Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Afgelopen weekend heb ik ondervonden dat iedereen hier rode gom moet gaan halen. Dit werkt zo ontzettend fijn. Geen lange droogtijden als met dextrine/SGRS en geen moeite doen met pingpongballen/NC, maar gewoon je compo mengen, beetje aceton erbij, cutten/pressen een dagje laten drogen en klaar is kees. Ik heb nu +/- 200 Shimizu groen en rood sterren gemaakt, en ongeveer 100 bleser paars... Werkt echt ontzettend relaxt (in tegenstelling tot 400# Al flakes :huh:)

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aceton? Gebruik je geen alcohol ervoor dan?
Dat was júist mijn reden om voor rode gom te gaan.. Dat ik geen aceton meer nodig had. :huh:

Krijg je geen gedonder met parlon dat onwijs plakkerig wordt? Dat is de reden waaróm ik geen aceton meer wil gebruiken.. :P Al rol tests gedaan? Als het binnen is zal ik dat sowieso testen.. Flashcores in tigertail stars zijn het mooiste wat ik ken. Maar met dextrine drogen de stars zo traag... (24uur in de droogkast voor 10mm stars)

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Wat is er mis met shellack superman.. veel mixjes zijn ook met shellack.
Parlon is niet zozeer binder maar chloordonor.
En jongens met silvertail stars kun je veel beter een varia aan aluminium gebruiken want juist de grovere deeltjes maken de tail een heel eind langer.( dus deels airfloat en deels zaagsel)

En de keuze van de prime is deels bepaald door de samenstelling van de star en deels door de comp die het moet ontbranden. Buiten de functie van timing.
De stars met dextrine die te langzaam drogen kun je de droogtijd drastisch verkorten door deels je water te vervangen door alcohol.

@ ener .. kleine stukjes schellack zichtbaar is geen goed teken .. te slecht gemengt. Een goede tip voor jou is om de shellack van te vooren eerst goed fijn te maken in een koffie molen of kogelmolen. Dan de sas goed mengen en dan pas bevochtigen en verder mengen. Ik weet dat veel recepten beschreven staan als los shellack op in kokend ethanol , maar je kunt ook al dan niet kokend ethanol toevoegen aan je complete comp.
@ pyrofanatic . de moeite om te diaperen doe je alleen met gevoelige stoffen, die silvertails stars zou je onderhand met een keuken machine kunnen mixen. En stars zijn altijd uiteindelijk vochtige composities die je dus niet kunt diaperen .. meer een gevalletje mengen en roeren.

@allemaal .. airfloat aluminium bevochtigen met ethanol in de verpakking voorkomt een zilver laag door heel je huis. Enige nadeel is het mogelijke samenklonteren, dus extra goed mengen daarna. En percentage gewichtsverschuiving incalculeren met afwegen.

Groetjes Jason
Voor al uw praktische tips !!!

Link to comment

Shellack is voor mij iig veel duurder... Ik betaal 10 euro voor 100g (!). Voor Rode gom ongeveer 40 euro per kilogram inclusief verzendkosten.

Met binden heb ik geeb probleem met de parlon. Deze lost ook netjes op, en door de toevoeging van de andere spullen verdwijnt het plakkerig effect. Wel handschoentjes aan uiteraard, want alles wordt rood.

Met spiritus heb ik het nog niet geprobeerd maar is wel veel goedkoper. Enneh rollen doe ik niet want ik heb geen wok meer of rolmachine, en mijn moeders wok mag ik niet gebruiken. Als je btw perchloraat in de shimizu composities vervangt door chloraat hoef je de stars niet te primen heb ik gister ondervonden.

Edited by superman21
Link to comment
@ ener .. kleine stukjes schellack zichtbaar is geen goed teken .. te slecht gemengt. Een goede tip voor jou is om de shellack van te vooren eerst goed fijn te maken in een koffie molen of kogelmolen. Dan de sas goed mengen en dan pas bevochtigen en verder mengen. Ik weet dat veel recepten beschreven staan als los shellack op in kokend ethanol , maar je kunt ook al dan niet kokend ethanol toevoegen aan je complete comp.

Die kleine stukjes waren niet fijner te krijgen, niet in een ballmill en niet in de koffiemolen met of zonder de andere ingredienten. Kneiterharde schellak was het.

Ik heb vanmiddag weer een batch van 500gram gemaakt, deze keer op de officiele manier. Ze zijn nu wel beige geworden, hoe de vorige zo donker was is me nog steeds een raadsel, misschien ander soort schellak. Foto's volgen....
Link to comment

Superman21, schellak is wel goedkoper te krijgen. Ik betaal 35,- incl verzendkosten.

De redstar #3 maak ik zoals aangegeven met schellak opgelost in alcohol (96%)
Niet teveel alcohol, er is maar een klein beetje nodig. Voor 50gr schellak ongeveer 50ml alc. Als het te dik is gewoon wat alcohol toevoegen.
Als het dikte van deeg heeft, maak ik er een plak van en snijd ik de sterren.

Link to comment

Over stars rollen.. Iemand positieve ervaringen met het rollen van Tigertail of C8 sterren? (Maw, de 40-50% houtskool stars) Ik kom namelijk niet verder dan 10mm, waarna alles aan de wanden blijft plakken en de ster niet meer groeit. Of extreem traag.
Terwijl het eerste stukje wel goed gaat..

Ik gebruik Red Gum als bindmiddel. Hiermee rol ik prima stars met bijvoorbeeld D1:

(Deze zijn gerold om vierkante cores)

Maar met tigertail haal ik dit dus simpelweg niet. Enige opossing die ik in gedachten heb is regelmatig drogen, maar dat gaat heel veel tijd in beslag nemen. (Wat best mag, maar toch voorkom ik het liever) Kortom: Heeft er iemand ooit geëxperimenteerd met een rolbare tigertail? Beetje parlon of zilverzand erdoor voor de flow misschien? Iets dat voorkomt dat het aan de wanden plakt? Een zwaardere houtskoolsoort?

Ik zit maar te gissen, maar ik hoop dat iemand het weet. :huh:

gr,
Stijn

Link to comment

Ik zuig in stars rollen, maar waarschijnlijk wil het om te beginnen helpen als je een lekker zware starcore gebruikt. Een klein handje jachthagel vind ik persoonlijk een van de heerlijkste dingen om stars mee te rollen. Het enige lastige is het beginnetje, want vocht hecht niet heel geweldig op lood, en de eerste laag compositie ook niet zo. Oplossing daarvoor is de hagel licht sprayen met heel dunne NC, en daar een laagje fijne houtskool omheen rollen. Vervolgens drogen en dan plakt elke compo er wel op.

Edit: Voor het milieu, gebruik bismut jachthagel. Deze is wel wat duurder, maar met een doosje kun je zeker 10.000 stars rollen. je hoeft niet bang te zijn dat het om de hoofden van mensen klettert, want het smelt tot kleine lichte druppeltjes als de star zijn einde naderd. Bovendien zijn die balletjes nou ook weer niet zo zwaar.

Ander alternatief is rollen om dragon eggs. Die zijn ook redelijk zwaar, dus daarmee lijkt het me dat het ook wel werkt.

Edited by miech
Link to comment

Lees dit laatste stukje van mij maar eens goed:

https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=2134&st=40

Je moet je bak verwarmen, ik denk dat de meesten hiermee problemen hebben. En je moet ze langer "droog" doorrollen zodat ze ietsjes slijten.
In lood rollen doe ik niet, probeer het wel een beetje veilig te houden en milleu vriendelijk.

En ik gebruik tegenwoordig alleen water, geen toevoegingen meer.

Edit: molen in bedrijf

Sterrenmolen.mpg

Edited by Piet
Link to comment

Ik had zojuist een 2 inch shell gemaakt met de volgende stars;

72 KNO3
29 Zwavel
03 Houtskool
05 Dextrine

+ een paar Ti snippertjes (klein rond de mm) dus geen hele krullen.

En ik moet zeggen dit geeft echt een heel mooi effect! De stars branden behoorlijk langzaam en zijn dus goed te gebruiken voor kleinere shells. Ze geven wit licht met een mooie zilveren staart erachter aan.
Dus mocht je Ti hebben dan moet je die zeker een keer proberen want ik was erg verast over het effect,
aanradertje dus! :huh:

Link to comment

Ik denk dat je KClO3 en KClO4 in de meeste gevallen bijde voor elkaar kan vervangen.
Het risico van zwavel met Kaliumchloraat bij elkaar even buiten beschouwing gelaten.

Schellak is opzich een handige binder, maar als je ronde sterren wilt word het denk ik toch lastiger. En zeker als je verschillende composities wilt verwerken in 1 ster.

Link to comment

Maar in principe zou het kunnen als je ze bijv. pumped?

Lancaster Red
percent component
70.00% Potassium Chlorate
15.00% Strontium Carbonate
10.00% Red Gum
4.00% Dextrin
1.00% Charcoal (airfloat)

In deze mix zou je dus de rode gom kunnen vervangen voor arabische gom?

-B.

Link to comment

Nee, meestal is dit niet zo. Ik neem aan dat je met maizena dextrine bedoelt, overigens?
Anyway, in composities waarbij kleurzuiverheid niet van belang is kun je red gum wel door dextrine vervangen, maar doorgaans wordt met red gum ook echt red gum bedoelt en gaat je compositie zich anders gedragen met (alleen) dextrine. Wanneer het goedkopere en eenvoudige verkrijgbare alternatief dextrine net zo 'goed' zou werken zou men dat wel in de compositie opgeven, nietwaar?

Link to comment
Lancaster Red
percent component
70.00% Potassium Chlorate
15.00% Strontium Carbonate
10.00% Red Gum
4.00% Dextrin
1.00% Charcoal (airfloat)

In deze mix zou je dus de rode gom kunnen vervangen voor arabische gom?
Daar kom je natuurlijk maar op één manier achter. :huh: Ik geef het wel kans.. Maar schellak lijkt me nog net iets meer kans hebben.

Maar probeer het eens! En vergeet niet om de mix in starvorm, van een afstand te testen. (het liefst in de lucht) Dan is de kleur vaak heel anders dan los op een hoopje! (Merk ik vooral bij blauw, maar ook andere kleuren.)
Link to comment

Je moet ook niet recht in de vlam kijken maar op de muur bijvoorbeeld, licht die in de goede kleur op dan zit je wel goed.

Schellak zal het zeker doen in deze compositie, dan ben je eigenlijk met redstar #3 bezig.
Hoewel ik liever die lancaster red maak, aangezien je die niet hoeft te cutten.

-.B.-, heb je die compo al geprobeert ondertussen of bestel je pas arabische gom als je zeker weet dat ie het doet?
Ik kan hem anders wel even testen vanavond, maar heb alles schoon gemaakt.

Link to comment

Nouja ik heb hem iig nog niet getest... Ik ben aan een andere rood compo al 50 gram Sr(NO3)2 verloren.
Ik wou het dus eerst even zeker weten voordat ik dezelfde fout maak... Als jij hem zou willen testen ben ik je zeer dankbaar. :P:huh:

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

Ah, weer een mooie eerste keer. Mijn eerste stars.
Niet echt de moeite om een Video-topic over te openen.
De eerste is gewoon een meal star, gemaakt met spiritus en omdat het een test is niet gebonden (Die nu liggen te drogen zijn met nc-laque gebonden super hard.)
En de andere is met een paar grammetjes Mg (lijkt wel rood?)



Wat commentaar had tof geweest, kwestie van weten dat ik goed op weg ben :huh:.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...