Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Guest wolkje

AN fontein

Recommended Posts

Dit is je eerste Fontein ? Hij is wel leuk :( alleen hij gaat niet echt hoog, wat is het, 30 cm ? Verder brand het niet echt super snel, dan kun je beter KNO3 i.p.v. AN gebruiken in je fonteienen. Hoe groot was je nozzle ( dat gaatje waardoor je vuur naar buiten komt ) en wat was de ID van de huls ?
Maar wel leuk gedaan voor een eerste keer :wink: . Bij de volgende fontein die je maakt kan ik je wel wat tipg geven als je wilt. Stuur maar een PM'tje :wink:

Guest wolkje

Deze spoot zo een 40cm hoog.

Nozze was 4mm en ID van de hulz 16mm.
Het probleem is dat ik geen KNO3 vind en daarom maar het AN.

Dit was eigelijk niet mijn eerste fontein :( .
daarvoor had ik er nog gemaakt maar daar kwam aleen maar wat geluid en een vlam uit. 8)

Net fonteintje hoor :(
Een iets snellere compo zou hem veel hoger laten spuiten imo.
Succes met verdere constructies.

Gr33tZ

ja ziet er goed uit hoor!! Hoe fijn is jouw ammoniumnitraat+koolstof??? En hoe heb je dit fijner gemaakt? Uit wat is je eindstop gemaakt?
Is geen hoog of een echt super effect maar is wel lekker lang hoor!!

nice :(

Guest wolkje

BOOM, hier zijn de antwoorden op je vragen:==========>>>>

het ammoniumnitraat en koolstof mengsel was een vrij fijn poedertje omdat ik tegelijkertijd gemalen heb met het ijzervijlsel en de stukjes ijzer het megsel verpoederde.

de nozzle heb ik gemaakt van Al folie en de eindstop is een opgefromelde krantenprop.
ik had een compo gemaakt maar dat ging niet allemaal in mn fontein ====> heb ik het dus maar goed aangestampt vandaar dat langdurig effect denk ik :?

Aluminiumfolie gaat het inderdaad niet meer houden bij de wat grotere fonteinen. Ik zou eens wat kattenkorrels fijn gaan malen als ik jou was ! Als je dit ( fijngemalen ) in je huls doet, en je ramt dit goed aan, is dit een hele stevige eindstop. Ook kun je in dit soort eindstoppen van kattenkorrels mooie nozzle's maken.
Zorg wel dat je het echt goed aanstampt, met een stok die bijna precies in je huls past, en je huls moet van onder vlak zijn. Zo gaan het het makkelijkst en het best :wink:

Voor vragen kun je altijd PM'en !

Groetjes, Yellow :wink:

Guest wolkje

Oke volgende keer eens kattenkorrels proberen.

Maar hoe krijg je daar dan een gat in voor de nozzle?
Gewoon een gaatje boren met boormachine??

Ja, gewoon met de boormachine. Zo kun je ook heel makkelijk heel precies boren, dankzij de verschillende boortjes die je er op kunt zetten. bv. 3 mm , 3.5 mm, 4 mm . Wij hebben zo'n heel mooi doosjes waat ze vanaf 2 mm allemaal in zitten :( .

Je kunt dus de eindstop rammen met kattenkorrels, dan nozzle broren, kruit er in, beetje aanduwen, dan weer kattenkorrels en rammen. Je kunt ook pas op het eind de nozzle boren, als je alles al hebt gedaan.

En ja, je ramt dus inderdaad alles. De bovenste eindstop met de nozzle, je lading die je er in doet, en de onderste eindstop. En dat werkt hardstikke goed :D !

Succes Wolkje, ik ben benieuwt naar je volgende fontein !

Waarom niet ? In mijn composities kan dit wel hoor. Je kunt inderdaad ook de nozzle vooraf boren, maar dit is niet per se nodig.

Dat valt best mee hoor..
Als je een ongevoelige compositie gebruikt, (wat hier het geval is) en je zet hem niet op de hoogste stand, en laat hem ook niet een minuut draaien, dan zal er niets heet worden.

Het is totaal geen last voor je boor om door de compo heen te komen, weinig wrijving, dus ook niet veel hitte.

Ik boor regelmatig met een boormachine, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Je nozzle wordt ook mooier dan met een fretboortje of zo.

Edit: Yellow, waarom posten wij altijd tegelijk? :(

In dit soort compositie's is er inderdaad weinig gevoeligheid, en er is inderdaad niet echt veel vrijwing dus warmte. Stel je zou Aluminiumfolie
( gramt ) gebruiken, dan moet je wel oppassen. Kattenkorrels is echter geen probleem. Beetje overbezorgt :wink:

@ mr Stijtje, Haha ja daar lijkt het wel op :( !

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By cojonesm
      whistle to slow gold 3 inch.mp4

MCRH 1.5g 7/3 booster

7 lagen pasting (3x 3strip 1x 2strip)
    • By de.leeuw62
      Rocket header test+25,6 id motortest
    • By Pyrofanatic
      Hierbij mijn laatste eerbetoon aan het pyroforum
      Ik heb hier een hoop geleerd, en kan terug kijken op een leuke tijd.

Ik stop omdat ik het mooi vind zo. Er is gelukkig niks gebeurt oid.

Ik verkoop ook nog mn laatste pyro tools enzo. Die staan onder het verkoop gedeelte hierzo.

Cheers

• By gamekeeper
      NIEUW

Vanaf nu kunnen video's alleen geupload worden in formaten die geschikt zijn volgens de HTML5 <video> standaard:
      MP4 = MPEG-4 Part 14 files with H264 video codec and AAC audio codec WebM = WebM files with VP8/VP9 video codec and Vorbis/Opus audio codec Ogg = Ogg files with Theora video codec and Vorbis audio codec ​http://www.w3schools.com/TAgs/tag_video.asp

WAAROM
      Een aantal videoformaten (.mov en .wmv) zorgen voor problemen bij het afspelen omdat er plug-ins nodig zijn die niet altijd (meer) standaard zijn in moderne browsers. Bijvoorbeeld Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/1247383?hl=nl. Ook zorgen deze oude videoformaten voor problemen bij het afspelen op mobiele apparaten en tablet's (>25% aantal bezoekers).

WORKAROUND
      HandBrake een goede tool om videoformaten geschikt te maken voor uploaden naar PyroForum: https://handbrake.fr/ Beter is natuurlijk media bestanden direct te exporteren naar MP4/WebM/Ogg.
      Wie heeft er tips voor goede videowerking software met export naar H264? Helaas is PyroForum.nl niet zo flexibel met videoformaten als YouTube, mijn excuses hiervoor.
    • By User1
      Goedenmiddag

Al een tijdje verdiep ik me in het maken van salpeterzuur.
      Na veel potentiële getest te hebben, heb ik iets gevonden.
      Tot nu toe heb ik nog nergens deze methode gezien, het is dan ook puur een idee.
      Het uitgangspunt was om van de meest goedkope stoffen gebruik te maken.
      Toen kwam ik met het idee om natriumbisulfaat en ammoniumnitraat samen te verhitten.
      Het bisulfaat dient hier min of meer als vervanger voor de zwavelzuur die normaal gesproken gebruikt zou worden.
      De reden dat ik voor AN heb gekozen komt omdat dit van de beschikbare nitraten de makkelijkst ontleedbare variant is.

Dit is het idee:

verwarmen
      NaHSO4 + NH4NO3 ---------------> HNO3 + restproducten

Aangezien er vele stoffen vormen bij deze ontleding kan ik de reactie vergelijking niet oplossen en zijn de verhouding gesteld op 50/50.

Na een paar dagen geleden een hele kleine hoeveelheid van dit mengsel verhit te hebben en de karakteristieke geur/kleur waargenomen te hebben leek het me tijd voor een iets grotere test:

2 gram NaHSO4
      2 gram NH4NO3

Beide stoffen werden in een rond bodem kolf geplaatst.
      De fles onder een hoek van ongeveer 22.5 graden boven een vlam geplaatst.
      In de fles werd een rubberen stop met glazen buisje bevestigd.
      (de verbinding tussen de stop en glazen buis was nogal slecht , dit zorgde voor veel verlies en zware corrosie aan de rubberen stop, dat was te verwachten )
      Geen solide constructie.

Nadat alles opgehangen was werd het vuur langzaam opengedraaid zodat eerst het resterende water verdampte en de massa vloeibaar werd.
      De temperatuur werd verder opgevoerd en rode/bruine dampen ontwikkelde zich in de kolf.

Foto 1 :
      Duidelijk zichtbare dampen na ligt verwarmen.

Foto 2:
      Een paar seconden later

Foto 3: Vlak voor het beëindigen van de verwarming.

De gassen werden opgevangen in een maatcilinder, dit was verre van efficiënt doordat er zoveel gas niet condenseerde.
      Normaal gesproken zou ik hier een koeler voor gebruiken.
      Toen de verwarming werd afgebroken was het eindpunt waarschijnlijk nog niet bereikt maar door een lek in de overbrenging van de stop en het glazen buisje corrodeerde het rubber zo snel dat er een lek ontstond.

In ieder geval is dit het opgevangen resultaat:

Foto 4:

Het is niet veel (+/-0.5ml) , het gaat puur om het laten zien dat het mogelijk is.

Deze vloeistof met PH papier getest en deze slaat direct heel erg donker uit.
      Ook heeft het de typische geur en rookt de vloeistof lichtelijk.
      Mijn conclusie is dat het salpeterzuur is en dat de methode werkt.

In de nabije toekomst zal ik het ietsjes upscalen en met een degelijke glazen setup proberen.

Ik noem het : " User's method " :D
    • By Blaf
      This goeas to all of you taking part in the game. Especially you Gamekkeper...as I saw your Dutch site covering this issue. Unfortunately, I couldn't get essential details as to how to distract AN from KAS fertilizer. I see it takes dissolving it in boiling water and there, my understanding stops. Could you be so kind and pass me all relevant details?

Of course, I would appreciate any help in this matter.

Blaf
    • By RedBunny
      Vanaf het begin vond ik vuur(werk) leuk en Pyromania leuk, en toen kwam ik op deze site terecht. Veel van de materialen kan ik moeilijk aan komen maar hoe jullie het beschreven (Kas ammonium nitrate extract) was echt koel! Maar ik werd lid van gamekeeper omdat ik zag dat jullie kaliumnitraat verkochten! Ik was letterlijk verkocht. Nou ja, als het nog kan koop ik in januari 2 ofzo kilotjes van dat spul, ik ben nu blut. :P
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.