Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Goedkope en mooie witte ster met staart:

KClO3....................70
Dark alu.................30
flake alu 1mm.........8
Dextrine..................4

Makkelijk te verwerken, brandt echter redelijk snel.


Volgens mij niet echt goedkoop maar geeft het wel een leuk effect is primen trouwens nodig voor deze star?

Maargoed wat ik eingelijk echt even wou vragen is waarom het zo lang duurt voordat mijn stars echt droog zijn? Ik heb hier nu al anderhalve week D1 glitter stars liggen van een afmeting van 1 bij 1 bij 1cm (vierkant ja) en ze zijn van binnen nog steeds niet echt hard.. je kan ze gewoon nog kapot knijpen en dan voel je ook echt dat ze nog niet droog zijn. Iemand een idee hoe dit komt ze liggen gewoon in een droge ruimte. Ze hebben zelf 2 dagen op de verwarming gelegen en ze zijn nog niet droog.
Link to comment

Ik zie een paar mogelijkheden:
1. Het weer, bij koud weer en hoge luchtvochtigheid drogen stars slecht.
2. Te veel of te weinig dextrine. Met te veel dextrine drogen stars erg slecht, met te weinig blijven ze zacht.
3. Het formaat. Een star van 1 cm3 is vrij groot, en vooral cutting stars hebben bij dergelijke grootten veel droogtijd nodig. (Doordat ze relatief nat gevormd worden).
4. Te veel water gebruikt bij het maken van de stars.

Over het algemeen drogen sterren met koolstof en/of dextrine erin trouwens per definitie langzaam. Het loont de moeite om geduld te oefenen, want op den duur zijn ze echt wel droog. Ik zou je adviseren om ze nog een weekje op de verwarming te leggen, en dan zijn ze echt kurkdroog (of zouden dat in ieder geval moeten zijn).

Link to comment

Teveel water is het niet, ook dat stars met dextrine en C langzaam drogen is mischien wel waar maar met stars met geen C duurde het ook al enorm lang. Zou het aan mijn nieuwe zwavel kunnen liggen? Die stars zonder C waren trouwens best klein ze warren roled en hadden een diameter van ongeveer 5mm.

Link to comment

Zoals boven al gedeeltelijk gezegd is, drogen sterren met veel C erg langzaam. Grotere willow sterren hebben soms zelfs meer dan twee maand nodig! Leg ze lekker op de kachel op een rustig plekje, en kijk na 1 - 2 weken weer. Dan moet t wel wat worden. De stersas die ik noemde heeft wel een prime nodig ja, gewoon BP volstaat wel. Denk erom dat de laag niet te dun is, maar zeker 2mm. Werkt dat ook nog niet, meng dan een heel klein beetje aluminium door je prime, of verhoog het gehalte zwavel iets.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik was ook zelf tijden opzoek naar langzaam brandende star compo's maar ik heb er weinig/geen gevonden die makkelijk te maken zijn en ook nog eens een leuk effectje geven. Dus ben ik maar begonnen met het zelf maken/bedenken van star compo's, daarbij kwam ik op de volgende (zelf bedacht)

Kno3....52
S....18
Al ongeveer 250 mesh.... 10
Al german dark....5
dextrin....5
sodium bicarbonate....10

Geeft een redelijke witte felle vlam die een klein beetje strobe effect heeft wanneer je de stars afschiet.
Je moet ze helaas wel met een klein meal powder laagje voorzien wil je dat ze echt bijna altijd afgaan.
Veel succes ermee mocht je hem gaan maken! :rolleyes:

Edit:!!!Vergeten te zeggen; voeg 3% boorzuur toe voor je eigen veiligheid, of die van je huis!!!!

Edited by breezer
Link to comment

Ik had deze comp gevonden voor een rode ster:

Potassium nitrate.................................36
Sulfur............................................30
Meal powder.......................................36
Strontium nitrate.................................40
Antimony sulfide..................................5
Charcoal..........................................12

Maar wat is de rol van antimoonsulfide in deze ster? Ik heb een beetje op internet zitten zoeken maar ik heb niet echt een idee van wat de functie ervan is... Het is ook maar 5% van de ster dus zou ik het weg kunnen laten of vervangen door iets?

-B.

Link to comment

Antimoon sulfide is een brand modulator, wat wil zeggen dat het de brandsnelheid regelt. Laat het weg en je ster brand veel te snel op. Iets meer en je ster gaat langzamer branden. Dit wordt vaker door sterren heengedaan om ze een langduriger effect te geven, de felheid is namelijk vaak al ruim genoeg.

Link to comment

Het lijkt me dat de antimoontrisulfide in deze compositie als functie heeft om meer helderheid te geven, en als bijzaak de brandsnelheid regelen. Een andere mogelijkheid is dat er helemaal geen rood gevormd wordt zonder antimoontrisulfide, ik zie namelijk helemaal geen chloordonor in de compositie.

Ik zou suggereren om de antimoontrisulfide te vervangen door zwavel, en te kijken hoe de ster zich dan gedraagt.

Link to comment
rode ster:

Potassium nitrate.................................36
Sulfur............................................30
Meal powder.......................................36
Strontium nitrate.................................40
Antimony sulfide..................................5
Charcoal..........................................12


Ik heb deze comp gemaakt vanavond, uurtje in de ballmill.
Antimoontrisulfide vervangen door dextrine
Resultaat:
Niet wat ik er van verwachte. Geen rood te bekennen. Meer wit en iets wat geel erin.
Jammer van mn 40gram Sr(NO3)2... Edited by ener
Link to comment
Antimoontrisulfide vervangen door dextrine
Geen rood te bekennen.


Misschien krijg je nu geen rood omdat er te veel of te weinig dextrine in zit? Misschien een idee om de comp te testen zonder antimoon en zonder dextrine... Alleen zit er dan geen binder meer in. :rolleyes:

-B. Edited by -.B.-
Link to comment
Misschien krijg je nu geen rood omdat er te veel of te weinig dextrine in zit? Misschien een idee om de comp te testen zonder antimoon en zonder dextrine... Alleen zit er dan geen binder meer in. :rolleyes:

-B.



Kan je daarvoor geen Nc lak gebruiken dan ? Ja misschien dat dat , reageert ..
Maar misschien kun je dat proberen ipv Dextrine.

Ciao , Eric
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...