Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Na elke 'ronde' de stars eruit scheppen, buiten de bak natsproeien, en de bak droogvegen met een tissue...
Maar dit is een beetje omslachtig als het alleen om een laagje mix gaat. Zorg dat je de stars altijd op dezelfde plek van je bak natsproeit, dan komt alleen daar een laagje mix. Dat scheelt.

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een mooi filmpje is nooit weg. Ben benieuwt hoe die dingen gaan zonder Zwavel.
Mijn ervaring is dat BBQ houtskool meer fel oranje vonken geeft, die een tijdje blijven hangen en beetje rond dwarrelen en een middelmatige staart achterlaten.
Met bepaalde houtsoorten gemaakte houtskool geeft vaak wat donkerdere vonken, die vele malen langer blijven hangen, maar ook minder fel zijn.
Ik heb het hier over de TigerTail, KNO3:C:S:Dex 44:44:6:6

Nu, ik heb weer een batch van mijn op het moment faforiete star gemaakt: D1 :P !
Ik houd wel die 4% Dextrine in mijn compo, maar gebruik NC-lak bij het pumpen v.d. stars. Nu is mijn vraag, ik gebruik 2 pingpongballetjes per 40 ml Aceton. 1 per 20ml Aceton dus. Welke verhouding gebruiken jullie ?

Verder raad ik het iedereen aan, je stars maken met NC lak. Het is makkelijker, je stars drogen sneller en worden ook vele malen harder. Ik krijg ze met mijn vingers met al mijn kracht van je lang ze ze leven niet kapot geknepen. Echt bizar, maar wel mooi :P .
Ik zal kijken of ik binnekort een soort tutorial kan maken, omdat het volgens mij niet voor iedereen duidelijk is, die NC lak manier, en wat nu de beste manier is om hem toe te passen.
Ik heb hem trouwens van mr.stijntje geleert tijdens onze meeting :( .

Hier een foto. 70g D1 compo, half uurtje gemilled. Maakte ik 71 stars van, snel eentje afgestoken dat ik er precies 70 heb. Gaat erg snel dat maken.

Ik zal kijken of ik nog een fototje kan posten.

Groetjes, Yellowcard ;)

Link to comment

Je doopt ze erin, aceton verdampt snel dus vormt een beschermend branbaar laagje om je stars.
Je kan het zo viscoos maken als je wil, en meerdere lagen toevoegen...

Of gaat dit niet over coaten, maar de stars zelf??


Lttrz

Link to comment

Het gaat over de stars zelf. Je giet wat NC lak over je compo, en dat roer je. Als dat klontert en een beetje kneedbaar wordt pump of cut je het.

Ik heb het ook gebruikt voor coaten. Dan maak ik een hele dunne NC/BP pap (dunner dan yoghurt) en doop stars daarin. Dan even uitschudden en je coating is er. Als je dit om Dextrine stars doet die net 100% droog zijn, dan komt er ook geen vocht meer binnen omdat NC geen vocht doorlaat. De aceton trekt er wel doorheen en verdampt dus nog wel. (Omdat je NC daarin oplost)

Dat laatste is mijn meest gebruikte procedure tegenwoordig. En dan als star gewoon Dextrine en spiritus een dagje op verwarming drogen. Anders kost het bij grote stars echt massa's NC lak.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik gebruik ook altijd NC lak bij mij stars. Nu, ik houd die 4% Dextrine er altijd in die in de D1 compositie zit. Alleen nu bedacht ik me laatst, dat dit niet nodig was omdat Dextrine niet oplost in Aceton, en dus niet erg veel nut heeft in je stars omdat ze pas echt hard worden als je dextrine door het vocht super fijn verdeelt word door je stars, en dan pas ook echt hard word.
Dus, lost Dextrine op in Aceton, en zo ja kan ik dan de 4% dextrine in me compo er uit halen ?

Verder, hoe 'sterk' maken jullue je NC-lak altijd ? Ik gebruik 1 bal per 25-30 ml Aceton. Duurt wel een dag of soms 2 bij iets grotere hoeveelheden voordat alles echt goed is opgelost.

Groetjes, Yellowcard :(

Link to comment

Volgens mij kun je de dextrine niet weglaten uit je compositie. Dextrine is behalve een binder voor veel sterren ook een brandstof. Als je NC lak gebruikt als binder, kun je de dextrine wel weglaten, maar ik zou deze dan vervangen door een equivalent aan andere brandstof, als bijvoorbeeld airfloat houtskool oid.

Het probleem van de lange duur van het oplossen van pingpongballen in aceton kan je oplossen door een keer zelf NC te maken. Ik maak hier altijd lak van en gebruik dan 10mL voor 1g NC. Dit lost erin op binnen een minuut.

Link to comment

NC is geen brandstof voor je oxidant omdat het zijn eigen zuurstof levert uit de NO3 groepen die eraan vast zitten. Hier is in de compositie geen rekening mee gehouden, en als je dextrine uitwisselt met NC, dan zal je dus zuurstof overhouden (niet dat dat een groot probleem is). Het zal dus voor D1 wel kunnen, tenzij het glitter effect minder wordt. Maar volgens mij is het gewoon het beste om het een keertje uit te proberen.

Link to comment
  • 1 month later...

Heeft iemand ervaring met paarse sterren? Je ziet veel rode, groene en blauwe maar paarse kom je eigelijk bijna niet tegen, ze bestaan namelijk wel.
Kun je niet gewoon een rode compo met een blauwe compo mengen? (ja, ik heb vroeger ook geschilderd op de basisschool. :mellow: )

-B.

Link to comment

Het ligt eraan hoe zuiver paars je ze wil hebben, in principe kun je natuurlijk gewoon KNO3 of KClO3 met zelfs suiker mixen voor een goedkoop en simpel paars. Zoek je het echter 'hoger op' met een mooi paars, dan wordt het vrij lastig.
Wil je het toch proberen dan schijnt deze compositie - grofweg - het beste te zijn, mits je over de pure ingredïenten beschikt:

Kaliumchloraat: 38
Koperchloride: 4
Strontiumcarbonaat: 18
Zwavel: 12
Loodchloride: 2
Dextrine: 5%

Edit: Even vergeten: Let wel op dat deze mix zowel S als KClO3 bevat en dus gevaarlijk is!
Edit2: Ik heb nog even gezocht, maar dit blijkt toch de meest 'haalbare' compositie aangezien er verder toch overal óf S inzit óf de rest van de compositie waarschijnlijk te hoog gegrepen is voor ieder die geen leger scheikundigen en een labratorium tot zijn beschikking heeft. :mellow:
Veel succes!
Pjee

Link to comment

Dat kan, maar omdat de lichtintensiteit van beide compo's niet helemaal gelijk is zul je een beetje moeten experimenteren met de exacte verhoudingen. Meestal is groen het minst intens, rood iets meer en blauw het meest intens.
En let op dat je geen zwavel-chloraat mix maakt, als je een zwavelhoudende compo gebruikt.

Edit: Pjee was net even wat sneller, maar een compo ervoor zoeken kan inderdaad ook.

Link to comment
kun je natuurlijk gewoon KNO3 of KClO3 met zelfs suiker mixen voor een goedkoop en simpel paars.


Als je met suiker stars gaat makelijk lijkt het me dat ze voor geen meter drogen.
En moet je een overdosis KNO3 toevoegen om paars te maken? Het is in ieder geval een moeilijke kleur om te maken :mellow:

-B.
Link to comment

Paars is niet zo heel lastig hoor.
Ik gebruik meestal deze compo:

Kalium(per)chloraat 64.0
Koper(II)Oxide 5.2
Strontiumcarbonaat 7.8
Red Gum 9.5
SGRS 4.8
Parlon 8.7
(SGRS verving ik door dextrine, rode gom door maizena.)

Deze vond ik laatst op een duitse site, nog niet geprobeerd.
KClO3/4 ---- 65
PVC --------- 7,5
Schellak ---- 7,5
Dextrine ---- 5
CuO -------- 10
SrCO3 ------ 5

Link to comment
Als je met suiker stars gaat makelijk lijkt het me dat ze voor geen meter drogen.
En moet je een overdosis KNO3 toevoegen om paars te maken? Het is in ieder geval een moeilijke kleur om te maken :rolleyes:

-B.


Hmm, ik denk dat KNO3 en poedersuiker best met dextrine te binden zijn... Niet dat ik het verder aanraad: Je 'stars' worden vrij rommelig van ontbranding als je met suiker gaat mixen, het was gewoon het eerste paars wat me te binnen schoot.
Als je het toch wil proberen zou ik in een 50-50 verhouding beginnen en dan steeds íets meer suiker tot het in jou ogen een mooie kleur is. Het is in ieder geval één van de moeilijkere compo's als je niet makkelijk aan veel 'hoge' stoffen komt. :mellow:

Pjee
Link to comment

Ik denk dat het drogen van de stars niet echt een probleem is maar het maken is een ander verhaal. Ik heb vroeger (een half jaar terug) wel eens een rook mix gemaakt met suiker, dat nat gemaakt en laten drogen. Het duurt meschien wel lang maar het kan.

Ik heb het geprobeert te maken maar als je ze perst en laat drogen zakken ze in elkaar, het is net alsof je met stroop stars probeert te persen, een bende dus.

-B.

Link to comment
  • 2 months later...

Heeft iemand ervaring met stars rollen? Ik heb vanmiddag proberen stars te rollen in een kom maar totaal verprutst. Ik heb hele peper korrels als core gebruikt +- 100 en ongeveer 50 gr tigertail compo gebruikt.

Ik heb alle compo op gebruikt maar me stars zijn ongeveer 5 mm in doorsnee, peper korrels zijn ongeveer 3 mm. Ook krijg ik van die puntjes op de stars en blijft volgens mij alles op de kom zitten.

Heeft iemand wel eens 'succesvol' stars kunnen rollen? Of heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

-B.

Link to comment

Jep ik heb ervaring met round stars rollen. Ik doe het echter niet vaak, omdat ik het idee heb dat pumped stars wat sterker zijn.

Maargoed. Ik gebruik altijd een stalen schaal van 25 cm doorsnee, precies een halve bal zeg maar. Erg steile wanden dus, kun je lekker stevig rollen, en zullen ze er niet uit vliegen. Peter korrels zijn namelijk nogal licht, dus dat zou nog wel eens kunnen gebeuren als je geen steile wanden hebt. Als je te langzaam rold, heb je ook meer kans dat de stars zich aan elkaar gaan hechten of je mix zich aan de schaal.
Verder is het ideaal om je stars op elkaar te hebben liggen, zeg maar 2 lagen dik. Als je dan je mix over je vochtig gesprayde stars doet, komt er niets tussen de stars door op de kom terrecht en gebruik je je mix optimaal, en blijven je stars beter rollen omdat er niet overal mix aan de wanden zit.

Hopelijk kun je er wat mee. Het is ook wel fijn om een mix te hebben die erg fijn is, en een beetje luchtig/'fluffy', heel erg poederig. Dus niet zoiets als zand maar meer iets in de richting van poedersuiker. Als je toevallig Cab-O-Sil heb staan heb je al helemaal geluk maar dat zal wel niet.
Als je dus een beetje een mix hebt die heel luchtig is, kun je het makkelijker over je stars doen en dan heb je niet van die klontjes aan je stars waar jij het over hebt.
Dit verbaasd me ook, want je gebruik Tigertail, heeft veel Houtskool in de compo, houtskool is heel erg luchtig als het goed gemilled is. Verbaasd me dus een beetje.

Dus ga nog eens rollen zou ik zeggen. Spay netjes, poeder netjes, rold snel en succes. Maak anders een klein filmpje van hoe je rold, je star mix en hoe je spray is of je misschien te vaak sprayd.

Groetjes, Yellowcard :)

Link to comment

Ik gebruikte een kom voor deeg in te maken, ook ongeveer 25cm breed met stijle wanden. Ik zal morgen eens een nieuwe batch maken en opnieuw proberen. Ik had ook te weinig core's want mijn de bodem van me kom was lang niet vol, laat staan 2 lagen.

Ik had mijn compo 6 uur gemalen, zeer fijn dus voor een star compo.

Maar bedankt voor de tips, B.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb het star rollen nog eens geprobeert, en nu ging het perfect. Weer 100 gr tigertail.
Ik gebruikte veel meer core's waardoor er geen mix op de bodem bleef zitten en de stars zijn bijna allemaal perfect rond. Ze zijn alleen allemaal van verschillende grote, echt raar maar dat zal wel het sneeuwbal effect zijn, hoe meer oppervlak, hoe meer hij op neemt dus als hij groter is als de andere blijft hij groter.



Zoals je ziet zijn het heel wat stars, ik gok het op ongeveer 200 stars.
Ik denk dat ik er nog een laag overheen ga doen, maar dat met de helft want ze kwamen de kom uit tijdens het draaien. :)

-B.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...