Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Ik ga vandaag wat verschillende soorten hout verkolen:
- Wilg (daar hebben wij zo'n mooie boom voor in de tuin staan :P )
- Mahonie
- Hennep
- Eik
- Kastanje
- Binnenkort nog wat dennenhout, ja waar zal dat nou vandaan komen :D .

Ik ga kijken welke effecten het hout hebben op een gelijke compositie TT star. Welke compo dit wordt moet ik nog even bekijken. Heeft verder iemand nog een tip voor speciale houtsoorten?

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wilg geeft zeer heldere vonken die lang blijven hangen... Ik zal ook wat testjes met dennehout doen als de fik in de kerstboom mag :D
Zoude de naalden eigenlijk iets leuks doen, als je er houtskool van maakt, dat zal ik eens proberen.

Gr33tzz

@hieronder: die vliegen allemaal mee de fik in, dan ben ik er eindelijk vanaf van die lelijke dingen :P

Edited by dieselpower
Link to comment
Wilg geeft zeer heldere vonken die lang blijven hangen... Ik zal ook wat testjes met dennehout doen als de fik in de kerstboom mag :D
Zoude de naalden eigenlijk iets leuks doen, als je er houtskool van maakt, dat zal ik eens proberen.

Gr33tzz


En de kerstballen? En het standaart? :P Nee hoor, flauw geintje. Je kan proberen met de naalden, ik ben benieuwd.
Link to comment

Hmm, berkenhout, paulownia, balsa ( :D ), populier, kersen, appel, olijfhout, diverse struiken en sierplanten? Ik heb hier nog wel een paar stukken koto liggen anders, dat is een Afrikaanse loofboom. Wellicht krijg je daar ook langdurige vonken mee.

Voor een compositie zou ik je de tigertail van Shimizu aanraden. Die bevat relatief veel oxidator, waardoor je meer kans hebt dat een star blijft branden.

44 KNO3
44 Houtskool
06 Zwavel
06 Dextrine

Link to comment

Je kunt er een soort tigertail van maken, maar dan heb je wel een binder nodig. De spiritus is niet per se nodig, want dextrine lost prima op in water. Een snufje zwavel zal zorgen dat deze stars stukken beter gaan branden, maar gewoon 50/50 moet ook werken.

Met alléén deze grondstoffen gaat het je dus niet lukken.

Link to comment
Heeft er iemand wel eens stars gemaakt van alleen kno3 en C met behulp van spiritus?
Ik ben wel benieuwt of dat zou werken.

Thomaz


Je zal zo en zo een binder nodig hebben. Dextrine kan iedereen krijgen en is ook nog eens goed(koop), je kan inderdaad sterren maken met alleen C en Kno3. Dan is de meest gebruikte denk ik; Chrysanthemum of mystery.

C: 50
KNO3: 45
Dextrine: 5+

Opzich wel een leuke star je krijgt gewoon een simpel vonken regentje, het mooie van deze dingen is dat ze zeer traag branden en bijvoorbeeld een nadeel is dat ze behoorlijk lang moeten drogen.
Maar ja dat is bij de meeste dextrine-C sterren zo.
Oohja voordat ik het vergeet te zeggen mocht je toch spiritus gebruiken dan zal het wel sneller drogen dan met water.
Link to comment

Ik heb er toch één gemaakt van KNO3/C 60/40 met spiritus en afgestoken. Brande erg goed, ondanks ik hem niet erg lang heb laten drogen. Ik had hem in een pvc buisje met onderin een heel klein beetje rotjes-kruit, dus kwam maar 10cm hoog en bleef toen nog even door branden.

Thomaz

Edited by Thomaz
Link to comment

Heeft iemand enig idee wat voor stars er in een blok zoals deze in het bijgevoegde filmpje worden gebruikt?

Hier komen stars uit die met een groene gloed omhoog gaan en dan hard uit elkaar knallen.

Dit is iets heel anders dan de normale stars, ook heb ik in enkele compositie databases gekeken en daarin staan ook enkel de meer reguliere mixen. Ook heb ik behoorlijk gezocht, onder andere op google en dit forum maar op een dergelijke mix stuit ik nergens.

knal_blok.MPG

Link to comment

Vandaag nog een sealbag met redstar #3 mix uit de kast gevist.
Het moest alleen nog opgelost worden in kokende alcohol.
Ze zijn wat brokkelig, maar wel erg snel droog!
6mm ongeveer en zoals je ziet cutted.

Edited by ener
Link to comment

Red Star #3
65 Potassium chlorate
15 Strontium carbonate
20 Shellac

Volgens mij is dat geen red star #3 die je gemaakt hebt, want die zijn normaal gesproken iets tussen wit en geel/groenig. Bovendien droogt deze star extreem langzaam, twee weken op de verwarming is geen uitzondering voor de wat grotere.

Mocht ik me nou vergissen en wordt de kleur veroorzaakt door de priming, dan zou ik graag weten wat voor prime je gebruikt. Daar zit ik nog steeds mee te rotzooien.

@Sueno: Niet de vlamkleur, maar hoe de star er onaangestoken uit ziet. Red Star #3 bevat geen koolstof en metaalpoeders, en is daardoor wit met een gele tint van de schellak. Bij mij worden ze altijd licht groen door de kleurstof uit de spiritus die ik gebruik.

Edited by miech
Link to comment
Volgens mij is dat geen red star #3 die je gemaakt hebt, want die zijn normaal gesproken iets tussen wit en geel/groenig.


Waarom is het dan een red star, als het wit/geel/groenig licht afgeeft? Haal je hem niet door de war met de bariumversie? Het lijkt me eerder dat die wit/geel/groen licht afgeeft.
Link to comment

Nee nee nee... De kleur die Red Star #3 afgeeft is wel rood, maar de compositie op zich is geel/groenig/wit van kleur, omdat het alleen KClO3, SrCO3 en shellac bevat. De twee zouten zijn wit van kleur, en shellac is afhankelijk van de kwaliteit/soort ergens tussen geel/oranje tot bruin. Dit zou dus een geelgekleurde ster overlaten, die rood brand. De kleur van de sterren in het plaatje is niet geel/groenig/wit, dus daarom lijkt het me ook sterk dat het #3 is, tenzij het geprimed is met iets waar C of Sb2S3 (wat me btw niet erg verstandig lijkt) ofzo in zit.

Edited by superman21
Link to comment
Red Star #3
65 Potassium chlorate
15 Strontium carbonate
20 Shellac

Volgens mij is dat geen red star #3 die je gemaakt hebt

Toch is het wel redstar#3 :huh:

Het mengsel is inderdaad wittig van kleur, met kleine stukjes schellak zichtbaar.

Alcohol (96%) aan de kook gebracht, mix toegevoegd, schellak op laten lossen wat in de mix zat en steeds meer van de mix toegevoed tot het dikte van deeg had.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat schellak bij 75 graden pas goed oplost, dus wanneer men spiritus gebruikt kom je niet aan die 75 graden doordat er methanol in zit (kookpunt 65 graden). Of je moet dat eerst uitdampen.
Bovendien bevat Spiritus 10% water, daardoor zal het lang moeten drogen. Edited by ener
Link to comment

Ik heb vandaag silvertail stars gemaakt. Het effect is echt super mooi, Heel fel wit licht. Zoiets als een Flashing Diamond, alleen dan zonder te knipperen. En er komt een mooie straal zilveren vonken af.
Ik heb 2 Brand tests gedaan, maar op mijn camera is het mooie wit niet echt waar te nemen omdat het zo fel is.
Verder zijn de stars redelijk lastig te ontsteken door de hoeveelheid Al denk ik. Primen met mp werkt toch gewoon door, een papje met mp te maken en daar je stars door heen te halen? Waardoor er een laagje gehard mp om je star zit.

Link to comment

Welke compositie heb je gebruikt? Kun je het filmpje ook posten?

Primen kan gewoon met meal en 5% dextrine, of meal in NC oplossing. Mr.Stijntje gebruikt geloof ik meal in NC, en dan nog dunner dan yoghurt. Mocht het niet heet genoeg worden, dan kan 10% aluminium helpen in de prime, dat verhoogt de brandtemperatuur aanzienlijk.

Ik maak zelf wel eens Silver Wave #3, dat is waarschijnlijk een vergelijkbaar effect. Die is (mits volledig droog) ook aan te raden. Ik gebruik er #250 aluminium voor, wat dan een tijd in de kogelmolen gezeten heeft om er flakes van te maken. (Behalve vandaag dan, ik had te weinig tijd)

Edited by miech
Link to comment

De stars Silver Tail bestaan uit deze compo;
49 Al Ik gebruik mesh 250.
41 KNO3
6 Dextrine
4 Zwavel
Dezer compo eventjes goed gemengt door het te diaperen. Ik had de stars gemaakt met NC lak waardoor dextrine niet nodig is. Dit is zeker aan te raden, omdat het echt super snel droog is. En ze zijn na 3 uurtjes niet meer in te knijpen.
De filmpjes;
Ik weet niet wat er aan de hand is met filmpjes uploaden :huh: Maar het lukt hier niet echt.
http://www.youtube.com/watch?v=qo8V0ia7BaQ&feature=related
Dit filmpje is niet van mijzelf, alleen dit is wel de zelfde compo als die ik gebruikt heb.
Binnekort maak ik wel even een filmpje van een starmine, van deze stars.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
Mr.Stijntje gebruikt geloof ik meal in NC, en dan nog dunner dan yoghurt.
Klopt. Dat gebruikte ik een hele tijd. Nadeel is dat je het per star met een pincet door je prime moet halen, daarom rol ik tegenwoordig de prime erom. Gewoon stars nat sprayen, met z'n allen in een grote zeef, prime erover en schudden maar.

Als je prime laag niet hard genoeg wordt kun je er NC lak overheen sprayen. Wel uitkijken dat je spray niet verstopt raakt door NC, of zelfs oplost in aceton.
Link to comment

Zo een simpele compo die zo snel droog is, lijkt wel te mooi om waar te zijn :huh:
Daar ga ik nog zeker een batch van maken voor O&N.
Alleen irritant dat Al zo klote is om mee te werken.

Gr33tzz
@hieronder: bij mij stuift mijn Al nog veel erger dan mij C, alles in mijn kelder zitten er bijna zilveren vlokken op, irritant dus...

Edited by dieselpower
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...