Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

In dat geval kun je beter KBr toevoegen. Broom is ook een halogeen en heeft in een vlam ongeveer dezelfde werking als chloor. Woelen verteld er hier wat over: klikkerdeklik. Kalium geeft een licht paars accent in tegenstelling tot het overheersende geel dat je al snel met natrium zouten krijgt. Het schijnt zelfs dat als je een bromide zout gebruikt als toevoeging, dat je dan veel intensere kleuren krijgt...

Link to comment

Zo juist even een ster getest van mijn laatste batch

100_0160.MOV

Het is een Wikokur #24, een variant van D1. Het verschil met deze ster is dat deze bijna wit lijkt en D1 wat meer geel is... Het verschil is eigenlijk dat je bij een D1 natriumbicarbonaat gebruikt en bij deze natriumchloride.

Ik had ze vanmiddag pas gecoat met meal dus ik verwachte eigenlijk dat hij nog niet helemaal droog was, maar hij brand redelijk snel weg voor 1 cm³ vind ik...

-B.

Link to comment
Ik heb van het megsel die ik al had een beetje KClO4 toegevoegd en er was al meer rood te ontdekken. Dus ik denk dat het klopt dat de Cl ontbreekt.


Zonder Chloor geen kleur! Zoals al aangegeven werkt KBr ook, maar dit is voor de pyro moeilijk te doen. Gewoon parlon werkt hardstikke goed. Als voorbeeld: 50g Bariumnitraat met 50g Magnesium geeft zeer fel wit. Gooi er 10% parlon bij en het wordt knalgroen. Dit werkt in die compositie ook zo. En dextrine of Sb2S3 heeft daar geen enkele rol in.
Link to comment
... En dextrine of Sb2S3 heeft daar geen enkele rol in.


Niet helemaal waar, de stoffen die je daar noemt hebben invloed op de verbrandingstemperatuur (net als alle stoffen die aanwezig zijn in een compositie) en daarmee ook op de kleur. Een lagere temperatuur geeft immmers een diepere kleur.
Link to comment

Ja en nee. Je hebt helemaal gelijk dat die stoffen invloed hebben op de temperatuur. Maar ik ben het niet met je eens dat een lagere temperatuur tot diepere kleuren leidt. Soms wel, maar lang niet altijd. Het spectrum waarbij de vereiste kleuren zichtbaar zijn is doorgaans zeer nauw. Er hoeft maar iets in een sas een flegmatiserend effect te hebben op de verbranding en je kleur is weg. In het geval rood valt dat mee, maar bijvoorbeeld groen heeft hier erg veel last van. Bovendien treedt bij het verlagen van de temperatuur in een kleur sas het gevaar van ''black-body radiation'' op, waardoor je kleur sowieso weg gewassen wordt.

Link to comment

Vandaag maar ook eens begonnen om stars te maken. Ik heb ze gemaakt van de Chrysanthenum 8 compo.
100 gram sas 3 uur gemilled.
De stars zijn gemaakt met zo'n spuit van de dokter. De grote stars hebben een diameter van 12mm en 10 mm hoog ongeveer. Daar heb ik er 40 van.
Ik heb er ook nog een paar eerst pumped toen doormidden gesneden en toen hand gerolt. daar heb ik er 27 van. De stars liggen nu te drogen. En ik ga nu beginnen met 80 gram TigerTail sas.
Binnekort maar gauw even wat starmines en shells maken.

Fototje :D

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sorry voor de dubbel post maar aangezien hier niemand post.
Ik ging vandaag Tiger Tail stars maken, met mijn Nc Lak. Ik had een mooi papje gemaakt, Maar zodra ik het in mijn spuit deed en een beetje aandrukte. Kwam er van binnen uit druk, waarschijnlijk door de verdamping van de aceton?
Hier door ging stars spuiten erg verrot. De helft van de inhoud kwam er uitgezet als je het een beetje had aangedrukt.
Mijn stars zijn nu niet helemaal mooi, maargoed ze zijn nu wel super hard en branden mooi.

Link to comment

Ik heb een tijdje geleden Red Star #3 gemaakt. Compositie:

65 Kaliumchloraat
20 Schellak
15 Strontiumcarbonaat

Ik heb de schellak opgelost in spiritus, tot het een soort dikke verf was, en toen toegevoegd aan de schellak en kaliumchloraat. De stars liggen momenteel te drogen/smelten op de verwarming, en een droog exemplaar gaf aan dat ze goed gelukt zijn. Maar, vanwege de hoge schellakconcetratie zijn deze stars vrij lastig te ontsteken en moeten geprimed worden. Ik heb daarom in de database gekeken voor een geschikte priming, maar ik zag er geen die voldoet. Kent iemand een geschikte prime die geen zwavel bevat, en ook geen chloraat? Het probleem is een beetje dat ik nog geen magnesium en magnalium heb, waardoor het bereiken van de goede temperatuur vrij lastig is.

Link to comment

De break wordt pulverone, dus dan kan er geen chloraat, en geen zwavel in de prime zitten. Daarmee valt elke prime in de database al zo'n beetje af.

Ik ga denk ik maar wat stars ga proberen met KClO4, aluminium en koolstof. Nadeel van de aluminium is dat het black body radiation uitzendt, wat de kleur kan verstoren. Eventueel daaromheen dan een prime van meal, om de ontsteekbaarheid nog hoger te maken.

Link to comment

Ik heb gisteren een kleintje geprimed met KClO4/C/Al/Dex 70/20/10/+5, en ik moet zeggen dat die wel aardig werkt. Er komt eerst een beetje wit/oranje licht af, maar dat verdwijnt in de break dus daar maak ik me niet druk over. Vanavond ga ik er een stuk of 5 met deze prime in een stargun testen, en als dat slaagt, gebruik ik deze prime ook op de rest.

Een H3 pulverone break is me wat te krachtig voor een 3" shell. Dan heb ik liever pulverone met een kleine flash booster, ook voor de flits bij de break.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...