Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Ziet er goed uit :) ! Mooi werk man.
Als het veel core's hebt rolt het dus idd veel lekkerder en blijft er niets aan je bodem plakken. Ik zou er inderdaad nog een laag overheen doen, want voor tigertail vind ik ze wel wat aan de kleine kant, maar toch heel mooi :P !

edit: Strooi je tourwens je mix er met een zeefje overheen ? Dit doe ik wel, want zo komt je mix mooi gelijkdelijk in een dun laagje om alle stars. Dit verhelpt denk ik ook deels dat je stars erg verschillen wat grootte, omdat ze op deze manier allemaal evenveel mix krijgen als het ware.

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik strooide me mix ook met een zeef over de stars heen, ik merkte dat dit wel effect had. Deze mix was ook met bbq houtskool gemaakt maar ik heb vanmiddag ook denne houtskool gemaakt voor een beter effect. Ik zit er nog aan te twijfelen of ik deze mix erover zal doen of een white mix, wat denk ik een mooier effect geeft.
:):P

-B.

Link to comment

Ik heb ze gerold in een deeg kom van ongeveer 25 cm doorsnee en 20 cm hoog. Ik heb als core weer peperkorrels gebruikt, ongeveer zodat er 2 lagen op de bodem van me kom lagen. Ik zal morgen denk ik wel even een filmpje maken van hoe ze branden. Ik ga er later nog een laag omheen doen zodat ze wat groter zijn. (nu gemiddeld ongeveer 4 mm)

-B.

Link to comment

Je stars zien er erg aan elkaar geplakt uit, voor het buitenste laagje rol ik vaak door tot er écht niets meer aan blijft plakken. Dan zijn ze van buiten mooi droog.

Maar de batch ziet er mooi uit.
Rounds zijn inderdaad het makkelijkste als het om grote batches mooie stars gaat. Ik moet het over 2 weken ook maar weer is gaan doen... Maar dan met kleur cores natuurlijk. :)

Link to comment
  • 2 months later...

Heeft er iemand ervaring met NH4ClO4 in star composities? Ik kan aan dit spul komen voor een redelijke prijs maar ik wilde eerst weten of het verschil met star composities waar NH4ClO4 opmerkelijk groter is dan die met andere chloraten & perchloraten. Ammoniumperchloraat blijft een duur product, en als het verschil met andere (per)chloraten opvallend klein is dan lijkt het mij toch wel beter om van de aankoop af te zien.

Alvast bedankt,

Link to comment

Ik zou nu een minder prettige opmerking kunnen maken met betrekking tot de stelling UTFSE.
Maar dat zal ik niet doen. Wel wil ik je wijzen op compositie databases. Zowel op dit forum als met weinig zoekwerk zijn er meerdere te vinden.
Ja, dit zou gewoon reden voor een warning kunnen zijn.

Link to comment

Ik heb wel een leuke:

Blauw
Bron: Skylighter; Chemixtry of the elements
Kaliumperchloraat................38
Ammoniumperchloraat..........29
Kopercarbonaat....................14
Red Gum.............................14
Dextrine................................5

Makkelijk te onsteken.. een enkele prime laag is ruim voldoende.
Bindt het met demi water om onzuiverheden te voorkomen.

Rood (AP-loos)
Bron: Skylighter Newsletter; van "Gary"
Strontiumnitraat..................50
Parlon................................18
Magnalium..........................12
Kaliumperchloraat.................8
Koolstof................................5
Zwavel.................................5
Red Gum..............................2
Dextrine...........................+5%

Moeilijker te ontsteken, prime lagen zijn wel een vereiste, maar de kleur is sterk rood (robijn-rood)
Ik denk dat het best is om reactieve koolstof te nemen, dat laat relatief geen staart achter.

Link to comment

Wat een agressiviteit weer. Denk je nu echt dat ik dat niet heb gedaan? Ik ben nu al enkele maanden actief op dit forum en ik weet onderhand echt wel waar de databases etc staan. Ik wist de databases al lang staan voor dat ik mij aanmeldde op dit forum. Als ik een vraag heb omtrent een bepaald iets dan raadpleeg ik altijd eerst mijn databases en dat heb ik dan ook gedaan. Ik ben van plan om meerdere rode stars te maken. En ik hoorde van veel mensen dat NH4ClO4 een goed product is om mooie kleuren te bereiken. En wat ik dus wilde weten, en wat sommigen niet blijken te snappen, is of er een opmerkelijk verschil in lichtopbrengsten is tussen stars waar ammoniumperchloraat inzit of waar dat alleen gewoon kalium(per)chloraat inzit.

Ik heb de databases allemaal hoor. Ze staan allemaal op mijn PC maak je maar geen zorgen als je nu mij ook als achterlijk wilt gaan afschilderen ben je wel heel goed bezig. Misschien dat ik mijn vraag iets te kort stelde maar een normaal mens zou dit toch moeten kunnen begrijpen. Ik zal het in de toekomst zo stellen, je wilt een rode star maken maar je twijfelt tussen eentje waar alleen KClO4 inzit laat ons zeggen Red star #1 of eentje waar ook NH4ClO4 bijvoorbeeld Red star #5 is er dan een groot verschil in lichtopbrengt ja of nee?

Je zou mij ook eens een reden moeten kunnen geven waarom ik hiervoor een warning zou kunnen krijgen, ik denk niet dat ik iets verkeerd heb gedaan hoor. Als ik iets verkeerd heb gedaan zet het dan maar mooi hier neer want ik vrees dat er anders niet veel meer zal komen.

Link to comment

Rustig rustig... En moet je Duvel niet even bedanken voor ze reasearch ?
Ik zoek altijd in de database, maar vraag ook vaag bij andere mensen wat die zoals gebruiken. En volgens mij is NH4ClO4 erg leuk voor stars, en moet het zeker lukken. Ik zou het gewoon als extratje nemen bij KClO4, omdat ze soms samen in compo's worden gebruikt en het dan wel leuk is om ze te maken.
Succes ermee. Ik zou die comp's van Duvel zeker eens uitproberen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb ondertussen weer een 2" round shell gemaakt met D1 glitter. (Ik post hem zo snel mogenlijk, hij ging geslaagd :P)

Bij de break waren er geen duidenlijke strepen te zien en bleven de glitters 10tallen seconden in de lucht hangen. Heeft er iemand een idee hoe dit kwam? Er vielden ook restjes van sommige stars op de grond, iemand een idee?

Ik ben nu bezig aan een shell waarvan de ene helft gevuld is met green powder gecoate pumped stars en met in de andere helft gepumpte stars die ik daarna in een pot tot balletjes heb gerold. Ik ben nu benieuwd als ik in de lucht een verschil ga zien.

Link to comment
Bij de break waren er geen duidenlijke strepen te zien en bleven de glitters 10tallen seconden in de lucht hangen.


Misschien minder bindmiddel (dextrine neem ik aan?) of een betere verhouding zodat hij sneller brand, als hij namelijk niet snel genoeg brand laat hij niks los en blijft het een balletje dat lankzaam opbrand...

Hopelijk heb je hier wat aan, probeer anders een meal stars te maken met ongeveer 10% dextrine, die zouden behoorlijk snel moeten branden en geven redelijk veel licht...

-B.
Link to comment
Bij de break waren er geen duidenlijke strepen te zien en bleven de glitters 10tallen seconden in de lucht hangen. Heeft er iemand een idee hoe dit kwam?
Hoe lang heb je de compositie gemilld? Als je het te lang (40+ minuten) millt, is de houtskool te fijn om een goede vonkenstaart achter te laten. Ik neem aan dat je aluminium van de goede mesh waarde was en achteraf door de compositie gemengd was?

Nog een vraagje. Ik las in Shimizu's boek iets over sterren met magnesium als brandstof. Heeft iemand dat al een keer geprobeerd? Het lijkt me in een kleine shell namelijk best een mooi resultaat geven in bijvoorbeeld een ring, double cross of onderverzadigde peony.
Link to comment

Wat je beschrijft lijkt heel erg sterk op wat D1 doet als het niet gemilled is. Ik gebruik vaak voorgemillde chems, die ik dan samen nog 10-15 minuten mill. Dan blijft de glitter veel kleiner, en veel dichter bij de baan van de star. Bij een slecht gemalen mix hebben de glitters de neiging overal heen te springen.

Even millen dus, succes!

Link to comment
Ik neem aan dat je aluminium van de goede mesh waarde was en achteraf door de compositie gemengd was?


Hier moet ik even wat op aanmerken.
Ik deed Al mijn chems, inclusief dus het Aluminium poeder (250mesh), tegeljik eventjes in de kogelmolen. En ik moet zeggen, dit heeft mij altijd prachtige D1 stars opgelevert :P !
Ik heb zelf een keer een vraag van iemand gehad (Duvel?) waarom mijn stars zo mooi waren en die van hem ook heel mooi, maar toch net iets minder. Vond ik wel erg leuk :D.

Verder inderdaad niet meer dan 5% Dextrine gebruiken.
Je kunt ook de NC-lam methode gebruiken. Heb ik vaak gedaan, werkte ook perfect en knoertharde stars.
Link to comment
  • 1 month later...

Dit is een star van mijn laatste batch...

100_0052.MOV

Het is een chrysanthemum of mystery (KNO3 45 /C 55) met een white core. Hij was 8 mm doorsnee. Je ziet wel een beetje dat hij eerst een beetje gloeit alleen en later komt er een witte vlam uit. Ik denk dat ze iets te lang branden, zo op de grond.
Vanavond schiet ik er een aantal in de lucht als test en uit eindelijk in een shell...

-B.

Link to comment

Ik heb zelf ook wel eens chrysanthemum of mystery gemaakt en vond het maar een rot star, die maak ik dus nooit meer! Ik raad je dus veel meer aan om een star te maken met zwavel erin die geeft veel meer licht effect. Dus een chrysanthemum 6/8 star is veel better.

Link to comment

Hoe kun je nu zeggen dat een star beter is dan een andere? EB2 Glitter is ook een mooie starcompositie, maar daar kun je bijvoorbeeld geen chrysanthemum mee maken hè. Overigens is de zwavel in Chrysanthemum 6 en 8 meer voor de ontsteking dan kleur bedoelt en is het idee achter Chrysanthemum of mystery een vaag en 'mysterieus', (hence the name) effect, met zwavel voor extra licht zou je dat maar vervuilen of zelfs te niet doen. :P

Link to comment
Ik zou hem even afschieten, dan zie je veel beter het effect. Op deze manier ziet het er simpelweg niet uit..


Is voor vanavond ook het plan, nu zie je het bijna niet.

het idee achter Chrysanthemum of mystery een vaag en 'mysterieus', (hence the name) effect, met zwavel voor extra licht zou je dat maar vervuilen of zelfs te niet doen.


Dat was het idee er ook achter, dat het niet veel licht gaf, en dan in eens die white waardoor je veel meer licht hebt...

-B.
Link to comment

Hmm, kleurencompo's op basis van Barium/Strontiumnitraat en PVC of Parlon.

65 Bariumnitraat
10 Alu poeder
20 Parlon
04 Zwavel
02 Boorzuur

(Ba(NO3)2 kun je vervangen met Sr(NO3)2 voor dieprood)

Deze zijn diep gekleurd, érg fel, en branden heel rustig. Een star van 4*4*4 hiervan levert je wel een paar sec licht op.
Primen met bp of zo is wel nodig.


Verder heb je KNO3 white:
72 KNO3
29 Zwavel
03 Houtskool
<05 Dextrine

Deze brandt wat sneller, maar niet echt snel. Het geeft een mooi wit, maar niet zo extreem als flashes. Erg interessante star vind ik zelf.


Als laatste, als je stars te snel branden, kun je er parlon of PVC doorheen doen. (testen vanaf 3% of zo) Dit werkt brandvertragend.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...