Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik denk niet dat het aan de zuiverheid ligt aangezien dat niet echt uitmaakt met Pyro.

Waarschijnlijk niet fijn genoeg. Als ik gewoon mijn kaliumnitraat meng met suiker krijg ik ook geen ontbranding, als ik beide stoffen fijner maal wel.

Trouwens lol @ KNO3/suiker smelten en dan te vermengen met paraffine, dan neem je net de reden waarom je paraffine zou gebruiken weg. :blush:
Link to comment

Er is altijd wel iets een verbranding ook al neem ik kristalsuiker en grote kaliumnitraatkristallen, er vindt altijd wel een reactie plaats, natuurlijk geen vloeiende verbranding maar je kan wel zien dat de KNO3 zijn werk doet en zuurstof levert. Fijner malen levert alleen maar een snellere en vloeiendere verbranding.

Een paar weken geleden heb ik ook een salpeter parafine rookbom gemaakt, eerst heb ik de KNO3 en suiker in de ballmill gegooit, daarna heb ik de gesmolten parafine er door heen gemengt. Enkele minuuten na het ontsteken ging de parafine branden ik denk dat ik er te weinig van had gebruikt, ik heb de parafine ook op de gok toegevoegt, zonder goed te wegen, dat zal het probleem wel zijn geweest. Als de dampen niet branden is er wel zeer grote rookontwikkeling, mijn buren weten er alles van :blush:
Verder zal het omlaag brengen van de verbrandingstemperatuur ook wel helpen denk ik.

Let wel op dat Kalimest geen puure KNO3 is, er zit onder andere Kaliumsulfaat in met nog andere verrondreiniging, voor een betere rookbom kan je beter KNO3 nemen met een hogere zuiverheid. Misschien zou je de KNO3 kunnen extraheren uit je kalimest. Ik heb echter ook wel eens Kalimest gezien die helemaal geen Nitraat-verbindingen bevatte. je moet de mest eerst oplossen in water, filtreer het zaakje af laat de oplossing in de vriezer staan, als het goed is is de KNO3 neersgeslagen, echter moeten de hoeveelheid Kalium en nitraat-ionen wel hoog genoeg zijn voor een neerslag en een fatsoenlijke yield, maar dan moet je naar de NPK waarde kijken, de rest staat volgens bij bij het kaliumnitraat-topic.

Sorrie als het laatste stukje een beetje oftopic is.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik kan geen NPK waardes vinden op het pak :blush: . Ik gisteren de witte korrels in water opgelost en toen gefilterd de vloeistof heb ik ingekookt. Er bleef een witte stof achter die heb ik laten drogen, suiker bij gedaan en en gemengd. Maar echt branden wou het niet, hoe kan ik controleren dat dit KNO3 is? Wat ik was vergeten te vertellen is dat er naast "kalimest" ook "patentkali" op stond, misschien maakt dat het iets duidelijker.
TP

Link to comment
Er is altijd wel iets een verbranding ook al neem ik kristalsuiker en grote kaliumnitraatkristallen, er vindt altijd wel een reactie plaats, natuurlijk geen vloeiende verbranding maar je kan wel zien dat de KNO3 zijn werk doet en zuurstof levert. Fijner malen levert alleen maar een snellere en vloeiendere verbranding.


Er zal natuurlijk altijd wel iets branden, maar niks ontbranden. De stoffen zijn niet fijn genoeg om automatisch heel het mengsel te doen ontbranden. Het sissen+branden stopt zodra ik stop met het te proberen aan te steken. Als ik het fijn maal is dit echter wel. Maar blijkbaar is tafelpoot zijn probleem toch iets anders indien er echt helemaal niks gebeurd.
Link to comment
  • 3 months later...

@Smoketheplanet: Niet alleen geeft een kartonnen koker een stuk meer stevigheid het geeft tevens een veel betere look aan je device. Zeker op Nieuwjaarsdag is het een stuk mooier om met goed afgewerkte devices aan te komen in plaatst van "knip-en-plak-werk".

Wen er maar vast aan in de pyro draait het om karton. Blikjes werken wel daar gaat het niet om, maar wen maar vast aan het feit dat je overal kartonnen kokers vandaan zal gaan toveren. Karton brand slecht (DIK karton dan wel te verstaan) en mocht het knallen is het geen probleem. Blikjes en PVC zijn dingen die in de pyro niet heel graag gezien worden. PVC voor je raketmotor kan nog wel, maar een CATO is zo gebeurd. Met karton is dat geen probleem, PVC vliegt vele malen verder en is niet te zien op rontgen (oud nieuws).

Oftewel, wen maar vast aan karton dan heb je dat maar vast gehad :P

@Danny db: Oud en Nieuw komt er weer aan. Rookbommen zijn relatief makkelijk en onschuldig. Wees blij dat dit soort topics actief worden en niet de HE topics waarin meneer Leander dan weer om de havenklap waarschuwingen en bans uit kan gaan mogen delen.

Edited by Brakkie
Link to comment

Hallo,

Ik heb zelf een probleem met het vinden van goede KNO3 en ik heb de KAS+LO-Salt versie gedaan.
Met die kaliumnitraat kan je wel met suiker mengen voor een rookbom maar niet voor leuke andere composities. Ik heb op een ander forum ergens gelezen over dat als je een parrafine rookbom met ammoniumnitraat doet, dat die dan geen vocht aantrekt. En als ik mijn KNO3 smelt met suiker trekt het wel vocht aan. Dus zou het misschien een goed idee zijn om een parrafine rookbom te proberen met mijn eigen KNO3?
Ik snap dat jullie een reactie hebben van: probeer het gewoon, maar het leuk mij leuk om het even te melden maar ook om het nog even te checken. :P

Ik hoop dat ik jullie genoeg op de hoogte heb gesteld.

grt Arnout

Link to comment

KNO3/Suiker (KClO3/Suiker, etc) trekt alleen vocht aan als je de suiker smelt. In een parrafinerookbom smelt je alleen de parrafine, waarbij er met je suiker fysisch/chemisch dus niets gebeurt. Daarnaast is dit inderdaad niet hygroscopisch omdat de parrafine contact met vochtige lucht onmogelijk maakt. Met NH4NO3 geef ik je weinig kans van slagen, aangezien het bijna onmogelijk is om dat goed vochtvrij te krijgen. :P

Link to comment

ik heb weleens met ammonianitraat een paraffine rookbom gemaakt. Het is inderdaad lastig om het goed droog the houden, maar het geeft een veel grote rookontwikkling dan kaliumnitraat versie. Ik had toen geen paraffine gesmolten maar lampenolie gebruikt.

Edited by Oscar
Link to comment

Omdat ik nog altijd geen goede formule had om het volume te berekenen( waarschijnlijk heeft dit te maken met de massadichtheid van elke stof, correct me if I'm wrong) heb ik gewoon één rookbom gemaakt.

Mijn casing was een ijzeren blikje waar normaal kattenvoer in zit, ik heb 100g kaliumnitraat 100g suiker en 60g paraffine gebruikt. Het was een zeer mooi resultaat, voor zo'n kleine hoeveelheid geweldig veel rook.
Later volgt het filmpje wel in de foto/video sectie.

@ Brakkie: ik denk dat je voor grotere hoeveelheden van dit mengsel echt wel karton nodig hebt, mijn blikje was net niet gesmolten, het scheelde niet veel. Bedankt voor de tip :P .

Ook heb ik nog een vraag over het verbrandingsproces van deze rookbom.
Ik heb deze rookbom ook al eens gemaakt maar dan was het met 500g kaliumnitraat enzovoort.
En toen was er niet duidelijk veel meer rook als nu. Toen was de casing een grote verfpot(de diameter was dus veel groter als dit kattenblikeje) heeft dus de oppervlakte, waarover je mengsel verspreid is, een invloed op je rookhoeveelheid of brandsnelheid? In dit kattenblikje lag het mengsel meer op elkaar dus als het bovenste gedeelte was verbrand dan had het onderste gedeelte minder zuurstof? Is dit de reden?

Ik weet dat dit veel vragen zijn, maar ik wil gewoon meer kennis in verband met de pyrotechniek :D .

Allemaal bedankt voor de uitleg over het karton :P .

Link to comment

@Smoketheplanet:
Ik zal een gooi doen, gegarandeerd dat iemand me zal verbeteren maar ik zal het proberen uit te leggen. In theorie zou je 260 grams device een stuk minder rook moeten produceren dan je grotere. Toch moet je rekening houden met ontzettend veel factoren die het visueel stukken mooier kunnen maken. Stond er veel wind bij je vorige device? Heb je het op een "afgesloten gebied" (woonwijk) of op een weiland gedaan? Dit zijn maar 2 van de vele factoren die visueel inspelen bij een rookbom. Hierdoor kan het de ene keer veel meer lijken dan normaal terwijl bijvoorbeeld alleen de wind de rook iets meer verspreidde dan normaal.

Even over je brandsnelheid. Ja een groter oppervlak heeft een voordeel op de brandsnelheid. Bekijk het even heel simplistisch, als je een kampvuur wilt maken begin je met hele kleine stukjes omdat dit makkelijk brand. Deze kleine stukjes hebben een heel groot oppervlak en branden makkelijk maar SNEL. Als je vervolgens een blok hout op het vuur gooit dan brand dit minder makkelijk maar vooral MINDER SNEL. Met je rookbom moet je het in principe van dezelfde kant bekijken. Een groot oppervlak zorgt dat er veel meer van je rookbom tegelijk verbrand en is de device dus een stuk sneller op. Bij een kleiner oppervlak duurt het langer voor je device opgebrand is. Toch produceert dit een ontzettende hoeveelheid rook en zal je het verschil tussen 260 gram en 1,3kg wel merken, maar niet als zodanig verschil zien dat de 1,3 kg echt HEEL veel groter was.


@Oscar: Houd je er wel rekening mee dat lampenolie zowel kerosine als een basis van parafine kan bevatten? Goedkope lampenolie is niet geurloos bij verbranding en duidt dus op kerosine. De dure lampenolie is wel geurloos bij verbranding en dan heb je dus de parafine variant.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest shotrulzz

Ik heb gekeken op deze site (http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/kas_suiker_rookbom.html) en vroeg me af waar ik dat KAS nou kan kopen. iedereen zegt bij de tuincentra maar daar hebben ze niks en als ik naar de welkoop ga zeggen ze dat het niet meer te koop is omdat er mensen zien die er bommen van maken :o

Link to comment

Een beetje een hele debiele en stomme zinloze vraag, je steld hem ook nog eens in het verkeerde topic.

KAS is zoals OVERAL staat vermeld Ammoniumnitraat met calciumcarbonaat en magnesium(II)oxide.

Kalisalpeter is Kaliumnitraat.

Kom maar met die bezem leander :o .

Edited by pyrobass
Link to comment
Ik zou niet weten waarom, ik ben meer iemand van de praktijk dan van de 'theorie'. Ik had het ooit ergens gelezen en uitgetest, daaruit kon ik opmaken dat er duidelijk een verschil was (positief), de rookbom is hierdoor wel lastiger aan te krijgen, maar de rook is wel heftiger en begint gelijk al met evenveel rook als later, integendeel tot zonder soda. De werking zou ik absoluut niet weten, ik vertelde alleen wat ik heb meegemaakt, geloof je me niet, probeer het is een keer uit zou ik zeggen! O ja, en na even snel op wikipedia zoeken, is kristal soda ook wel bekent als natron, dat is een mix van sodium carbonate en sodium bicarbonate, of te wel NaHCO3, en niet Na2CO3.

Greetz makulu


heb vanavond een afgestoken, het aansteken gaat wat moeilijker maar roken des te meer.
om aan te steken heb 50/50 kno3/suiker gebruikt. Niet gesmolten maar los bovenop gelegd.
Lont erin en gaan...

Ga morgen nieuwe rookbom maken/uitproberen.
Wil het volgende gaan proberen:

200 gr suiker, 200 gram Kno3, 100 gr Parafine (lampenolie 99%) en 30 gr Soda.

tot nu toe branden ze te snel. Vuur spuwt uit het blik ondanks de vele gaten.
Gebruik lege tennisbal blikken.
Mocht iemand een goeie verhouding weten hoor ik het graag.
Heb ook de gesmolten versie geprobeerd, maar de lampolie blijft op de suiker/kno3 drijven ?
Link to comment

×
×
  • Create New...