Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik ben al begonnen er mee.

Ik heb via een andere methode gebruikt. De gewone mix (60/40) + 25 % kaars stukjes. 100 gram normale mix + 25 gram kaarsvet. Werkt goed alleen problemen het blikje.

Ik had geen blikje voorhanden. Dus ik heb een leeg bier blikje gebruikt (50 cc). Mix er in gedaan. De bovenkant dicht geknepen. Daarna twee keer omgevouwen gaatje voor de lont in geprikt + een aantal gaatjes voor de ventalatie. Werkte goed, alleen tijdens het roken scheurde een kant waardoor hij hard begon te brandden.

Ik ben nog twee andere mixen aan het uitproberen.

Kno3 suiker kaarsvet.

33% 33% 34%
15 15 5

De tweede mix bedoel ik 3 delen kno3/suiker mix (50/50) + 1 deel kaarsvet.

Link to comment

Ik heb een andere mix uitgeprobberd. 3 delen kno3 3 delen suiker en 2 delen kaarvet.

Ook een andere manier van afsluiten uigeprobeerd. Ik had op het moment geen blikjes, alleen een koker. Koker aan de onderkant dicht gemaakt. Het mengsel er in gedaan. Een beetje aangestampt. Toen heb ik er een stukje keukenpapier er op gedaan. De rest opgevuld met zand. En naartuurlijk een paar venatlie gaten gemaakt. Rookt goed. Sisde alleen een beetje hard.

Ik heb vandaag een nieuwe gemaakt. Weer een kartonnen koker. De ene kant twee sneetje in gemaakt en dichtgevouwen. Dicht gemaakt met duck tape. Lont er in. (een rietje gevuld met zeer fijne kno3/suiker). Boven dicht gemaakt met gesmolten mix. Mengsel er in gedaan. Een beetje aangstampt. Omdat het een beetje veel was. De andere kant zelfde manier dicht gemaakt.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • Root Admin

Ja verhoudingen naar massa is bijvoorbeeld 20 gram kaarsvet en 80 gram kaliumnitraat.

Maar even over deze compositie, ik heb deze direct overgenomen van een andere site (vertaald van Engels naar het Nederlands). En ik heb deze nog niet zelf geprobeerd. Iemand vertelde dat deze niet (goed) werkt (ik ga er op dit moment vanuit dat hij het niet goed heeft uitgevoerd).

Compositie met kaarsvet waar ik goede ervaringen mee heb is 50/50/33-kaliumnitraat/suiker/kaarsvet (naar massa). De filmpjes die je ziet op http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/salpeter%20paraf...%20rookbom.html zijn volgens die verhoudingen gemaakt.

Link to comment

Die mix van kno3/kaarvet. Er zit geen brandstof bij. Hoe kan hij dan gaan rooken.

En nog iets. In jouw filmpje, gebruikt je daar nou een bierblikje. Heb je daar nog gaten in gemaakt of zo gelaten. En ik hoor een luide plop. Is dat omdat hij de druk niet kwijt kan?

Ik weet niet of ik het goed heb, maar de achterliggende theorie was toch dat er geen extra lucht bij mocht komen. Gebeurt dat wel gaat hij branden. Als ik het bij 1 groot gat laat (de drinkopening), dan zal hij toch ook wel werken.

Link to comment

Ik ben met twee nieuwe bezig, 1 van 4 a 5 gram en 1 van 4 a 5 kilo. allebie komt mijn oorspronkelijk mix in te zitten. normale suiker/kno3 mix + 25% wax. Met 125 gram heb ik mijn tuin en een gedeelte van straat onder rook gezet. Dit wordt zeer ziek.

Ik maak ze van twee kartonnen koker. 1 10 cm en 1 50 cm lang. Ik sluit ze af met twee eind deksels van bonenblikken. Ik stop er een plasitc zak in zodat ik ik hem kan vervoeren zonder dat de inhoud er uit valt.

Ik maak ze over oud en nieuw. Ik maak er wel een foto van als ze klaar zijn.

Link to comment
Guest Richard
Genoeg om mijn hele dorp onder rook te zetten.

Zou het kunnen dat mijn metalen eindoppen door kunnen brannden. Tijdens een ander experiment brandde mijn bier blikje in tweeen.


Wel een lachwekend gezicht, maar dat is nou juist de reden waarom jij verdacht worden van.... en zo maak je het moeilijker voor anderen om aan hun chems te komen....
Link to comment

Daar ben ik niet mee eens. Dit is een eenamalig project, waarschijnelijk gaat het ook niet door. Het kost veel werk om geschafte wax te krijgen.

Ze gaan me echt niet verdenken van wege een 5 kilo zware rook bom. Toxicsnake had er een van 5.5 kilo. En dat mag dan wel.

Als ze dan de chemicalien gingen verbieden, had ik het heus niet gedaan. Ik gun de andere ook wel hun chemicalien.

Link to comment
Guest Richard
Toxicsnake had er een van 5.5 kilo. En dat mag dan wel.


Wat Toxicsnake heeft gedaan is ook niet verstandig, maar wel een mooi gezicht. Mensen hadden kunnen verongelukken op dat kruispunt.

Als ze dan de chemicalien gingen verbieden, had ik het heus niet gedaan. Ik gun de andere ook wel hun chemicalien.

Waarom denk je anders dat ze bij bepaalde firma's meteen de politie opbellen als er een +/-16jarige jongen naar een zak kalisalpeter vraagt. Eerder was dat spul echt overal te krijgen. Tegenwoordig alleen bij speciaal zaken op bestelling. En dan wordt er nog aan je gevraagd waar je het voor wilt gebruiken. Dat is niet voor niks!
Link to comment
Waarom denk je anders dat ze bij bepaalde firma's meteen de politie opbellen als er een +/-16jarige jongen naar een zak kalisalpeter vraagt


Omdat sommige mensen nog denken dat je van kaliumnitraat HE kan maken.

Een apotheker heeft me eens verteld dat kaliumnitraat met houtschilfers een explosief is... en die mensen zouden dan al wat moeten weten normaal gezien.
Link to comment

Ik weet dat lastig is om aan kaliumnitraat kan komen.

Ik heb heb vandaag een andere gemaakt. 250 totaal (60/40 + 25 % wax). Ik heb een leeg maisblikje er mee gevuld. Ik heb een paar gaten in de boven kant gemaakt. Ik heb door 2 van die gaten een ijzerdraadje door heen gedaan. De bovenkant komt van de bovenkant van een bonen blik. Ik heb ook boven in een paar gaten gemaakt. Ik heb er mijn vaste lont er door heen gestoken. Het deksel vast gemaakt met de ijzerdraadjes. Ik test hem morgen uit.

Link to comment
Guest Richard


Omdat sommige mensen nog denken dat je van kaliumnitraat HE kan maken.

Een apotheker heeft me eens verteld dat kaliumnitraat met houtschilfers een explosief is... en die mensen zouden dan al wat moeten weten normaal gezien.


Met KNO3 kun je ook HE's maken. Samen met een beetje H2SO4 kom jij al een heel eind. Dus klik klare onzin is het niet.
Link to comment
Met KNO3 kun je ook HE's maken. Samen met een beetje H2SO4 kom jij al een heel eind. Dus klik klare onzin is het niet.


Zo een reply had ik wel verwacht, maar nitreren kan ook met NaNO3 of NH4NO3 en die kan je 'overal' krijgen dus waarom KNO3 verbieden?
En nitromethaan sensibiliseren kan je wel met zo een 100 huishoudartikelen dus daarvoor zou het ook belachelijk zijn.

Maar ja het is nutteloos om erachter te willen komen, laten we gewoon zorgen dat we de bronnen die we hebben houden. Want zonder KNO3 wordt pyrotechniek niks!
Link to comment

Wat Toxicsnake heeft gedaan is ook niet verstandig, maar wel een mooi gezicht. Mensen hadden kunnen verongelukken op dat kruispunt.


Het was mijn eerste echt grote rookbom, dus ik dacht , laat ik hem op een leuke plek afsteken. Maar die van dit jaar wordt wel groter ( hoop ik ) maar ik steek hem wel op een wat minder drukke plek af. In een park waar niemand komt. Dus niemand heeft er last van en niemand zal het zien. En het was zeker een mooi gezicht

Ik test hem morgen uit.


Maak wel een filmpje.
Link to comment

Ik maak wel een paar foto's. Het is hier wel koud buiten.

Op zich hebben jullie een punt. Ik vind per definite de kas/suiker rookbom niet echt zwaar. De kno3/suiker/wax rookt een stuk harder. Met 500 gram zette ik hem hele straat onder de rook. Leek net mist. Ik denk dat ik hem beter buiten mijn dorp aan gaan steken. Die van 5 kilo bedoel ik.

Link to comment

×
×
  • Create New...