam: hennep is familie van de brandnetel, dus wie weet geeft brandnetel wel even snelle houtskool als hennep. Daarnaast valt het niet zo op als je een paar brandnetels in je tuin hebt staan, iets wat met hennep wel anders is.


Hennep is geen familie van de brandnetel, maar van de hop.
Link to comment
hmm misschien lag het eraan dat ik het verkeerd deed, zal het morgen wel weer eens met wilgen doen.
Misschien krijg ik dan wel beter resultaat.:blush:



Wat bedoel je met verkeerd doen ?

Schil je wilgenhout zo kaal mogelijk (er mag geen bast meer aan zitten) , laat het een paar dagen in de buitenlucht drogen. (in de zon)

dan in een pan of een verfblik, met een gaatje van 4mm in de deksel
(goed vol stoppen, met stukjes van maximaal 20mm x 20mm diameter)
Brander eronder en rustig wachten. (brander zoveel mogelijk uit de wind houden)

Er ontstaat op een bepaald punt behoorlijk wat rookontwikkeling, maar dat duurt bij mij maar 30 min.
Daarna zal de rook snel afnemen. Iets later (15 min.) verdwijnt de rook volledig en komt er om de paar seconden een klein rookwolkje uit het gaatje. dan de brander uitzetten en het gaatje afsluiten met een balletje (uit je ballmill) zodat er zo min mogelijk zuurstof in je blik kan komen (blik niet gelijk openen, dan komt er zoveel zuurstof bij de hete houtskool dat het alsnog kan ontbranden.)

Na een uurtje is alles afgekoeld en heb je heel mooi houtskool.

Vandaag komt mijn Ballmill aan !! (3 weken onderweg geweest vanuit USA, douane deed nogal moeilijk)
Link to comment

nou vandaag weer eens geprobeerd om wilgen houtskool te maken.
En het lukte, ik weet nu waar de fout zit had het hout van de wilg niet goed genoeg laten drogen.
En ja ik weet hoe ik houtskool moet maken hoor. :blush: Maar toch bedankt voor je hulp.
Mijn houtskool zit nu in me ballmill.
Off-topic: moet die motor toch eens gaan vervangen! :lol:

Edited by mitchy112
Link to comment
nou vandaag weer eens geprobeerd om wilgen houtskool te maken.
En het lukte, ik weet nu waar de fout zit had het hout van de wilg niet goed genoeg laten drogen.
En ja ik weet hoe ik houtskool moet maken hoor. :blush: Maar toch bedankt voor je hulp.
Mijn houtskool zit nu in me ballmill.
Off-topic: moet die motor toch eens gaan vervangen! :lol:



Fijn dat het gelukt is, Ik heb mijn houtskool gisteren ook door de ballmill gehaald. VERSCHRIKKELIJK MOOI POEDER NA 1 UUR MILLEN. Dit resultaat krijg je echt handmatig niet voor elkaar, het is nog fijner dan stof geworden.
Link to comment
Fijn dat het gelukt is, Ik heb mijn houtskool gisteren ook door de ballmill gehaald. VERSCHRIKKELIJK MOOI POEDER NA 1 UUR MILLEN. Dit resultaat krijg je echt handmatig niet voor elkaar, het is nog fijner dan stof geworden.

ja inderdaad voordat ik mijn ballmill had kreeg ik echt geen goede resultaten.
Vanmiddag weer wat houtskool gemaakt van wilg, en handmatig "gemilld" en het is best wel netjes.
Ik heb het handmatig moeten doen omdat me motor oververhit is geraakt, en dus mijn hele constructie van knex was in brand gevlogen. :blush:
Link to comment

×
×
  • Create New...