Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

Dat zou ook kunnen.

Ik gisteren een nieuwe mix geprobeert. 60 gram KNO3 geneog lampolie toegevoegt tot dat het goeg vochtig was en voor de rest aan suiker toegevoegd. Ik heb er ongeveer 15 gram lampolie en 25 gram suiker toegevoegd. Hij rookt aardig.



Onnodige dubbelpost. Warned. T.
Dubbelpost merged. (Prophet)

Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gegroet.

Een waxinelichtje(theelichtje) hoeveel % paraffine bevat die?? En is dat dus genoeg om voor deze compositie te gebruiken??

En ik heb nog een vraagje over het maken van deze compositie. Waar hebben jullie de beste ervaring mee?? Eerst de paraffine smelten en dan de Kaliumnitraat en suiker in het pannetje erbij gooien?? Of kan ik het beter op een andere manier doen? En als je de Kaliumnitraat en suiker erbij heb gedaan, is het dan nog een vloeistof?? Want toen ik het deed kreeg ik een beetje brokkelelde stof, beetje tussen vast en vloeibaar ik. Misschien te weinig paraffine (waxinelichtje) gebruikt. Alvast bedankt!

Houze

Wolfsherz

Link to comment
  • 2 weeks later...

Gegroet.

Oke ik heb van de week een paar testjes gedaan. Ik heb 4 verschillende compositie's gebruikt.
- Lampenolie + KNO3/Suiker (s)
- Lampenolie + KNO3/Suiker (l)
- Paraffine olie + KNO3/Suiker (s)
- Paraffine olie + KNO3/Suiker (l)

Bij alles waren het de volgende gewichten 100 gram KNO3/100 gram Suiker/66 gram Paraffine.

De lampenolie was roodkleurig. Op de achterkant stond "Vloeibare paraffine" welk merk enzo weet ik niet meer. Zal het morgen even opzoeken. De Paraffine olie had ik 'perongelijk' van school meegenomen :) .

De laatste compositie is mij het meeste bevallen. Ik had totaal geen grote vlammen. Hij deed het het langste. En er kwam ook het beste rook uit. Binnekort heb ik de filmpjes ervan ook op mijn pc staan. Dan zal ik ze wel even plaatsen.

Ik heb hier ook 2 kilogram pure Paraffine in poedervorm liggen. Gratis en voor niets gekregen van een bekende kaarsenfabriekant :P:D . Van de week ga ik ook daar even mee werken. Kijken wat mij toch het beste bevalt. Nou jullie horen nog van me.

Houzee

Wolfsherz

Maak a.u.b. gebruik van het subscript, het is er niet voor niets. Klein beetje extra werk maar je post ziet er direct stukken beter uit. + Laat dergelijk taalgebruik achterwege volgende keer. (Prophet)

Link to comment
  • 2 months later...

Als je je paraffine gesmolten is haal het dan van het vuur en voeg dan de kaliumnitraat/suiker toe. Het is bij mij nog nooit afgegaan in huis. Paraffine smelt al erg snel, ik denk niet dat het heet genoeg is om de kaliumnitraat/suiker te laten ontsteken.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Hallo iedereen.
Na het lezen van dit topic heb ik nu ook wel zin gekregen om eens de parrafine-rookbom uit te proberen. :P

Maar er is één iets die ik maar niet begrijp. Even volgende redenering:
Als je een mengsel van suiker, kalisalpeter en parrafine onbrandt onstaan er toch een hoop gassen uit de reactie. (CO2 , H2O en parrafine damp) Volgens dit topic zou je geen steek vlammen krijgen als je het goedje in een dichtgevouwd blikje (of dergelijke) stopt, met paar gaatjes in. Maar als je het zo afsluit dat er geen steekvlammen zijn, dan bouwen die gassen toch een zekere druk op. Waarom knalt dan bvb. het blikje niet kapot? Of kan er nog genoeg gassen ontsnappen uit de gaatjes?

Kan iemand mij het nut van dichtmaken van de huls uitleggen?

Bedankt, Max

Link to comment

Ik kan ook helemaal fout zitten, maar dit denk ik.
Als je een te groot gat zou laten zou er teveel zuurstof bijkomen en dan brandt het gewoon met een vlam.
Als je een paar gaatjes erin doet zal het niet volledig verbranden, en de rook komt idd dan uit de gaatjes.
Ik kan het mis hebben ben meer van de praktijk, en zowiezo geen rookbommen... :D

Maar het zal wss niet knallen, omdat de druk opbouw te langzaam is, en de gaatjes de druk weglaten gaan...

Someone please correct me if i'm wrong, leer ik er ook wat bij :P


Lttrz

Link to comment

Lol, Ik ben eerder iemand die graag uitrekend wat er gaat gebeuren en daarna ziet wat er volgt.
Wat is nu het verschil met steekvlam of zonder? Minder rook ontwikkeling?
Ik denk dat ik hem vanavond ng maak en morgen ga filmen :D
'k Heb hier nog "tubetjes" parrafine liggen van min moeder om jampotten mee af te sluiten :P

max

Link to comment
Lol, Ik ben eerder iemand die graag uitrekend wat er gaat gebeuren en daarna ziet wat er volgt.

Ik zou het ook wel willen, maar mis enige basisopleiding(wel havo, maar geen N&S) en heb nog meer dingen in mijn leven(school,werk etc.)
Ik weet natuurlijk wel de stofeigenschappen en de gevaren van waar ik mee werk, vooral met HE's belangerijk, zowiezo bij alles wat met chemie te maken heeft...

Wat is nu het verschil met steekvlam of zonder? Minder rook ontwikkeling?

Ik snap wel dat hij natuurlijk meer rook ontwikkeld zonder steekvlam, volgens mij komt de rook door onvolledige verbranding(kan al weer fout zitten :P )

Laten we wachten tot een member met meer kennis over deze zaken een reply doet :D



Lttrz
Link to comment

Volgens mij is de rook gewoon waterdamp van de ontbonden suiker.
Reactie vgl:
C12H22O11 --thermolyse--> 12 C + 11 H2O

Waarbij de koolstof oxideert tot CO2, maar bij onvolledige verbranding (tekort aan O2) oxideert het tot CO. (wa t giftig is!!).

Dit is alleen mijn veronderstelling, het kan ook helemaal anders zijn. :D . Verbeter mij aub.

:P greets, Max

Link to comment

Met een boel kleine gaatjes is beter, aangezien die dan te klein zijn voor grote steekvlammen, maar groot genoeg voor een boel rook.
En als je een rookbom van 1kg met een hele goede core ed maakt, met maar een gaatje van 5mm in de deksel, dan zal hij wel knallen, maar anders is dat uitgesloten. Gewoon goed dichtmaken.

Op het moment dat er een steekvlam vormt is je rookproductie nagenoeg weg.

'k Heb hier nog "tubetjes" parrafine liggen van min moeder om jampotten mee af te sluiten :P
Als ik jou was zou ik gewoon een kaars of een waxinelichtje pakken.. Da's goedkoper en makkelijker. :D

Als laatste bestaat de rook bij deze rookbom voor een groot deel uit gekookt en weer gecondenseerd paraffine. Voor de rest ontleedt de suiker niet helemaal in C en H2O, maar ontbrandt deze onvolledig. Wat allemaal kortere ketens geeft. Ook denk ik dat er kleine hoeveelheden K2CO3 gevormd worden door CO2 en K uit KNO3
Link to comment
Werkt het ook met Natriumchloraat als sas?


Het zal wel werken aangezien het gewoon zuurstof levert aan een brandstof, bedenk wel dat het een stuk hygroscopischer is als KNO3.

En als je de NaCLO3 gebruikt van tuinbouw etc, zit er meestal een brand vertrager in, maarja probeer het uit zou ik zeggen...



Lttrz
Link to comment

Het Nartriumcloraat komt inderdaad uit de tuinbouw. Maar volgens mij zit er geen brandvertrager in, ik gebruik het redelijk veel als sas en doet het prima. :D

Alles zit in een gesloten blik met paar gaatjes.
In het midden van het vaste mengsel zit een beetje NaClO3 met koolstof om alles te onsteken.

Een foto komt messchien nog. (Als ik vind hoe je foto's upload.)

Max :P

Link to comment

×
×
  • Create New...