Jump to content
PyroForum.nl

Sorbitol Raketten


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

[Pleegt grafschennis]


Toen ik na het aanschaffen van een halve kilo sorbitol het world wide web wat nalas op informatie betreft de synthese van SHN, kwam ik bij toeval een link naar Richard Nakka's site tegen, waar wat technische informatie over KNSB propellant beschreven stond.
Nu, enkele proefjes, 3 naslagsite's en 20 pagina's Nakka & Friends later, ben ik tot de conclusie gekomen dat KNSB werkelijk superieure raketbrandstof is, wat ik hieronder met wat simpele feiten en bevindingen duidelijk zal maken:


Allereerst is er natuurlijk een nadeel, dat hier vanzelfssprekend al eerder genoemd is. De prijs. Na wat kort rekenwerk ben ik er echter achter gekomen dat naar mijn inkoopprijzen een kilo KNSB propellant slechts 40% duurder is dan 'gewone' KNSU propellant, wat de kiloprijs van KNSB propellant in mijn geval op een luttele €4,795 brengt en ik koop mij KNO3 en sorbitol láng niet voor de laagste prijzen mogelijk in. (Respectievelijk €3,50 en €7,20 de kilo) De sorbitol kan ik in ieder geval met niet al te veel moeite voor de halve prijs krijgen.
Misschien dat het voor mensen met een erg laag budget anders ligt, maar een kilo raketbrandstof voor minder dan 5 euro is voor mij méér dan redelijk.


Dan nu de voordelen van KNSB propellant tegenover normale (R-)Candy, want daar gaat het tenslotte om. De eenvoudigste manier om deze duidelijk te maken is een korte opsomming van de grootste nadelen van KNSU als volgt:

1-Propellant gebaseerd op suiker is erg hygroscopisch.

2-KNSU wordt snel hard en onhandelbaar.

3-Smelten is een gevaarlijk proces, omdat het smeltpunt van suiker en de ontbrandingstemperatuur van
KNSU (te) weinig schelen.

4-De R-Candy variant maken is op zijn beurt weer een proces dat lang duurt en het kan lastig in te schatten zijn wanneer de propellant droog (genoeg) is.

5-Caramelisatie.


En dan nu de hoe deze problemen bij KNSB niet aanwezig zijn.

1-KNSB propellant heeft (vrijwel) geen hygroscopische werking, Richard nakka heeft ooit een blokje KNSB drie weken (Of maanden, ik ben er niet helemaal zeker meer van) in de schuur laten liggen, wat hierna nog net zo goed brandde. Ikzelf heb zulke resultaten na een week ook behaald, misschien dat ik binnenkort dezelfde test met een maand in de badkamer of soortgelijke vochtige ruimte herhaal.

2-KNSB propellant is mínstens 12 uur na bereiding nog volledig bewerkbaar en sowieso nog 4 uur 'kneedbaar'. De propellant brand in kneedbare staat echter net zo prima als de vaste vorm, wat het probleem van een 'droogtijd' uit de weg ruimt voor dit kan ontstaan.

3-Door het relatief lage smeltpunt van sorbitol (95 graden celsius) is het mogelijk om de propellant veilig te smelten en gieten, ook zijn zowel de heer Nakka als ik er niet in geslaagd KNSB propellant in de pan te laten onbranden bij een experiment waarbij de temperatuur expres zo hoog mogelijk op wordt gevoerd om de brandstof door enkel de hoge temperatuur in de pan te laten ontbranden, dus zonder een open vlam in de KNSB.

4-Het is mogelijk om R-KNSB te maken, maar dit is dan een zaak voor de liefhebber, gezien het gemak en de vrijwel gelijke prestatie van de gesmolten variant.

5-Überhaupt geen factor bij sorbitol.



Tot slot een antwoord op wat ongetwijfeld een 'FAQ' rond KNSB is, namelijk de prestatie in vergelijking met KNSU of R-KNSU. Daar kan ik kort over zijn, ze zijn namelijk vrijwel identiek, volgens de gegevens die online te vinden zijn en dat kunnen mijn eigen resultaten onderschrijven.


ttkik, Pjee.



P.S: Ik denk niet dat ik nog aan SHN toekom, KNSB is veel te veel lol! :rolleyes:

Link to comment

Ik heb al wat met KNSB gewerkt en ik moet zeggen dat ik er content van ben, om de redenen die Pjee al opsomde. Maar ik heb daarentegen ondervonden dat KNSB wel (nogal) hygroscopisch is! Ik liet eens een stukje aan de lucht en het werd geleidelijkaan erg vochtig, met een plasje water errond... IMO is het beter om in kleine raketten BP te gebruiken; maar in grote raketten heeft KNSB duidelijk voordeel (omdat je dan niet een grote motor met BP moet rammen).

@ener: Wel, je kan het niet echt 'gieten'. Daarvoor is het niet vloeibaar genoeg. Maar mbv een lepel en wat aandrukken krijg je het er gemakkelijk in.
Ik denk trouwens niet dat het veel inkrimpt tijdens het afkoelen.


Edit: @Pjee hieronder: ik gebruik de gesmolten variant; 65/35 Kaliumnitraat/sorbitol. Waarschijnlijk is het bij mij zo hygroscopisch omdat m'n labo 'n hoge luchtvochtigheid heeft...

Edited by Sobrero
Link to comment

Hmm.. Van een hygroscopisch effect heb ik na de 'een week laten liggen en we zien wel' proef niet veel gemerkt, het buitenste randje was wellicht ietwat damp, maar het brandde nog prima. Gebruikte je de gesmolten of R-KNSB variant? Overigens kon ik dat effect bij de controle batch door die in een luchtdichte zak te stoppen - die tevens groot genoeg is om een flink(e) (aantal) motor(en) in te kunnen bewaren - volledig teniet doen, dus ik heb sowieso niet zo'n bezwaar tegen een klein beetje hygroscopie. Het is in ieder geval niet zo treurig als met R-Candy, waarbij motoren soms een uur na het boren al niet meer functioneren.


@ener: Het is 'eerste druk' hier op het forum. :rolleyes: In additie op Sobrero zou ik nog willen zeggen dat het inderdaad ietwat lastig te gieten is door de stroperige aard van het onafgekoelde product, maar door de kneedbaarheid na enkele minuten afkoelen tot uren later is het eenvoudig in een gietvorm te krijgen. Ik geloof trouwens dat het niet krimpt, maar dat zou ik eigenlijk ergens moeten nalezen of even proberen.

Link to comment

Zolang ik het maar niet hoef te rammen vind ik het wel best.
Ik zou het voor grotere motoren willen gebruiken. Voor de kleinere vind ik pulverone lekker werken.
Grote diameters is uberhaupt lastig te rammen, dus dan zou dit dé oplossing zijn.

Word deze brandstof als end of coreburner gebruikt?

Link to comment

Ik zou niet weten of de brandstof bedoelt is voor end- of coreburners, maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het heel veel uitmaakt, vliegen doet het toch wel. Wat ik je wel kan vertellen is dat het met een (bijna) volledige core een gruwelijke acceleratie en liftkracht heeft en tot nu toe mijn nozzles intact laat.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...