Jump to content
PyroForum.nl
Pyromaarten

Salpeter-Paraffine rookbom

Recommended Posts

Dat zou ook kunnen.

Ik gisteren een nieuwe mix geprobeert. 60 gram KNO3 geneog lampolie toegevoegt tot dat het goeg vochtig was en voor de rest aan suiker toegevoegd. Ik heb er ongeveer 15 gram lampolie en 25 gram suiker toegevoegd. Hij rookt aardig.

Onnodige dubbelpost. Warned. T.
Dubbelpost merged. (Prophet)

Gegroet.

Een waxinelichtje(theelichtje) hoeveel % paraffine bevat die?? En is dat dus genoeg om voor deze compositie te gebruiken??

En ik heb nog een vraagje over het maken van deze compositie. Waar hebben jullie de beste ervaring mee?? Eerst de paraffine smelten en dan de Kaliumnitraat en suiker in het pannetje erbij gooien?? Of kan ik het beter op een andere manier doen? En als je de Kaliumnitraat en suiker erbij heb gedaan, is het dan nog een vloeistof?? Want toen ik het deed kreeg ik een beetje brokkelelde stof, beetje tussen vast en vloeibaar ik. Misschien te weinig paraffine (waxinelichtje) gebruikt. Alvast bedankt!

Houze

Wolfsherz

Gegroet.

Oke ik heb van de week een paar testjes gedaan. Ik heb 4 verschillende compositie's gebruikt.
- Lampenolie + KNO3/Suiker (s)
- Lampenolie + KNO3/Suiker (l)
- Paraffine olie + KNO3/Suiker (s)
- Paraffine olie + KNO3/Suiker (l)

Bij alles waren het de volgende gewichten 100 gram KNO3/100 gram Suiker/66 gram Paraffine.

De lampenolie was roodkleurig. Op de achterkant stond "Vloeibare paraffine" welk merk enzo weet ik niet meer. Zal het morgen even opzoeken. De Paraffine olie had ik 'perongelijk' van school meegenomen :) .

De laatste compositie is mij het meeste bevallen. Ik had totaal geen grote vlammen. Hij deed het het langste. En er kwam ook het beste rook uit. Binnekort heb ik de filmpjes ervan ook op mijn pc staan. Dan zal ik ze wel even plaatsen.

Ik heb hier ook 2 kilogram pure Paraffine in poedervorm liggen. Gratis en voor niets gekregen van een bekende kaarsenfabriekant :P:D . Van de week ga ik ook daar even mee werken. Kijken wat mij toch het beste bevalt. Nou jullie horen nog van me.

Houzee

Wolfsherz

Maak a.u.b. gebruik van het subscript, het is er niet voor niets. Klein beetje extra werk maar je post ziet er direct stukken beter uit. + Laat dergelijk taalgebruik achterwege volgende keer. (Prophet)

Als ik de paraffine smelt en daarna KNO3 en suiker toevoeg, heb ik dan nog kans dat het in mijn huis afgaat of is dit juist beter omdat het smeltpunt van paraffine lager licht?

Ik heb thuis een gewone fornuis. Dus die kan ik niet naar buiten verplaatsen :angry: . Maar ik dacht zelf dat ik mijn pan ga voorverwarmen en dan naar buiten meeneem en gelijk de kalisalpeter bij toevoeg. Dit zou volgens mij moeten kunnen.

Hmmm ja in principe zou het kunnen. Toch zou ik gewoon een electrisch kookplaatje aanchaffen, dat hebben wel meer mensen (waaronder ik) omdat het super handig is, en vrij veilig omdat je hitte hebt zonder open vuur.

Dus ik denk maar dat ik een elektrische kookplaat ga kopen. Maar weten jullie misschien een goed merk waarmee je het graden kunt afstellen. Want straks koop ik er één wat eigenlijk flut is.

Als je je paraffine gesmolten is haal het dan van het vuur en voeg dan de kaliumnitraat/suiker toe. Het is bij mij nog nooit afgegaan in huis. Paraffine smelt al erg snel, ik denk niet dat het heet genoeg is om de kaliumnitraat/suiker te laten ontsteken.

Nieuwe mix uitgeprobeert. Kaliumnitraat 45, suiker 30 en paraffine 25. Ik kreeg hem eerst niet aan. Normaal kan ik ze met een sterretje aansteken. Ik heb het met een andere mengsel aan gestoken. Hij deed het toen wel. Dikke rook en brandde langzaam

Hallo iedereen.
Na het lezen van dit topic heb ik nu ook wel zin gekregen om eens de parrafine-rookbom uit te proberen. :P

Maar er is één iets die ik maar niet begrijp. Even volgende redenering:
Als je een mengsel van suiker, kalisalpeter en parrafine onbrandt onstaan er toch een hoop gassen uit de reactie. (CO2 , H2O en parrafine damp) Volgens dit topic zou je geen steek vlammen krijgen als je het goedje in een dichtgevouwd blikje (of dergelijke) stopt, met paar gaatjes in. Maar als je het zo afsluit dat er geen steekvlammen zijn, dan bouwen die gassen toch een zekere druk op. Waarom knalt dan bvb. het blikje niet kapot? Of kan er nog genoeg gassen ontsnappen uit de gaatjes?

Kan iemand mij het nut van dichtmaken van de huls uitleggen?

Bedankt, Max

Guest

Ik kan ook helemaal fout zitten, maar dit denk ik.
Als je een te groot gat zou laten zou er teveel zuurstof bijkomen en dan brandt het gewoon met een vlam.
Als je een paar gaatjes erin doet zal het niet volledig verbranden, en de rook komt idd dan uit de gaatjes.
Ik kan het mis hebben ben meer van de praktijk, en zowiezo geen rookbommen... :D

Maar het zal wss niet knallen, omdat de druk opbouw te langzaam is, en de gaatjes de druk weglaten gaan...

Someone please correct me if i'm wrong, leer ik er ook wat bij :P

Lttrz

Lol, Ik ben eerder iemand die graag uitrekend wat er gaat gebeuren en daarna ziet wat er volgt.
Wat is nu het verschil met steekvlam of zonder? Minder rook ontwikkeling?
Ik denk dat ik hem vanavond ng maak en morgen ga filmen :D
'k Heb hier nog "tubetjes" parrafine liggen van min moeder om jampotten mee af te sluiten :P

max

Guest
Lol, Ik ben eerder iemand die graag uitrekend wat er gaat gebeuren en daarna ziet wat er volgt.

Ik zou het ook wel willen, maar mis enige basisopleiding(wel havo, maar geen N&S) en heb nog meer dingen in mijn leven(school,werk etc.)
Ik weet natuurlijk wel de stofeigenschappen en de gevaren van waar ik mee werk, vooral met HE's belangerijk, zowiezo bij alles wat met chemie te maken heeft...

Wat is nu het verschil met steekvlam of zonder? Minder rook ontwikkeling?

Ik snap wel dat hij natuurlijk meer rook ontwikkeld zonder steekvlam, volgens mij komt de rook door onvolledige verbranding(kan al weer fout zitten :P )

Laten we wachten tot een member met meer kennis over deze zaken een reply doet :D

Lttrz

Volgens mij is de rook gewoon waterdamp van de ontbonden suiker.
Reactie vgl:
C12H22O11 --thermolyse--> 12 C + 11 H2O

Waarbij de koolstof oxideert tot CO2, maar bij onvolledige verbranding (tekort aan O2) oxideert het tot CO. (wa t giftig is!!).

Dit is alleen mijn veronderstelling, het kan ook helemaal anders zijn. :D . Verbeter mij aub.

:P greets, Max

Met een boel kleine gaatjes is beter, aangezien die dan te klein zijn voor grote steekvlammen, maar groot genoeg voor een boel rook.
En als je een rookbom van 1kg met een hele goede core ed maakt, met maar een gaatje van 5mm in de deksel, dan zal hij wel knallen, maar anders is dat uitgesloten. Gewoon goed dichtmaken.

Op het moment dat er een steekvlam vormt is je rookproductie nagenoeg weg.

'k Heb hier nog "tubetjes" parrafine liggen van min moeder om jampotten mee af te sluiten :P
Als ik jou was zou ik gewoon een kaars of een waxinelichtje pakken.. Da's goedkoper en makkelijker. :D

Als laatste bestaat de rook bij deze rookbom voor een groot deel uit gekookt en weer gecondenseerd paraffine. Voor de rest ontleedt de suiker niet helemaal in C en H2O, maar ontbrandt deze onvolledig. Wat allemaal kortere ketens geeft. Ook denk ik dat er kleine hoeveelheden K2CO3 gevormd worden door CO2 en K uit KNO3

Ik heb niet zo veel Kalisalpeter meer. Maar wel nog een hele hoop Natriumchloraat.
Werkt het ook met Natriumchloraat als sas? Het bevat toch evenveel zuurstof in formule. :P

Bedankt, Max

Als je het mengsel in een open blik aansteekt, krijg je bijna alleen maar vlammen. als je in een huls doet, zie je alleen rook. Tenminste, dat zijn mijn ervaaringen.

Guest
Werkt het ook met Natriumchloraat als sas?

Het zal wel werken aangezien het gewoon zuurstof levert aan een brandstof, bedenk wel dat het een stuk hygroscopischer is als KNO3.

En als je de NaCLO3 gebruikt van tuinbouw etc, zit er meestal een brand vertrager in, maarja probeer het uit zou ik zeggen...

Lttrz

Het Nartriumcloraat komt inderdaad uit de tuinbouw. Maar volgens mij zit er geen brandvertrager in, ik gebruik het redelijk veel als sas en doet het prima. :D

Alles zit in een gesloten blik met paar gaatjes.
In het midden van het vaste mengsel zit een beetje NaClO3 met koolstof om alles te onsteken.

Een foto komt messchien nog. (Als ik vind hoe je foto's upload.)

Max :P

• Similar Content

• By lnn1980
      Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.
      Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?
      Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.
      Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.
    • By rookbommetje
      Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn kno3 rookbommen.
      De compositie die ik gebruik is:
      50 gr KNo3
      50 gr Sacharose
      33 gr paraffine

Als container gebruik ik een wc rolletje met 4 lagen aluminium folie eromheen, ik duw het aan de bovenkant zo dicht dat er een soort mondje overblijft, daar stop ik dan het lontje in en dan duw ik het dicht.
      De ontsteking enzo gaat allemaal prima, en het mondje gaat open zodra er een beetje druk komt en daar komt dan de rook uit, echter het probleem is dat op een gegeven moment de container doorbrand en er dan dus veel vlammen komen ipv rook.

Weet iemand iets dat ik kan doen om te zorgen dat ik geen vlammen krijg? (ik zoek op het moment naar dingen als verf blikken maar daar kan ik niet zomaar aan komen)

Ik ga ook de 60/40 compositie zonder paraffine suiker smelten en dan kno3 toevoegen manier proberen, en nu vraag ik me af,
      sacharose heeft een smeltpunt van 186 graden, dus is het misschien beter om het te smelten in de oven? (op 190 graden)
      ^^^^ zodat het niet carameliseerd

mvg,
      Een noobje :S

en ps: IK HEB ECHT SUUUUPER LANG GEGOOGLED!!
    • By rookbommetje
      Ik heb erg veel gegoogled maar ik kom er niet uit, zijn ze nou illegaal? Of alleen als je er overlast mee veroorzaakt?
      Kon op het forum niets vinden maar als iemand een topic weet wil ik het graag lezen.
    • By Blaf
      This goeas to all of you taking part in the game. Especially you Gamekkeper...as I saw your Dutch site covering this issue. Unfortunately, I couldn't get essential details as to how to distract AN from KAS fertilizer. I see it takes dissolving it in boiling water and there, my understanding stops. Could you be so kind and pass me all relevant details?

Of course, I would appreciate any help in this matter.

Blaf
    • By HackingDutchman
      Ik ben HackingDutchman en vindt et wel leuk om met oudjaar wat kno3 rookbommetjes te maken.

Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? uiteraard

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? yep

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! nooit gedaan en ook nooit van plan

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken! ja

Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht! idem ja

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is? zeker, maar +-8kg rookbommetjes kosten niet meer da 50 eurootjes

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? uiteraard

En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, waarom ik nu hier een account heb aangemaakt:
      Na 3 jaar kno3 ben ik toe aan iets nieuws, nu heb ik wat gelezen over lactose(melksuiker) en kcl (kaliumchloride).
      Nu heb ik tevens gelezen dat KCL makkelijk te krijgen is, in zakken van +-25kg bij Boerenbond&Welkoop en etc etc.
      Nu ben ik gaan zoeken naar lactose en ik heb na een 3 dagen zoeken nog maar 1 goede hit. 1 kilo lactose voor 9.90 euro op een site -B-rouwmarkt punkt enL en dat vindt ik eerlijk gezegd ietsje prijzig.
      Kortom, mijn vraag is nu: Waar kan ik anders lactose goedkoper halen en is er eventueel een vervangend iets voor lactose dat makkelijker en goedkoper te krijgen is?

(is een ''brouwwinkel'' misschien een goede optie?)

Ook zou ik graag een gekleurde rookbom maken maar kan geen kleurstoffen vinden, ik heb alleen 1 site gevonden waar recepten'1' voor gekleurde rookbommen staan maar al die chemicalien zijn gewoon niet te krijgen, dus weet iemand hoe ik een kleurtje aan mijn rook kan geven voor een prikkie? liefst heb ik rood, geel, oranje, blauw, paars en etc etc, geen zwart wit of grijs

Alvast bedankt voor de reacties

'1': http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_5.htm
      http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_6.htm

*update*
      Ik heb nog geen mengverhouding voor kcl en lactose, helemaal vergeten.....
      Ik wil er dus eentje maken nu met calciumchloride (voor oranje rook), kaliumchloride en lactose.

Is er eventueel ook nog een andere optie dan KCl?? met dezelfde/vergelijkbare/betere eigenschappen om een rookbom van te maken?
      ''Hogh Density'' suggereerde NatriumChloride NaCl als vervanger voor KCl.

• By Bl@z3
      Zoals ieder jaar hier de rookbom afgestoken op oudjaarsdag 2008-2009. Het brutogewicht was +-30kg. Zoals op de video te zien is klapt de rookbom te vroeg uit elkaar waardoor de rookbom te snel oprookt. Waarschijnlijk heb ik iets te weinig aluminiumfolie gebruikt. Toch is het een geslaagde rookbom geworden. Veel plezier met kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=wSVZvnNk-JI

-15KG KAS
      -10,5KG suiker
      - 32 kanddoeken
      - 32 keukenrollen
      - 10 theedoeken
      - heel veel sterretjes

groeten Blaze
    • By Maseo
      640Gr totaal gewicht,
      ±2-3 rollen keukenpapier (Tip, dirk v.d broek €0,57 per 3 8) )
      http://www.pureownage.eu/KAS/videos/Video038.mpg
      http://www.pureownage.eu/KAS/videos/Video038.3gp
      Opgenomen door vriend van mij,..

op driekwart van 't filmpje komt er een man aanlopen.., sommige mensen kunnen het niet waarderen.
      Ik ben dus diegene die in uiteindelijke discussie gaat met die kerel.

"Ik weet niet wat U fikkie steken noemt maar er brandt dus helemaal niets"
      "Er lopen ook allemaal kleine kinderen rond"
      die allemaal kwamen kijken en WOOOOOW zeiden,

Ik weet't beter dan hem, maar probeer hem dat maar wijs te maken.
      twas lachen :roll:, hopelijk morgen of overmorgen de volgende, 6 rollen totaal

720gr KAS en 480gr C6H12O6 oplossing
      [edit: hinderlijk case sensitive files :oops: ]
    • By Bl@z3
      Ik heb op oudejaarsdag een KAS-rookbom gemaakt, en ff op video gezet. Hij was wel aardig gelukt.
      verhouding was 1kg kalkamonsalpeter/600g suiker.

http://media.putfile.com/KAS-Rookbom2005

Veel kijkplezier :P
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.