Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

ik ben nu aan de slag gegaan met een Salpeter-Paraffine rookbom maar kan iemand mij vertellen hoe ik aan slapeter kan komen :roll: want de rest kan ik ammel wel aan komen alvast bedankt :wink:

Ik vind nergens op gamekeeper dat je iets kan kopen.
En de link die gamekeeper heeft gegeven werkt ook niet :P .
Link to comment
  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Was dat een vraag of een verkeerd geschreven statement? Ik mis een vraagteken in geval van optie 1.
Als het een vraag was: blikjes hebben soms de neiging om te smelten. (Ik heb dat een keer gehad) Daarom gebruik ik tegenwoordig lege verfblikken of andere non-aluminium blikken.

Maar zeker bij kleine rokertjes zijn ze prima hoor. Degene die smolt bij mij was een tot de nok gevuld bierblik van .5l, en ook nog eens met voorgemillde mix. Dus die brandde écht goed.

Link to comment
  • 5 months later...

Er worden toch wel zeer duidelijke hints gegeven, met een beetje zoekwerk ben je er zo achter.
Als hier een "bron" open en bloot weg wordt gegeven en er komen opeens tientallen 14-jarige kinderen bij de desbetreffende drogist naar kaliumnitraat vragen, denk je dat ze dat dan nog lang zullen verkopen? :)
Het is een hobby, en daar mag je best wat (zoekwerk) voor over hebben.

Edited by Treelover
Link to comment
Er worden toch wel zeer duidelijke hints gegeven, met een beetje zoekwerk ben je er zo achter.
Als hier een "bron" open en bloot weg wordt gegeven en er komen opeens tientallen 14-jarige kinderen bij de desbetreffende drogist naar kaliumnitraat vragen, denk je dat ze dat dan nog lang zullen verkopen? :)
Het is een hobby, en daar mag je best wat (zoekwerk) voor over hebben.



Eigenlijk heb je wel gelijk :). Maar aangezien salpeter een meststof is, wat is de preciese naam van de meststof want als ik naar salpeter vraag,bekijken ze mij alsof ik van een andere planeet kom :P.


ps:ik kom wel degelijk van deze planeet :D
Link to comment

Voor degene die te lui zijn om zelf naar KNO3 te gaan zoeken, zal ik geen 'bronnen' noemen, maar ik raad je aan wel even te gaan kijken bij bijvoorbeeld een aquarium winkel, een landbouwbedrijf, een (akkerbouw) boer, de apotheek (slechte keuze, duur en wordt niet altijd meegegeven), een tuincentrum, of probeer het eens bij een zoekmachine!

Maar goed, even weer on-topic, mijn ervaring met Salpeter/Suiker/Paraffine rookbommen is dat wanneer je eerst de kno3, de suiker, en DE (kristal) SODA bij elkaar smelt, hierdoor zal het gesmolten mengsel er trouwens een stuk donkerder uit gaan zien dan anders. Vervolgens doe je er de paraffine bij (nog in de pan), roert goed, en na ongeveer 1 minuut giet ik het ergens in, zeg een verfblik, sluit hem af en maak er kleine gaatjes in. Wanneer ik hem vervolgens aansteek (een vlam bij één van de gaatjes houd), zal deze rookbom veel beter en heftiger gaan roken als wanneer ik er geen soda bij zou doen, en met geen of weinig vlammen.

De verhoudingen die ik hiervoor gebruik, staan hieronder (KNO3-Suiker-Soda-Parafine).
50-40-10-20 (naar Massa).

Integendeel tot wat ik eerder in dit topic heb gelezen, is dat de rookbom nu lastiger aan zal gaan, pas na ongeveer 4 seconden met een vlam er tegenaan, en niet zomaar met een stukje visco.

Greetz makulu

P.S. Het smelt-proces zal ook versnelt worden door de (kristal) soda.

Link to comment
Geloof ik heel weinig van, vertel eens wat is de formule van soda.


Ik denk dat hij gewone huishoud soda gebruikt.(Na2CO3)
En dat het het smeltproces versnelt?
Volgens mij dehydreert hij de soda, zodat het water eraan wordt onttrokken en dat weer indampt.

Maar wat is eigenlijk de reden dat je er soda in doet?
Link to comment

Natriumcarbonaat kan nooit een funtie hebben in een rookbom ik geloof er geen r**t van.

Ik kan je hier al een paar redenen noemen waarom je het niet zou kunnen gebruiken
a. het sublimeert niet, dus ook geen rook ontwikkeling
b. het ontleed pas bij zeer hoge temperaturen, en mocht het ontleden dan gebeurt dit niet onder rookontwikkeling.
c. het heeft geen oxiderende werking.
d. het remt een verbraninding alleen maar af, ook niet echt bevordelij.
e. ik heb ook ondervonden dat het licht hygroscopisch is.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik zou niet weten waarom, ik ben meer iemand van de praktijk dan van de 'theorie'. Ik had het ooit ergens gelezen en uitgetest, daaruit kon ik opmaken dat er duidelijk een verschil was (positief), de rookbom is hierdoor wel lastiger aan te krijgen, maar de rook is wel heftiger en begint gelijk al met evenveel rook als later, integendeel tot zonder soda. De werking zou ik absoluut niet weten, ik vertelde alleen wat ik heb meegemaakt, geloof je me niet, probeer het is een keer uit zou ik zeggen! O ja, en na even snel op wikipedia zoeken, is kristal soda ook wel bekent als natron, dat is een mix van sodium carbonate en sodium bicarbonate, of te wel NaHCO3, en niet Na2CO3.

Greetz makulu

Edited by makulu
Link to comment

Wanneer je soda verwarmt tot 110oC lost het gewoon oop zijn eigen hydraten, en krijg je een heldere oplossing. Bijna 70% van wat jij 'soda' noemt is gewoon water.

Toch zou onze vriend wel eens gelijk kunnen hebben. Natriumbicarbonaat word in bepaalde composities gebruikt als temperatuurverlager. Ook zijn er beppaalde blauwe rookcomposities waarbij deze stof gebruikt word om te temperatuur te verlagen, waardoor de gebruikte kleurstof niet verbrand maar effectiever sublimeert. Ditzelfde effect zou het ook op de parrafine kunnen hebben. Dat wil zeggen dat je soda er voor zorgt dat er relatief minder parrafine verbrand, en meer verdampt. Ook het water in je mix verlaagt de ontbrandingstemperatuur. Soda heeft dus totaal geen effect op de verbranding van je rookmix, maar mogelijk wel op de ontbrandinstemperatuur van je mix, waardoor uiteindelijk meer parrafinedruppels in de lucht zullen sublimeren, wat er uit ziet als een beter rokende mix. Mooi en intventief idee! :)

Edited by Leander
Link to comment

Ik heb ook wel eens soda bij in een kaliumnitraat suiker + soda rookbom gedaan. Om juist te underfuelen. Rook is een onvolledige verbranding en daar helpt soda juist bij. Werkt goed hoor.

Edit: Je moet juist wel overfuelen bij een rookbom ik had het even mis. Maar met soda toevoegen voeg je juist extra moeilijk te verbranden stof toe dus rook.

Edited by D.L.
Link to comment

Ik heb wel eens een filmpje gezien van 'the ultimate coloured smoke bomb', daarin gebruikte ze ook dye (kleurstof) voor kleur etc..

Er is toen gezegd op andere fora over dat filmpje dat de dye niet voor kleur kan zorgen omdat de temperatuur van die rookbom veel te hoog wordt en dat het gewoon verbrand tot koolstof.

Maar als het inderdaad waar is dat soda de verbrandingstemperatuur omlaag haald..
Als dye toe gevoegd wordt en de temperatuur wordt verlaagd, zou dat dan ook niet kunnen werken?
(die kerel gooide baking soda door zijn rookbom heen)

grtz

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb vandaag een pak met kalimest gekocht, in het KAS-suiker rookbommen topic stond vermeld dit in deze mest Kaliumnitraat zit. Ik heb het gemengd met suiker en geprobeerd om aan te steken, tevergeefs het lukte niet. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik denk niet dat het aan de zuiverheid ligt aangezien dat niet echt uitmaakt met Pyro.
TP

Link to comment

×
×
  • Create New...