Jump to content
PyroForum.nl

Vuurwapens


Tommy

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PETN? Je bedoelt in de kogel zelf (exploderende kogels :) ), kan me niet voorstellen dat PETN als propellant gebruikt is, geen enkele kamer lijkt me bestand tegen de druk van een HE. Of bedoel je de primer?
Tegenwoordig wordt in moderne vuurwapens enkel nog NC-based mixjes gebruikt, en voor de oudere wapens nog wel eens BP.

Link to comment

Volgens mij heeft hij het over wat in slaghoedjes zit. (de primer dus)
Als ik het zo zie kun je alleen slaghoedjes maken met gevoelige explosiven, ik denk dat ik maar een beetje ga experimenteren met BP.
Want het blijft volgens mij toch levensgevaarlijk om met gevoelige (en krachtige) explosieven, ook al is het maar een kleine hoeveelheid, te experimenteren in iets van metaal.

Link to comment

Tijd geleden had ik dit op wiki gevonden over PETN: It is primarily used in booster and bursting charges of small caliber ammunition. Maar, ik dacht vanwege de kracht dat het in olifanten geweren werd gebruikt, zoals nitro zei :)

Maar als primer lijkt het mij weer veel te ongevoelig.

Link to comment
  • 1 month later...

Bij munitie zit er meestal loodazide in het zgn. slaghoedje. Bij buskruit patronen zit daarvoor nog een compositie/sas die enige tijd blijft branden, om het buskruit goed aan te steken. In de wat zwaardere patronen zit soms cordiet, en in shotgun patronen soms wel eens cheddite (KClO3 met was).

Link to comment

Dat bedoelde ik ook. En dat wordt dan ontstoken met loodazide of -styphnaat.

Ik wil binnenkort (voor oud/nieuw) misschien een soort seinpistool gaan maken. Dat wordt dan een meerwandige rvs buis, met een handvat eraan. Ik moet alleen nog een 'veilige' manier verzinnen om dat ding af te laten gaan, want ik heb weinig zin in het boren van een gaatje in de achterkant (vanwege vonkjes in je gezicht, kleren, handen etc).

Link to comment
  • 2 years later...
Dat bedoelde ik ook. En dat wordt dan ontstoken met loodazide of -styphnaat.

Ik wil binnenkort (voor oud/nieuw) misschien een soort seinpistool gaan maken. Dat wordt dan een meerwandige rvs buis, met een handvat eraan. Ik moet alleen nog een 'veilige' manier verzinnen om dat ding af te laten gaan, want ik heb weinig zin in het boren van een gaatje in de achterkant (vanwege vonkjes in je gezicht, kleren, handen etc).

Houd er wel even rekening mee dat je hiermee de wapenwet overtreedt.
Zodra je iets maakt wat projectielen afschiet door gasdruk, je in overtreding bent.

Bovendien is het maken of transformeren van wapens in NL voorbehouden aan erkenninghouders.
Jullie vinden het misschien geen (serieus) wapen, maar daar denkt justitie anders over.

Stel dat je ooit nog eens echt wilt gaan schieten, en lid wilt worden van een schietsportvereniging, dan gaat je dat met zo'n overtreding op je naam in ieder geval al niet meer lukken.

En een reaktie op de eerdere posts:
Op welke leeftijd je lid kan worden van een schietsportvereniging hangt vaak af van de vereniging.
Als zij ook met lucht schieten is dat vaak vanaf 12 jaar.
Met vuurwapens schieten wordt meestal 18 jaar gehanteerd. Er zijn er waar je met 16jr. onder begeleiding kan schieten.
Een wapen aanschaffen kan in alle gevallen pas vanaf 18 jr (Ook lucht), bovendien moet je bij vuurwapens nog aan allerlei andere voorwaarden voldoen.

(Meer info bij je lokale schietsportvereniging, of evt. bij www.ssvtarget.nl
Link to comment
Houd er wel even rekening mee dat je hiermee de wapenwet overtreedt.
Zodra je iets maakt wat projectielen afschiet door gasdruk, je in overtreding bent.

Bovendien is het maken of transformeren van wapens in NL voorbehouden aan erkenninghouders.
Jullie vinden het misschien geen (serieus) wapen, maar daar denkt justitie anders over.

Stel dat je ooit nog eens echt wilt gaan schieten, en lid wilt worden van een schietsportvereniging, dan gaat je dat met zo'n overtreding op je naam in ieder geval al niet meer lukken.

En een reaktie op de eerdere posts:
Op welke leeftijd je lid kan worden van een schietsportvereniging hangt vaak af van de vereniging.
Als zij ook met lucht schieten is dat vaak vanaf 12 jaar.
Met vuurwapens schieten wordt meestal 18 jaar gehanteerd. Er zijn er waar je met 16jr. onder begeleiding kan schieten.
Een wapen aanschaffen kan in alle gevallen pas vanaf 18 jr (Ook lucht), bovendien moet je bij vuurwapens nog aan allerlei andere voorwaarden voldoen.

(Meer info bij je lokale schietsportvereniging, of evt. bij www.ssvtarget.nl


Dude, wat denk je dat onze hobby is?? Harstikke illegaal ja. Denk dat Miech ook wel weet dat het illegaal is.
Thx voor de info iig.
Link to comment
Gasdruk? Zolang je wapen pneumatisch werkt behoort het tot de categorie luchtbuks en is het dus geen vuurwapen. Legaal mits gebruikt op eigen terrein.

Misschien een beetje overbodig grote bump van je, 2,5 jaar?
Ja maar zo makkelijk is het ook weer niet. Dan zou een aardappelkanon met een 300 bar gasfles erachter ook mogen namelijk.

Zo'n seinpistool bouwen zou in principe inderdaad alleen mogen met een verlof voor die activiteit en voor wetenschappelijk onderzoek in dat gebied. Zo ongeveer dan.

Met het schieten van een 2" mortier overtreden we dus blijkbaar ook de wapenwet? Gelukkig niet, dat valt namelijk onder het vuurwerkbesluit.
Link to comment

Dat mag gek genoeg ook, ik ken ook mensen met een groot terrein die dat doen.

Zodra je een "knikkerkanon" maakt, een colafles met wat geel pvc eraan als loop en wat haarlak als brandstof, is het een vuurwapen en dus illegaal.
Ook al heeft een goed pneumatisch kanon onvoorstelbaar veel meer kinetische energie.

Mijn broer en ik delen behalve pyro ook deze hobby, ik zal wel een keer wat posten in het "overig" gedeelte.

Link to comment

De enige ervaring dat ik heb met "wapens" is mijn luchtdrukgeweer (een diana .350 magnum voor de mensen die willen weten welk type het is)

Verder ben ik niet echt zo bekend met veel wapens ook al vind ik wapens erg mooi. Met erg mooi bedoel ik niet in de zin dat je er iemand mee kan neerschieten natuurlijk maar het gehele mechanisme enzo achter wapens en de vele vormen die ze hebben vind ik prachtig.
Moesten we in België geen vergunningen moeten hebben of er toch geen zo'n moeite voor moeten doen had ik zeker al meerdere wapens van alle kaliber en soorten ik vind ze gewoon mooi.
Nu zitten ze gewoon heel die wapenwet te verzieken veel mensen hebben hun niet aangegeven wapens al ingediend terwijl ze ze eigenlijk nog mogen hebben omdat de wet na bijna 3 jaar denk ik nog altijd niet op zijn pootjes staat :lol: .

Link to comment

@Snooby: naar mijn idee een vuurbuks of andere synoniemen hiervoor: shotgun, jachtgeweer etc.

@Destroyer: erg mooi is wel zo dat jullie wapens in bezit kunnen hebben zonder daar echt extreem veel moeite voor te hoeven doen, in Nederland is er geen beginnen aan aangezien je echt aardig wat dure spullen zal moeten aanschaffen (wapenkluis etc.)!

Link to comment
@Snooby: naar mijn idee een vuurbuks of andere synoniemen hiervoor: shotgun, jachtgeweer etc.

@Destroyer: erg mooi is wel zo dat jullie wapens in bezit kunnen hebben zonder daar echt extreem veel moeite voor te hoeven doen, in Nederland is er geen beginnen aan aangezien je echt aardig wat dure spullen zal moeten aanschaffen (wapenkluis etc.)!


Dat komt nog wel wacht maar tot er nog eens iemand een ander om legt, dan zullen ze ook wel effe rondkijken hoe kunnen we het ze nog moeilijker maken :/.dat van die wapenkluis wist ik wel niet wij moeten 12 keer per jaar met dat wapen naar een schietclub ofzo das ook wel een hoe zal ik het verwoorden "pain in the ass" als je ze gewoon als decoratiestuk wil en ik ga geen wapen kopen om het daarna onklaar te laten maken NO WAY!

-Greets destroyer-
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb zelf 2 luchtdruk wapens een crossman 1077 en een perfecta.45.
Ik ben laatst met een paar vrienden naar Dor Houtmees geweest.
lekker geschoten daar enzo, ook met groot kaliber terwijl wij allen nog maar 14 zijn!
Volgens mij mag je als je 16 bent een luchtdrukwapen vergunning halen en mag je op eigen terrein
zonder toezicht schieten.
als je 18 bent moet je eerst een vuurwapenvergunning halen voor vuurwapens wat mij nogal logisch lijkt.
en zelf enige vorm van het maken of modificeren van vuur/luchtdrukwapens is ten strengste verboden volgens de Nederlandse wet.

Link to comment

Altijd leuk zo'n crosman (alleen gaan de co2 patronen in de buidel tasten bij vaak gebruik).

De nederlandse wapenwet kent nog velen haken en ogen. Ik kan wel een paar stukjes kopieren om het duidelijk te maken(als daar intresse toe is).

samengevat:

- Je mag niet/geen ''luchtbuks'' kopen <18.
- Ook mag je niet op erf schieten <18. Ook niet onder begeleiding van een volwassene*
- Je hebt in de NL geen vergunning nodig om een luchtdruk wapen aan te schaffen. Dus ben je 18 dan kan je een luchtbuks kopen ongeacht kaliber en ''kracht''.
Let er dan wel op dat je geen lookelikes van vuurwapens koopt want dan ben je weer strafbaar.

* In de wet zijn dit interessante stukjes, ook het begrip ''voor handen hebben'' loop niet echt over.

De vereniging is verantwoordelijk waarmee ze jullie laten schieten.

Link to comment

Wat ik me herinner is grofweg het volgende.

Voor handen hebben:
-Je bevindt je binnen 50 kilometer van het wapen.
-Je hebt directe of bijna directe toegang tot het wapen, of het wapen light in je huis.
-Je bent in staat het wapen te gebruiken, dat wil zeggen, je hebt munitie.

Dragen:
-Je draagt het wapen bij je.
-Je bent direct of met enkele kleine handelingen in staat het wapen te gebruiken.
-Je hebt de sleutel van het foedraal/tas bij je.
-Je hebt munitie bij je (indien van toepassing).

Vervoeren:
-Het wapen is niet direct bruikbaar, danwel door de manier van verpakken, danwel door het gedeeltelijk of geheel te demonteren.
-Je mag geen munitie vervoeren tegelijk met het wapen (indien van toepassing).
-Het wapen mag niet binnen redelijke tijd gebruiksklaar zijn.

Een luchtbuks mag je mee over straat, maar deze mag uiteraard niet geladen of gespannen zijn (dan is het 'Dragen'). Ook moet deze in een foedraal of tas vervoerd worden, omdat het vrij bedreigend overkomt als je open en bloot met een buks over straat loopt. Een slot op je foedraal is aan te raden, maar niet verplicht voor luchtdruk bij mijn weten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...