Jump to content
PyroForum.nl

Sorbitol Raketten


Recommended Posts

Beste mensen,

Hebben jullie wel eens gehoord van raketten of vuurpijlen waarin sorbitol word gebruikt ? Ik heb ergens gelzendat je vuurpijlen hierdoor 20% beter werden.
De compositie die aangeraden word:

Sorbitol...........34
KNO<sub>3</sub>..............65
Fe<sub>2</sub>O<sub>3</sub>...........1

Heeft iemand hier ervaring mee ? En zijn er mensen die mij iets meer kunnen vertellen over Sorbitol, wat dit eigelijk precies is ? Een soort zoetstof, maar het is ook weer geen suiker toch ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Sorbitol is volgens mij 250 keer zo zoet.

Edit: Wikipedia zegt dat het de helft zo zoet is. Dit is de structuurformule, het ziet er best wel brandbaar uit.

Edit 2:Het wordt gebruikt in calorie arme dieëten, dus het lijkt me niet een stof die veel energie inhoud heeft.

Link to comment
hehe, voedingsenergie heeft niet veel te maken met ontbrandingsenergie.


Verbranding van glcose is net zo goed een verbranding als een bunsenbrander of bp, alleen ziet het er wel aardig anders uit want een vlam in ons lichaam is niet al te prettig.

Sorbitol is volgens mij 250 keer zo zoet


Dat is aspartaam :roll:

Edit: grammaticale fout weggehaald
Link to comment


Inderdaad, verbranding van glcose is net zo goed een verbranding als een bunsenbrander of bp, alleen ziet het er wel aardig anders uitm want een vlam in ons lichaam is niet al te prettig.


Klopt hier iets niet?
Link to comment

Ik heb nog overwogen sorbitol aan te schaffen bij die shop waar jij dat gelezen hebt yellow, maar niet gekocht.
Tafeluiker werkt ook goed genoeg..
Je kan btw bij de drogist om sorbitol vragen, dan kun je gewoon 100g kopen om het uit te proberen, zonder meteen met een hele kilo te zitten.

Opzich wel interessant. Als je raketten daardoor beter vliegen helemaal!

Link to comment

@ Mr. Stijntje, gaan ze daar weer niet moeilijk over doen ? Ik kreeg KNO3 al niet mee dus.....Maarja, Sorbito is ook net iets anders he.


@ Moloch, ik stuur je wel een PM.

Op de site waar ze dit spul ook per kilo verkopen staat dat je raketten/vuurpijlen 20% beter worden, en een snellere ontbranging hebben dat hij sneller en beter omhoog komt, en dat je motor net iets langer blijft branden.
Klinkt erg goed allemaal :( Ik denk dat ik dat spul maar ga aanschaffen :wink:

Link to comment

Ik weet niet de goede term ervoor, maar sorbitol is in dat mengsel de enige stof die reageert met zuurstof. De andere twee stoffen zijn oxidatoren. Omdat het een calorie arme stof is (het is op veel plaatsen al geoxideerd, zie de H-bruggen), denk ik niet dat je er een raket mee de lucht in krijgt.

Link to comment

Ik heb ermee gewerkt en ik vind ze niet bepaald superieur.

Ik werk nu met zeer goede BP in raketjes met een ID ratio die net geen CATO haalt, de raketten halen ongeveer het drievoudige van mijn andere raketten met payload,..

Als je wil voordeel halen uit sorbitol raketten mag je gaan rekenen in 100en grammen per raket omdat we dan over HPR praten en niet meer over gewone pijltjes.

Link to comment

voor een kilo.
Maar dat het inderdaad pas verschil maakt in hele grote raketten geloof ik graag, ik vroeg me alleen af of het ook kon in vuurpijlen, en ik dacht: Waarom niet ?

@ Exhile, Het is toch in ieder geval niet slechter dan gewone suiker ? Ik denk dat het wel goed moet werken. En gebruik jij ook die 1% Fe2O3 ?

Link to comment
Ik denk niet dat het iets gaat worden. Dat het eerder smelt dan suiker kan ik ook niet bij, zie de vele H-bruggen. De aantrekkingskracht tussen de moleculen is heel groot. Bij sacharose komen nauwelijks H-bruggen voor.


Ehm, sacharose bevat aardig wat OH-groepen hoor, dat maakt toch wel een aardige hoeveelheid waterstofbruggen mogeljk. Bij sacharose tel ik 8 OH-groepen, bij sorbitol 6, daarbij is de molecuulmassa kleiner dan die van sacharose.
Link to comment

Ik heb nog ff met mijn scheikunde leraar gesproken. Hij vertrouwt me niet erg, maar dit wou hij wel zeggen. Sorbitol heeft ongeveer de helf minder energie inhoud dan suiker. Het smeltpunt ligt ook een beetje lager. Ik was in de war met aspartaam, dat heeft weinig energie inhoud. Het kan misschien wel gaan werken, ik zou zeggen, probeer het eens!

Link to comment
Ik heb nog ff met mijn scheikunde leraar gesproken. Hij vertrouwt me niet erg, maar dit wou hij wel zeggen. Sorbitol heeft ongeveer de helf minder energie inhoud dan suiker.


Ongeveer de helft van de zoetkracht heeft het. Maar bij die verbranding onstaat wel bijna net zoveel energie.

EDIT: Sorry for the BS die hier stond, ik was in de war met een andere temperatuur.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...