Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

Als je ammoniumchloride (lees: salmiak) hebt kan je dat gebruiken in combinatie met je NaCLO3. Let er wel op dat je dit normaal gesproken met KCLO3 doet. NaCLO3 is hygroscopisch, dus steek je rookbom meteen af. Anders heb je kans dat je rookbom na een dag alleen nog maar een bom is :P (ammoniumchloraat)

Link to comment
  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik herhaal nog een beetje wat mr. Stijntje zegt, maar ik heb het idee dat er wat zaken door elkaar worden gehaald.

Ammoniumchloride-based mix:
NH4Cl: 55
KClO3: 48
C12H22O11: 18

In deze mix zou je de kaliumchloraat door natriumchloraat kunnen vervangen, maar dat is wel hygroscopischer en dus heb je meer kans op het gevaarlijke ammoniumchloraat. De rook is wel iets minder lekker dan de kaarsvet-mix (zie hieronder).

De andere mix, gebaseerd op paraffine:
KNO3: 60
C12H22O11: 40
Paraffine: 33 (ongeveer)

De verbranding van kaliumnitraat met suiker geeft hitte die de paraffine doet verdampen, in de lucht condenseert dit weer en dat geeft de dichte rook. Als echter de vlam in de mix slaat zullen de paraffine dampen verbranden en dus vrijwel geen rook geven. Vandaar dat enige aandacht aan een constructie moet worden gegeven om dit te voorkomen. Opzich zou je de kaliumnitraat met natrium/kaliumchloraat kunnen vervangen, maar ik weet niet of dit in praktijk ook zo soepel gaat.
Probeer anders eens een klein beetje kaarsvet in een waxinelichtje o.i.d. aan de kook te brengen, dit zal ook wat mist geven, als je vervolgens een vlammetje bij deze damp houd zal je zien dat dit ontbrand en je vrijwel geen rook meer krijgt. Dat is in feite wat je probeert te doen/voorkomen met je rookmix.
De kaliumnitraat en suiker zullen ook wel rook geven, maar dit doet het waarschijnlijk wel onder voor het kaarsvet.

Het toevoegen van paraffine in de eerste mix zal zeer waarschijnlijk nadelig werken. Omdat het verdampen van paraffine energie kost en dat gaat weer ten koste van het ontleden van de ammoniumchloride. Afgezien daarvan moet je dan ook opeens weer rekening gaan houden met de constructie. Gewoon lekker beide mixen apart houden.

Beide mixen werken ongeveer volgens hetzelfde principe, je probeert met een hittebron een vaste stof te verdampen (of ontleden) die in de lucht vervolgens weer vast wordt. Bij de eerste mix heb je alleen geen risico dat je dampen in brand kunnen vliegen. Nadeel is alleen dat de rook iets minder lekker is en ammoniumchloride volgens mij ook wat duurder is. Swim vind de eerste mix wel beter, voornamelijk omdat er minder fout kan gaan (zolang je de boel droog houd).

Link to comment

Dankje Ananas, zeer duidelijke post. Heeft even de hele zaak opgeklaart :P
Ik heb nu de 2de mengsel gemaakt maar met NaClO3 i.p.v. KNO3 wa gaan wel zien wat het wordt, maar ik denk dat er wel geen steekvlammen gaan ontsteen -> daarvoor zijn de gaatjes te klein.

@ CoakCraw: Ik denk dat de zuiverheid bij ROOKbommen niet veel rol speelt, aangezien dat het niet zo'n goede verbranding hoeft te zijn.

greets, Max

Link to comment

De derde werkt het best imo. Meeste kaarsen bestaan uit stearinezuur en dat werkt voor geen meter, sommige bestaan nog uit (een deel) paraffine met wat dingen bij misschien. Maar dan kan je evengoed zuivere paraffine nemen. Lampenolie is meestal vloeibare paraffine en werkt niet zo makkelijk, daarom blijf ik bij gewoon kaliumnitraat:suiker:paraffine (vast).

Link to comment

Met nieuwjaar had ik een kas suiker rookbom, waar ik een paar gemalen kaarsen in heb gestooit. De rookbom brande niet, maar rookte gewoon zoals het hoort. Dus de parrafine of whatever het precies geweest is, was gewoon uit een opening uit de rookbom gedropen, en na afloop lag er een koek van kaarsvet. :P

Ik kan me verder niet voorstellen dat de temperatuur te laag was, die dingen worden loei en loei-heet tijdens het 'branden'. De rookbom werkte verder prima, maar heeft iemand enig idee waarom (een groot deel van het) kaarsvet niet verdampt, en vervolgens gesublimeeert is?

Link to comment

Ik heb nog een vraagje, ik mag van mijn ouders alleen rookbommen maken.
Eerst deed ik dat met KAS, maar nu ik met KNO3 wil gaan werken mag dat niet. Ze hebben ergens gelezen dat het kan ontploffen ofzo. Daarom deze vraag: kan een KNO3 rookbom in welke vorm dan ook ontploffen. En is het gevaarlijker als een Kasrookbom? En dan heb ik het over de losse, aangestampte versie met een nozzle (oid) en een eindstop.
Alvast bedankt!
CC

Link to comment

En als je nou helemaal zeker wilt weten dat het niet ontploft, doe je er wat (gedehydrateerde) soda bij. Het rendement gaat enorm achteruit, de brandsnelheid ook en de druk wordt ook stukken minder. Dit komt omdat de soda ontleedt wordt bij hogere temperatuur, en daarbij CO2 vormt, wat de verbranding belemmert. Bovendien is het een endotherm proces.

(Of zeg ik nu iets stoms? Bij lonten werkt het in ieder geval erg goed.)

Link to comment
  • 9 months later...
Guest polokeeper

Ik zag vandaag in het AH foldertje waxinelichtjes die cranberry geur afgeven. Als ik dit in mijn rookbom kno3/suiker/paraffine 50/50/33 (Vast want ik heb geen kookplaatje). Zal, als ik dit gebruik, er ook een cranberry geur komen als ik de rookbom dan afsteek?

Alvast bedankt
Polokeeper

Link to comment
Guest polokeeper

Wat gebruiken jullie bij een kno3/suiker/paraffine(niet gesmolten)50/50/33 rookbom als blik.
Tot nu toe gebruik ik verfblikken waar ik in de deksel gaatjes in maak. Maar ik moet elke keer dan van de dure verfblikken kopen bij de plaatselijke schilder. Is er ook een goedkoper alternatief, wat wel ongeveer dezelfde kwaliteit heeft.
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Alvast bedankt.
Polokeeper

Link to comment

×
×
  • Create New...